29-08-2016

Beter zichtbaar in de lokale zoekresultaten

Zichtbaarheid in de lokale zoekresultaten wordt voor kleine en middelgrote bedrijven steeds belangrijker. Gebruikers zoeken in toenemende mate locatiegericht en ook Google probeert zoekopdrachten automatisch te koppelen aan je locatie. Een optimale zichtbaarheid is dan ook essentieel om de concurrentie aan de overkant van de straat ook online af te troeven.

Het realiseren van deze zichtbaarheid is in de praktijk echter niet altijd gemakkelijk. Technieken als zoekmachine optimalisatie, linkbuilding en content marketing helpen weliswaar om hoog in de zoekresultaten te belanden, maar vervolgens moet je er nog voor zorgen dat jouw zoekelement zich onderscheidt van de nabijgelegen posities. Want alleen dát zal de aandacht van de gebruiker trekken en hem stimuleren om verder te klikken.

lokale zichtbaarheid

Testronde momenteel nog niet beschikbaar in Nederland

Momenteel test Google een nieuwe functionaliteit die kleine en middelgrote bedrijven moet helpen om de gewenste zichtbaarheid te realiseren. Al eerder dit jaar, tijdens het begin van de Amerikaanse presidentsverkiezingen, bood Google presidentskandidaten de mogelijkheid om publieke boodschappen rechtstreeks op de eerste pagina van de zoekresultaten te publiceren.

De tijdelijke functionaliteit bleek achteraf slechts een voorproefje te zijn van dat wat nog komen ging, want in maart testte Google exact dezelfde functionaliteit met een beperkt aantal kleine bedrijven. Inmiddels heeft de zoekgigant besloten de test verder uit te breiden en doen er naar verluid duizenden kleine tot middelgrote bedrijven mee.

De testronde speelt zich vooralsnog alleen af in de Verenigde Staten, Brazilië en India, maar verwacht wordt dat Google de functionaliteit afhankelijk van de testresultaten in de toekomst wereldwijd beschikbaar maakt.

Speciale berichten op de eerste pagina van Google

De nieuwe functionaliteit werkt in principe vrij eenvoudig en biedt een bedrijf de mogelijkheid om speciale berichten (ook wel bekend als zogenaamde ‘cards’: afbeeldingen met korte onderschriften) in de zoekresultaten te plaatsen. Dit ziet er ongeveer hetzelfde uit als de manier waarop Google Accelerated Mobile Pages carrousels presenteert.

Wanneer een gebruiker of potentiële klant zoekt op de bedrijfsnaam, verschijnen de meest recente berichten van de onderneming op de eerste pagina van de zoekresultaten. Naast afbeeldingen en tekst kunnen de kaarten ook andere elementen zoals links en video’s bevatten. De berichten bevinden zich weliswaar op een server van Google, maar kunnen desondanks gedeeld worden met anderen.

Het publiceren van content gaat via een speciale app waar op dit moment nog slechts een beperkt aantal bedrijven toegang tot heeft. Wil je weten wanneer ook jouw onderneming gebruik kan maken van de nieuwe functionaliteit? Via onze blog houden wij je natuurlijk op de hoogte van de laatste ontwikkelingen!

Vind je dit een interessant bericht? Deel het!