27-07-2015

Bescherm je organische rankings

5 tips om je organische rankings te beschermen

De tijden dat agressieve SEO-tactieken zoals Black Hat SEO goed werkten liggen inmiddels ver achter ons. Strategieën die een eenzijdige focus leggen op hoog ranken in Google, houden geen rekening met de toegevoegde waarde voor de gebruiker.

Zoekmachines daarentegen hebben een goede gebruikerservaring tot prioriteit verheven. Zij hebben daarom speciale richtlijnen ontwikkeld om dubieuze SEO-strategieën te voorkomen. De afgelopen jaren heeft Google grote aantallen websites gestraft die deze regels negeerden en juist de websites beloond die zich wél aan de regels hielden.

De zoekmachinegigant wil dat voor elke website dezelfde regels van kracht zijn. Of het nu gaat om de website van een klein bedrijf of die van een multinational, beiden zullen door Google gelijk worden behandeld.

Hoog in Google: Black Hat of White Hat?

Ondanks de duidelijke richtlijnen wil elke website zo hoog mogelijk scoren in Google. Een website die op de eerste pagina van de zoekresultaten rankt, komt eerder onder de aandacht van een groot publiek en zal daardoor meer bezoekers aantrekken.

Organisch webverkeer wordt daarom steeds vaker door bedrijven gezien als belangrijk advertentiekanaal. Een logisch gevolg is dat veel ondernemers hun concurrenten af willen troeven in de zoekresultaten.

hoog in google

De belangen zijn groot, maar de scheidslijn tussen een ambitieuze SEO-groeistrategie (White Hat SEO) en een manipulatieve Black Hat SEO-tactiek is dun. In de eerder genoemde regels van Google wordt de grens tussen manipulatie en optimalisatie van de vindbaarheid van een website duidelijk omschreven.

Wanneer een website toch betrapt wordt op het manipuleren van zijn organische rankings, wordt deze door Google direct bestraft. Deze strafmaatregelen zijn vaak dusdanig ingrijpend, dat het flinke tijd kan duren voordat de website zich weer herpakt in de zoekresultaten.

verbeter google ranking

Misschien vraag je je nu af waarom Google überhaupt actie heeft ondernomen tegen webmasters die hun websites over-optimaliseren? De reden is simpel: elke webmaster wil zo hoog mogelijk ranken. De algoritme updates van Google zijn er simpelweg op gericht om te voorkomen dat we hierbij gebruik maken van tactieken die de gebruikerservaring verminderen.

Google doet er alles aan om misbruik van bekende ranking factoren te voorkomen en een goede gebruikerservaring te garanderen. De vraag is dan ook hoe jij jouw website kunt behoeden voor een straf wegens over-optimalisatie van je website. In dit artikel geven wij je 5 tips om een penalty van Google te voorkomen en de organische rankings van je website te beschermen.

1.    Creëer content van hoge kwaliteit

Een inmiddels achterhaalde SEO-wijsheid luidt dat het dagelijks publiceren van nieuwe content genoeg is om op termijn hoog te scoren in Google. De inhoudelijke meerwaarde voor de lezer is bij deze strategie minder van belang. Het internet werd hierdoor overspoeld met korte artikelen van enkele honderden woorden die eindeloos opnieuw gepubliceerd werden door middel van article spinning.

Tegenwoordig stelt Google daarom hogere eisen aan geschreven content. Tegelijkertijd wordt de concurrentie in de online marketing branche steeds groter. Dit zijn beide redenen om alleen nog kwalitatief hoogwaardige content te creëren. Zo onderscheidt jouw website zich van andere sites en kun je jouw online concurrenten verslaan.

Al eerder hebben we uitgebreid beschreven hoe je de kwaliteit van je content verbetert, maar hieronder geven we nog enkele extra tips om content te schrijven die positief boven de grauwe massa uitsteekt:

  • Begin bij de basis: zorg dat je content goed geschreven is vanuit taalkundig oogpunt. Niets oogt zo slordig als een tekst vol met spelfouten en grammaticale missers. Zelfs wanneer je content inhoudelijk sterk is, zal de kwaliteit ervan door de lezer in twijfel worden getrokken wanneer de content boordevol tekstuele fouten zit. Maak het daarom een goede gewoonte om een tekst vóór publicatie te controleren op taal- en typefouten.
  • Verhoog de leesbaarheid van je content door een logische opbouw en structuur te hanteren. Maak regelmatig gebruik van kopjes en sub-kopjes om de aandacht van de lezer vast te houden en ‘verkennend lezen’ mogelijk te maken. Pas waar mogelijk de “one thought, one paragraph”-regel toe (hou de blog in de gaten, want hier schrijven wij binnenkort een uitgebreid artikel over) om de lezerservaring van bezoekers aanmerkelijk te verbeteren. Wil je je content minder saai maken? Voeg dan om de zoveel woorden een afbeelding of video toe om de content aantrekkelijker te maken en te voorkomen dat de lezer verveeld raakt door ellenlange stukken droge tekst.
  • Verdiep je in het onderwerp waarover je schrijft. In dit informatietijdperk zijn over elk thema talloze artikelen op internet te vinden. De kans dat iemand anders al eens heeft geschreven over jouw onderwerp, is behoorlijk groot. Zoek daarom eerst uit welke informatie jouw concurrenten al hebben verspreid en op welk vlak jouw content meerwaarde kan bieden. Is er inhoudelijk nog iets wat jij toe kan voegen of kies je een unieke invalshoek voor het thema?

Wat je ook doet, zorg ervoor dat jouw content op een bepaalde manier uniek is en geen rechtstreekse kopie is van de informatie die jouw online rivalen verstrekken. Je geeft je lezers dan geen reden om jouw website boven die van de concurrentie te verkiezen.

  • Voer uitgebreid doelgroeponderzoek uit. Als je niet weet voor wie je schrijft, weet je ook niet wat jouw lezerspubliek interessant vindt. Op de hoogte zijn van de wens van de bezoeker is een belangrijke manier om content te schrijven die een terugkerende groep bezoekers weet te binden. Onderzoek daarom zoveel mogelijk kenmerken van de bezoekers van jouw website. Breng zaken als geslacht, leeftijd en interesses in kaart om een goed beeld te krijgen van de voorkeuren van de doelgroep.

Wanneer je eenmaal weet voor wie je de content schrijft, weet je ook wat je moet schrijven en welke tone of voice je moet hanteren. De kans dat een artikel succesvol wordt en vaak gedeeld wordt op social media, wordt hierdoor een stuk groter. Met name evergreen content is een vorm van content die lezersbinding creëert en engagement stimuleert.

2.    Hou de zoekwoord dichtheid van je content in de gaten

De meeste online marketeers proberen zoveel mogelijk zoekwoorden in hun content te verwerken. Vaak vinden zij de vindbaarheid van hun website in Google belangrijker dan de leesbaarheid van hun content voor bezoekers. Het resultaat zijn teksten die de belangrijkste zoekwoorden voor de website overdreven vaak bevatten. Veel bezoekers klikken weg omdat dergelijke content niet prettig leest, zoals ook te zien in de afbeelding hieronder:

firepits

Maar wegklikkende bezoekers zijn niet zo erg als de content heel hoog rankt in zoekmachines, toch? Dat valt tegen. Daar waar keyword stuffing een aantal jaren geleden nog goed werkte, heeft Google tegenwoordig maatregelen geïmplementeerd die de gebruiksvriendelijkheid van websites moeten verhogen. Het overdreven vaak verwerken van je belangrijkste zoekwoorden in content levert niet langer een hoge ranking in de zoekresultaten op, omdat het in de ogen van Google niet prettig is voor gebruikers.

De beste manier van content schrijven is dus de gulden middenweg: verwerk je belangrijkste zoekwoorden met enige regelmaat in je content, maar niet dusdanig vaak dat de leesbaarheid voor bezoekers erdoor vermindert. Zo creëer je best of both worlds: je haalt het maximale uit je ranking én biedt de bezoeker een optimale gebruikerservaring waardoor hij sneller nog eens terugkomt.

Nog een handige truc om keyword stuffing te voorkomen is het toepassen van synoniemen. Soms schrijf je een tekst die zo specifiek over één bepaald onderwerp gaat, dat het lastig is herhaling van dit zoekwoord te voorkomen. Gebruik in zo’n geval een synoniem. Voorbeelden zijn: zoekmachine optimalisatie in plaats van SEO, zoekmachine adverteren in plaats van SEA, online marketing in plaats van SEM en zoekmachine in plaats van Google. Dit verhoogt de leesbaarheid voor gebruikers omdat de tekst vlotter loopt en voorkomt een Google penalty wegens een te hoge zoekwoord dichtheid (keyword density).

3.    Bouw een linkprofiel dat organisch groeit

SEO is een vakgebied waar behalve links veel andere factoren een rol spelen. Veel webmasters maken in hun streven om hoog te ranken gebruik van agressieve linkbuildingstrategieën. Natuurlijk zijn links belangrijke ranking factoren, maar er zijn honderden elementen die meegenomen worden in Google’s algoritme om de zoekresultaten te bepalen.

Google heeft een belangrijk streven: het verbeteren van de ervaring van individuele gebruikers op internet. Het bedrijf streeft daarom naar kwaliteit, niet naar kwantiteit. Websites die proberen op basis van kwantiteit de online concurrentieslag te winnen, snijden zichzelf op termijn dus onvermijdelijk in de vingers. Al veel websites zijn slachtoffer geworden van hun eigen dubieuze linkbuilding praktijken. Na een Google-penalty verloren zij hun organische rankings en als gevolg hiervan op termijn ook hun bezoekersverkeer, zoals ook te zien in het voorbeeld hieronder:

rankings

Wanneer je wilt voorkomen dat jouw site slachtoffer wordt van een straf vanuit Google, is het verstandig om je content aan een aantal regels te laten voldoen:

  • Koop of verkoop geen links. Het kopen of verkopen van links is door Google ten strengste verboden. Het bedrijf heeft speciale regels op het gebied van linkuitwisselingsprogramma’s opgesteld, waarin expliciet wordt gesteld dat handelen in links niet is toegestaan. Websites die zich hier toch schuldig aan maken, lopen het risico flink te kelderen in de zoekresultaten.Liever schrijf je kwalitatief hoogwaardige content om meer links naar je website te genereren. Met name evergreen content leent zich door het tijdloze karakter uitstekend voor het opbouwen van een duurzaam en natuurlijk linkprofiel.Plaats voornamelijk links naar gerelateerde websites. Een natuurlijk opgebouwd linkprofiel wordt vaak gedomineerd door links naar websites over gerelateerde onderwerpen. Het is bijvoorbeeld verdacht wanneer de website van een autobedrijf links bevat naar bloemenbedrijven, schoonheidssalons, restaurants en elektronicawinkels.Vermoedelijk hebben deze websites wederzijdse links uitgewisseld om een groter linkprofiel te creëren. Deze links hebben echter geen inhoudelijke meerwaarde voor de gebruiker, waardoor dit volgens Google een agressieve linkbuildingstrategie is die bestraft moet worden met een daling in de zoekresultaten.Wanneer de website van het autobedrijf met name links zou bevatten naar websites over auto-onderdelen, autoroutes, autoschoonmaakmiddelen en autoaccessoires, zou het linkprofiel veel natuurlijker overkomen. Link daarom vooral naar websites over gerelateerde onderwerpen om een straf vanuit Google te voorkomen.Link niet naar websites van lage kwaliteit. Wanneer je linkt naar websites van lage kwaliteit of deze naar jou linken, heeft dit geen positieve invloed op je linkprofiel. De negatieve uitstraling van deze websites straalt ook af op jouw site. Met sites van lage kwaliteit bedoelen we onder andere sites die al eens eerder zijn gestraft door Google, sites die erotisch materiaal bevatten, web directories en social bookmarking sites.Het tegendeel is echter ook het geval. Wanneer een website met een uitstekende reputatie een link naar jouw site plaatst, is dit voor Google een indicatie dat jouw site een bron van waardevolle informatie is voor gebruikers. Anders zou een site met een uitstekende reputatie er niet naar linken. Denk van tevoren dus goed na over de websites waarmee je links uitwisselt.

4.    Zet de gebruiker op de eerste plaats

Factoren als SEO-geoptimaliseerde content en een kwalitatief sterk linkprofiel spelen een belangrijke rol voor de positie van je website in de zoekresultaten, maar de gebruikerservaring die je website biedt is minstens zo belangrijk. Een goede ervaring voor zoekmachinegebruikers is tenslotte de belangrijkste doelstelling van Google.

Er zijn verschillende dingen die je kunt doen om de gebruikerservaring van je website te verbeteren:

  • Beoordeel de navigatiestructuur van je website. Is de website logisch ingedeeld en zijn de afzonderlijke pagina’s gemakkelijk te bereiken? Hoeveel muisklikken zijn maximaal nodig om vanaf de homepage naar een specifieke pagina op de site te komen? Denk ook eens aan het gebruik van breadcrumbs zoals in onderstaande afbeelding om de navigatie voor bezoekers te verbeteren:bolcom

Breadcrumbs zijn een soort virtuele wegwijzers voor de bezoekers van je website. Op deze manier kunnen zij direct zien waar ze zich op jouw website bevinden, waardoor ze eenvoudiger navigeren en langere tijd op de site verblijven. Ook Google houdt van breadcrumbs: de interne links die het oplevert zijn goed voor linkbuilding en verschijnen bovendien ook op de zoekresultatenpagina van Google:

breadcrumbs

  • Optimaliseer de content op je website. Al eerder in dit artikel hebben wij je aanbevolen om bij je content op inhoudelijk vlak naar de hoogst mogelijke kwaliteit te streven. Maar inhoudelijk sterke content is niet genoeg voor een prettige leesbaarheid, want ook andere factoren spelen hierbij een rol.
  • Maak je website responsive. Meer dan de helft van de bezoekers is tegenwoordig afkomstig vanaf mobiele devices zoals smartphones en tablets. Wanneer jouw website niet goed weergegeven wordt op dergelijke apparaten, loop je dus de helft van je potentiële bezoekersaantallen mis. Je kunt dit voorkomen door je website responsive te maken: de site schaalt dan automatisch naar de optimale resolutie voor optimale weergave op het apparaat dat de bezoeker gebruikt.Veel websites verliezen niet alleen bezoekers omdat ze niet responsive zijn, maar ook doordat ze niet goed werken in sommige browsers. Nederlanders gebruiken veel verschillende browsers. Wanneer je website niet goed werkt in een of meerdere browsers, loop je in potentie dus veel bezoekers mis.Google Chrome is wereldwijd de meest gebruikte browser met een marktaandeel van bijna 50%, terwijl de browser het in Nederland moet stellen met een marktaandeel van 30%. In ons eigen land is Internet Explorer nog altijd populair met een marktaandeel van 32%. Wereldwijd daalt de populariteit van Internet Explorer echter: nog slechts 25% van de mensen gebruikt deze browser.Een andere bekende browser is Firefox: 28% van de gebruikers in Nederland gebruikt deze browser tegenover 18% wereldwijd. De overige percentages worden opgevuld door kleinere browsers zoals Safari en Opera. Het is daarom zaak om ervoor te zorgen dat jouw website werkt in alle browsers. Wanneer je website niet werkt in een bekende browser, kun je zomaar 25% tot 50% van je bezoekers mislopen!

5.    Wees zuinig met het toevoegen van sitewide links

Een sitewide link is een link naar een pagina die op meerdere pagina’s van een website wordt geplaatst. Dit is erg bruikbaar om bijvoorbeeld link juice van de ene pagina aan de andere pagina mee te geven. Daarnaast kan het de positie van de website in de zoekresultaten helpen bevorderen.

Vanwege deze voordelen maken veel webmasters gebruik van sitewide links. Maar pas op: als sitewide links te vaak toegepast worden, verliezen ze hun waarde. Wanneer een link naar een bepaalde pagina op bijvoorbeeld 100 pagina’s van een website voorkomt, hecht Google hier minder waarde aan. De zoekmachine telt al deze links dan slechts als één link in het zoekalgoritme mee.

Dit is op zich nog niet eens zo erg, maar wanneer een link commerciële motieven heeft of simpelweg irrelevant is, kan de website door Google beoordeeld worden als onbetrouwbaar. Hierdoor zal de positie van de site in de zoekresultaten flink dalen. Het is daarom belangrijk om alleen een link te plaatsen wanneer dit in de context van het artikel relevant is.

Conclusie

Elke webmaster wil met zijn website zo hoog mogelijk ranken in Google. Het doelbewust manipuleren van bekende ranking factoren is echter geen verstandige strategie. Het algoritme van Google wordt door regelmatige updates steeds beter in staat om misbruik te detecteren.

De beste langetermijnstrategie is dan ook om Google’s regels na te leven en de gebruikerservaring van je website te optimaliseren. Op deze manier bied je niet alleen meerwaarde aan gebruikers, maar blijf je tegelijkertijd vrienden met Google. En dat is precies de winnende combinatie om duurzaam online succes te boeken met je website!

Hulp nodig bij het ontwikkelen van een veilige en effectieve SEO-strategie? Neem vrijblijvend contact op met onze specialisten via info@webton.nl of bel naar 074 – 3030400.

Vind je dit een interessant bericht? Deel het!