09-09-2018

De belangrijkste ranking factoren

De belangrijkste ranking factoren van dit moment

Twee jaar geleden publiceerde het vermaarde SEO-bedrijf Searchmetrics zijn jaarlijkse onderzoek naar Google’s belangrijkste actuele ranking factoren. Uit de studie blijkt onder meer hoe ranking factoren steeds persoonlijker worden, relevante content cruciaal is, technische on-page SEO factoren nog altijd in orde moeten zijn en de waarde van backlinks heel geleidelijk iets afneemt.

Inmiddels twee jaar verder, kunnen we stellen dat het onderzoeksrapport nog altijd actueel is. Het biedt een schat aan informatie voor elke SEO-professional en is daarom zeker de moeite waard om te downloaden. Wie echter geen tijd of zin heeft om het 63 pagina’s tellende document door te worstelen, vindt de belangrijkste bevindingen hieronder.

ranking-factoren

Relevante en lange content scoort beter

Nieuw in het jaarlijkse rapport is een ranking factor genaamd Content Relevantie, die weergeeft hoe relevant een webpagina is voor een bepaalde zoekopdracht. De factor wordt gemeten op een schaal van 0 tot 100, waarbij een hogere relevantiescore in de praktijk vaak ook een hogere ranking betekent.

Niet alleen relevante content, maar ook lange content blijkt aanmerkelijk beter te scoren dan pagina’s die relatief weinig woorden bevatten. De topposities in de zoekmachine worden veelal ingenomen door pagina’s met een lengte van minimaal 1000 woorden. Het is niet alleen de lengte zelf, maar vooral de hogere mate van detail en ruimte voor meer gerelateerde zoektermen die de ranking positief beïnvloedt.

Gebruikerssignalen en technische factoren nog altijd van belang

Gebruikerssignalen zoals Bounce Rate (BR), Click Through Rate (CTR) en Time on Site (ToS) zijn voor Google nog altijd belangrijke indicatoren, omdat ze veel prijsgeven over de tevredenheid van de lezer met de geschreven content. De top 3 websites in de zoekresultaten valt op met een gemiddelde CTR van 36%, terwijl de top 10 vaak een gemiddelde BR van 46% en ToS van circa 3 minuten heeft.

Wat betreft technische factoren is er een duidelijke trend zichtbaar. Pagina’s met H2 tags zijn het afgelopen jaar flink gestegen in vergelijking met pagina’s zonder H2 tag. Het verwerken van meerdere H2 tags in content is dan ook sterk aan te bevelen om van dit gegeven te profiteren.

Voorts blijken hoog scorende pagina’s in toenemende mate HTTPS te gebruiken, vrij lange URL’s te hebben en zich te onderscheiden met een relatief snelle laadtijd. Allemaal zijn ze zonder uitzondering mobielvriendelijk.

Verband sociale signalen met topposities in zoekmachine

Volgens Searchmetrics is er een zeer sterke correlatie tussen de sociale signalen naar een website en de ranking ervan in de zoekresultaten. Signalen vanuit Facebook blijken nog altijd het zwaarst te tellen, terwijl platforms als Google+, Twitter en Pinterest weliswaar correleren met de absolute topposities, maar op de posities daaronder weinig invloed lijken te hebben.

In zijn algemeenheid kan gesteld worden dat de nummer 1 website in Google vaak veel investeert in sociale signalen. Een wijsheid die vroeger vaak gold voor backlinks, toen de hoogst scorende website vaak veel investeerde in linkbuilding.

Uit het onderzoek blijkt weliswaar dat backlinks nog altijd een sterke invloed hebben op de ranking van een website, maar dat deze invloed wel geleidelijk minder wordt. Het zijn met name factoren als content relevantie en gebruikersintentie die mede naast linkbuilding de toekomst van SEO lijken te vormen.

Interpretatie van het onderzoek: hoe kom ik nu hoog in Google?

Het onderzoeksrapport van Searchmetrics is circa twee jaar na publicatie nog altijd actueel. Maar hoe benut je deze informatie om met je website hoger in Google te komen?

Je weet nu dat content aan de volgende eisen moet voldoen om hoog in de zoekmachine te scoren:

  • De content moet relevant zijn voor de gebruiker
  • De content moet voldoende lang en gedetailleerd zijn
  • De content moet geoptimaliseerd zijn voor vindbaarheid en leesbaarheid (o.a. H2-tags)
  • De content moet op een veilige en mobielvriendelijke site staan
  • De content moet sterke links achter zich hebben
  • De content moet gedeeld worden op sociale platforms

Jouw missie is dan ook helder: content creëren die aan bovenstaande eisen voldoet.

Dat betekent dat het schrijven van inhoudelijk sterke artikelen niet genoeg is. De kwaliteit van je website en online marketing strategie bepalen of je content de doelgroep ook daadwerkelijk bereikt.

Hoe waarborg je eigenlijk de kwaliteit van je website? En hoe kun je een goede online marketing strategie opzetten, waarmee je jouw doelgroep daadwerkelijk bereikt? Daar gaan we nu dieper op in.

Hoe bepaal je jouw online marketing strategie?

Voordat je een website laat bouwen, is het belangrijk dat je een online marketing strategie hebt opgesteld. Een online marketing strategie laat je goed nadenken over waarom je eigenlijk een website wilt hebben en aan welke eisen de website moet voldoen.

Om een online marketing strategie te kunnen opzetten, is het belangrijk dat je jezelf in ieder geval de volgende vragen stelt:

  • Wat wil ik met mijn website bereiken?
  • Voor wie is mijn website bedoeld?
  • Wat wil ik als merk uitstralen op zowel mijn website als andere online platforms?
  • Past deze uitstraling bij de behoeften en activiteiten van de doelgroep?
  • Op welke kanalen kan ik mijn doelgroep bereiken?
  • Hoe wil ik dat de bezoekers de reis (customer journey) naar mijn website maken?
  • In welke fase van de customer journey zijn de bezoekers als ze op de website terechtkomen?
  • Wat wil ik dat de bezoekers op mijn website komen doen?

Wat zijn de vervolgstappen?

Door elke vraag die hierboven staat te beantwoorden, weet je al snel welke doelen je met jouw website wilt bereiken. Aan de hand daarvan kun je een stappenplan maken. In dit plan staat omschreven wat de doelstellingen voor de website zijn en hoe je die wilt gaan bereiken. Zet er bijvoorbeeld in welke middelen je ervoor gaat inzetten en wie welke taken op zich zal nemen. Door al deze dingen te doen, bepaal je jouw online marketing strategie.

Wanneer je weet welke doelen je door middel van jouw website wilt bereiken, kun je een website laten bouwen door een professionele websitebouwer zoals Webton. Zo’n professionele webdesigner is erin gespecialiseerd om een website af te stemmen op de doelen die jij voor ogen hebt.

Blijf de kwaliteit van jouw website waarborgen

Wanneer je al een website online hebt staan, heb je vast al een online marketing strategie opgezet. Als je een website door een professionele websitebouwer hebt laten bouwen, ben je er ook nog eens van verzekerd dat jouw website technisch goed in elkaar zit en er representatief uitziet. Echter ben je er dan nog niet. Om de door jou opgestelde doelstellingen te kunnen behalen, is het belangrijk dat je de kwaliteit van jouw website blijft waarborgen.

Hoe kun je dat doen?

Om erachter te komen of jouw website kwalitatief nog in orde is, kun je antwoord geven op de volgende vragen:

  • Verschijnt er regelmatig relevante content voor mijn doelgroep?
  • Zorgt de content ervoor dat de bezoekers naar het doel van mijn website worden geleid?
  • Komt de boodschap van mijn website duidelijk op de bezoekers over?
  • Hebben de teksten de juiste grootte en het juiste lettertype?
  • Is er samenhang tussen de verschillende teksten op mijn website?
  • Is de informatie op mijn website makkelijk te vinden?

Wanneer je op een of meerdere vragen ‘nee’ kunt antwoorden, maak je voor jezelf inzichtelijk op welke punten je jouw website kunt verbeteren.

Hoe kun je de kwaliteit van een website verbeteren?

Aan de hand van de antwoorden die je op de vragen uit de vorige alinea hebt gegeven, kun je eventuele stappen ondernemen. Vaak is het hierbij nodig om de online marketing strategie aan te passen. Wanneer er bijvoorbeeld niet regelmatig relevante content voor de doelgroep op de website verschijnt, kun je een medewerker de taak geven om ervoor te zorgen dat dit wel gebeurt. Door maatregelen te treffen, kun je ervoor zorgen dat de kwaliteit van jouw website verbeterd.

Wanneer er meer bezoekers naar de website komen en je meer conversie krijgt, weet je dat de kwaliteit van de website vooruit is gegaan.

Vind je dit een interessant bericht? Deel het!