fbpx
6 minuten

De belangrijkste ranking factoren

Top 7 van ranking factoren in 2024

Door de constante aanpassingen in Google’s algoritmes is het onmogelijk om met je website op elke ranking factor in te spelen. Een betere strategie is daarom om je te richten op het verbeteren van de factoren die daadwerkelijk het verschil maken. Hieronder een overzicht van de ranking factoren die in 2024 de meeste impact hebben op jouw ranking:

1). Technische SEO

Technische SEO is tegenwoordig een van de makkelijkste én meest effectieve manieren om je website hoger in Google te laten ranken. De zoekmachine hecht veel waarde aan een goede gebruikerservaring en daarom draait technische SEO om het optimaliseren van zaken zoals indexatie, navigatie, interne links, URL-structuur, laadsnelheid, veiligheid, alt tags en meta titles & descriptions.

Extra belangrijk bij technische SEO zijn in 2024 mobielvriendelijkheid en gestructureerde data zoals featured snippets. Een mobielvriendelijke website wordt goed weergegeven en snel ingeladen op de relatief kleine schermen van tablets en smartphones. Dit weegt voor Google extra zwaar, omdat meer websitebezoekers van ooit tegenwoordig afkomstig zijn van dit soort mobiele apparaten.

Daarnaast wil Google gebruikers in de zoekresultaten zo snel mogelijk antwoord geven op hun vragen. Hierdoor zijn featured snippets – kleine stukjes uit je pagina geknipte content die worden weergegeven in een kader bovenaan de zoekresultaten – in opkomst. Je kunt de kans op een vermelding in de featured snippets vergroten door in je content concrete antwoorden te formuleren.

2). Site-vitaliteit

In 2021 rolde Google een Page Experience Update uit waarvan het rapport Site-vitaliteit onderdeel was. Site-vitaliteit gaat in hoofdzaak over drie kernindicatoren van de kwaliteit van een webpagina:

  • LCP (Largest Contentful Pain of grootste weergave met content). Dit is de tijd die nodig is om het grootste zichtbare element in de viewport weer te geven vanaf het moment dat de gebruiker de URL opvraagt.
  • FID (First Input Delay of eerste invoervertraging). Dit is de tijd vanaf de eerste gebruikersinteractie met een pagina pagina (bijvoorbeeld als de gebruiker op een link of knop klikt) tot de tijd wanneer de browser reageert op die interactie.
  • CLS ( Cumulative Layout Shift of cumulatieve indelingsverschuiving). Dit is het totaal van alle afzonderlijke indelingsverschuivingsscores voor elke onverwachte indelingsverschuiving die plaatsvindt gedurende de hele levensduur van de pagina.

Voor een optimale vindbaarheid in Google wil je dan ook een website die snel inlaadt en reageert op interacties en waarvan de indeling tijdens het gebruik zo min mogelijk verschuift. In feite is Site-vitaliteit een onderdeel van technische SEO, maar door het belang ervan voor je ranking verdient Site-vitaliteit in dit artikel een eigen vermelding.

3). Content

Het is al jaren bekend dat relevante en lange content vaak beter scoort in de zoekresultaten. De topposities in de zoekmachine worden veelal ingenomen door pagina’s met een lengte van minimaal 1000 woorden. Het is niet alleen de lengte zelf, maar vooral de hogere mate van inhoudelijke details en ruimte voor meer gerelateerde zoektermen die de ranking positief beïnvloedt.

Naast relevantie en lengte is in 2024 vooral ook de betrouwbaarheid van content een ranking factor. Google meet deze betrouwbaarheid af aan de hand van onder meer de E-A-T (Expertise, Authoritativeness en Trustworthiness) van een website. De E-A-T wordt gebaseerd op onder meer de expertise van de auteur van de content en de autoriteit van de algehele website.

Betrouwbare content en YMYL

Vanuit het oogpunt van betrouwbaarheid kijken Google’s algoritmes met extra aandacht naar zogenaamde YMYL (Your Money or Your Life) websites. Dit zijn websites die een grote positieve of negatieve impact kunnen hebben op het leven van een bezoeker. Denk hierbij aan pagina’s die gaan over aankopen, financiële informatie, juridische informatie en ziekte en gezondheid.

Heb jij bijvoorbeeld een webshop of een website die onderwerpen raakt als belastingen, geld lenen, beleggen, scheiden, geld erven, kinderbijslag, ziekte of gezondheid? Dan is het zaak om hoge eisen aan de kwaliteit van je eigen content te stellen en onjuiste claims te vermijden. Ook wil je je deskundigheid demonstreren met een over ons-pagina en een auteursprofiel onderaan de content.

4). Videocontent

Video is tegenwoordig de meest populaire vorm van content. Het is geen toeval dat je steeds meer YouTube-video’s in de zoekresultaten van Google ziet verschijnen. Bijna driekwart van de mensen die zoeken naar informatie over een merk of product zoeken zelfs specifiek naar een video in plaats van tekstuele content. Het bekijken daarvan leidt daarnaast bovengemiddeld vaak tot een aankoop.

In 2024 wil je naast tekstuele content dan ook absoluut videocontent creëren. Deze video’s kun je optimaliseren voor vindbaarheid door gestructureerde data toe te voegen. Denk hierbij aan clip markup en seek markup zoals labels en tijdstempels in je video’s. De specifieke momenten in je video die aansluiten op de zoekopdracht van de gebruiker worden dan weergegeven in Google.

5). Linkbuilding

Al sinds jaar en dag is linkbuilding een van de belangrijkste ranking factoren in Google. Ook tegenwoordig is het belang van linkbuilding onverminderd groot. Steeds meer bedrijven publiceren content en verwerven hiermee backlinks – links vanaf andere websites – die naar de eigen website verwijzen. Hierdoor is de online concurrentie enorm toegenomen.

In 2024 volstaat het dan ook niet meer om af te wachten of anderen links aanbrengen naar jouw content. Je wilt actief op zoek gaan naar links vanaf betrouwbare en autoritatieve websites, zodat jouw linkprofiel zich onderscheidt in zowel kwaliteit als diversiteit van dat van de vele concurrenten. De beste manier om dit te doen is door linkbuilding uit te besteden aan een specialist.

6). Gebruikerssignalen

Gebruikerssignalen zoals Bounce Rate (BR), Click Through Rate (CTR) en Time on Site (ToS) zijn voor Google nog altijd belangrijke ranking factoren:

  • Bounce Rate is het percentage bezoekers dat op je pagina landt en direct weer vertrekt
  • Click Through Rate is het percentage mensen dat vanuit de zoekresultaten doorklikt naar je pagina
  • Time on Site is de tijd die bezoekers gemiddeld doorbrengen op je website voordat ze wegklikken

Deze drie indicatoren geven voor Google veel prijs over de tevredenheid van de lezer met de geschreven content en de gebruiksvriendelijkheid van de website. De top 3 websites in de zoekresultaten heeft een gemiddelde CTR van 36%, terwijl de top 10 vaak een gemiddelde BR van 46% en ToS van circa 3 minuten heeft.

7). Sociale signalen

Uit onderzoek blijkt dat er een sterk verband is tussen de sociale signalen naar een website en de ranking ervan in de zoekresultaten. Signalen vanuit Facebook en Instagram blijken het zwaarst te tellen, terwijl platforms als Twitter en Pinterest weliswaar correleren met de absolute topposities, maar op de posities daaronder weinig invloed lijken te hebben.

In algemene zin is duidelijk dat de nummer 1 website in Google vaak veel investeert in sociale signalen. Dit kan komen doordat grote websites nu eenmaal meer marketingbudget te besteden hebben en dit kunnen verdelen over alle kanalen. Tegelijkertijd is het vanuit SEO-oogpunt verstandig om ook met jouw bedrijf aanwezig te zijn op de bekende social media platforms.

Hoe kom ik nu hoger in Google?

Nu je weet wat op dit moment de belangrijkste ranking factoren zijn, begrijp je dat content aan de volgende eisen moet voldoen om hoog in de zoekmachine te scoren:

  • De content moet op een veilige, snelle en mobielvriendelijke site staan
  • De content moet geoptimaliseerd zijn voor vindbaarheid en leesbaarheid
  • De content moet relevant, lang en betrouwbaar zijn voor de gebruiker
  • De content moet naast tekstueel steeds vaker ook een visueel karakter hebben
  • De content moet geoptimaliseerd zijn met gestructureerde data
  • De content moet sterke links achter zich hebben
  • De content moet gedeeld worden op sociale platforms

Jouw missie voor 2024 is dan ook helder: content creëren die aan bovenstaande eisen voldoet.

Dat betekent dat het schrijven van inhoudelijk sterke artikelen niet genoeg is. De kwaliteit van je website en online marketing strategie bepalen of je content de doelgroep ook daadwerkelijk bereikt.

Hoe waarborg je eigenlijk de kwaliteit van je website? En hoe kun je een goede online marketing strategie opzetten, waarmee je jouw doelgroep daadwerkelijk bereikt? Daar gaan we nu dieper op in.

Hoe bepaal je jouw online marketing strategie?

Voordat je een website laat bouwen, is het belangrijk dat je een online marketing strategie hebt opgesteld. Een online marketing strategie laat je goed nadenken over waarom je eigenlijk een website wilt hebben en aan welke eisen de website moet voldoen.

Om een online marketing strategie te kunnen opzetten, is het belangrijk dat je jezelf in ieder geval de volgende vragen stelt:

  • Wat wil ik met mijn website bereiken?
  • Voor wie is mijn website bedoeld?
  • Wat wil ik als merk uitstralen op zowel mijn website als andere online platforms?
  • Past deze uitstraling bij de behoeften en activiteiten van de doelgroep?
  • Op welke kanalen kan ik mijn doelgroep bereiken?
  • Hoe wil ik dat de bezoekers de reis (customer journey) naar mijn website maken?
  • In welke fase van de customer journey zijn de bezoekers als ze op de website terechtkomen?
  • Wat wil ik dat de bezoekers op mijn website komen doen?

Wat zijn de vervolgstappen?

Door elke vraag die hierboven staat te beantwoorden, weet je al snel welke doelen je met jouw website wilt bereiken. Aan de hand daarvan kun je een stappenplan maken. In dit plan staat omschreven wat de doelstellingen voor de website zijn en hoe je die wilt gaan bereiken. Zet er bijvoorbeeld in welke middelen je ervoor gaat inzetten en wie welke taken op zich zal nemen. Door al deze dingen te doen, bepaal je jouw online marketing strategie.

Wanneer je weet welke doelen je door middel van jouw website wilt bereiken, kun je een website laten bouwen door een professionele websitebouwer zoals Webton. Zo’n professionele webdesigner is erin gespecialiseerd om een website af te stemmen op de doelen die jij voor ogen hebt.

Blijf de kwaliteit van jouw website waarborgen

Wanneer je al een website online hebt staan, heb je vast al een online marketing strategie opgezet. Als je een website door een professionele websitebouwer hebt laten bouwen, ben je er ook nog eens van verzekerd dat jouw website technisch goed in elkaar zit en er representatief uitziet. Echter ben je er dan nog niet. Om de door jou opgestelde doelstellingen te kunnen behalen, is het belangrijk dat je de kwaliteit van jouw website blijft waarborgen.

Hoe kun je dat doen?

Om erachter te komen of jouw website kwalitatief nog in orde is, kun je antwoord geven op de volgende vragen:

  • Verschijnt er regelmatig relevante content voor mijn doelgroep?
  • Zorgt de content ervoor dat de bezoekers naar het doel van mijn website worden geleid?
  • Komt de boodschap van mijn website duidelijk op de bezoekers over?
  • Hebben de teksten de juiste grootte en het juiste lettertype?
  • Is er samenhang tussen de verschillende teksten op mijn website?
  • Is de informatie op mijn website makkelijk te vinden?

Wanneer je op een of meerdere vragen ‘nee’ kunt antwoorden, maak je voor jezelf inzichtelijk op welke punten je jouw website kunt verbeteren.

Hoe kun je de kwaliteit van een website verbeteren?

Aan de hand van de antwoorden die je op de vragen uit de vorige alinea hebt gegeven, kun je eventuele stappen ondernemen. Vaak is het hierbij nodig om de online marketing strategie aan te passen. Wanneer er bijvoorbeeld niet regelmatig relevante content voor de doelgroep op de website verschijnt, kun je een medewerker de taak geven om ervoor te zorgen dat dit wel gebeurt. Door maatregelen te treffen, kun je ervoor zorgen dat de kwaliteit van jouw website verbeterd.

Wanneer er meer bezoekers naar de website komen en je meer conversie krijgt, weet je dat de kwaliteit van de website vooruit is gegaan.

Ton Heerze

Over de auteur

Ton Heerze
Eigenaar en oprichter

In 2000 heb ik Webton opgericht. Het verbeteren van organische vindbaarheid in Google is een passie van me waarmee ik graag andere bedrijven ook verder help!

167 artikelen

Reageer op dit artikel

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Reageren
074 3030 400
Deel dit artikel