28-08-2014

28/08/14 – Behoudt uw klant!

4 tips die ervoor zorgen dat een potentiële klant niet naar de concurrent gaat

Wist je dat 46% van de Nederlanders producten en diensten online aanschaft? Zonde dus als al die Nederlanders niet bij jou, maar bij de concurrent al die aankopen doet. In dit artikel hebben we 4 tips verzameld die ervoor zorgen dat de potentiële klanten bij jou terecht komen.

Online klanten

Geen klant is hetzelfde. Iedereen heeft zijn eigen wensen, redenen en vragen voordat iemand iets koopt; de individuele behoeften. Een potentiële klant doorloopt een zogenaamde ‘klantreis’ van koopwens (het startpunt) tot de daadwerkelijke online aanschaf (de bestemming). Online communicatiekanalen moeten hier goed op inspelen zodat de klantreis eindigt bij jouw diensten en producten, en niet bij die van de concurrent.

Tip 1: Gebruik de kracht van sociale overtuiging

Mensen geloven eerder andere mensen dan een bedrijf. Als iemand zegt dat een product goed bevalt en de service uitstekend is, dan zijn wij (mensen) eerder geneigd om die persoon te geloven. De sociale overtuigingskracht is groot. Steeds meer websites laten dan ook zien wat andere mensen van hen vinden. Een voorbeeld is Bol.com waar veel reviews getoond worden. ‘Doe hier aan mee’ is de tip. Vraag bij klanten om een reactie en laat ze een cijfer geven. Plaats dit op jouw website en vul het regelmatig aan. Wat ook werkt is een indicatie geven zoals ‘al 100 mensen gingen u voor’ of ‘nog 4 plaatsen beschikbaar’.

Tip 2: Zorg dat de website aan alle eisen van de klant voldoet

De gemiddelde bezoeker blijft minder dan een minuut op een pagina tenzij hij antwoord vindt op de vraag die hij had. Wil je dus dat de bezoeker iets gaat doen (zoals het invullen van een formulier, een aankoop doen of inschrijven voor een nieuwsbrief) dan moet het zeer duidelijk zijn wat een webpagina de bezoeker biedt. Of de bezoeker dan ook binnen die minuut herkent of deze pagina is wat hij zoekt, hangt af van een aantal factoren. Allereerst is het ontwerp en de functionaliteit van de website belangrijk. Werkt de pagina niet of is het onduidelijk, dan is de bezoeker snel geneigd om weg te klikken. Verder is het van belang dat de informatie op de juiste plaats staat en dat de call-to-actions duidelijk zijn. Gebruik afwisselend afbeeldingen en video’s. Onze eigen website is daar een goed voorbeeld van. Het is direct duidelijk op elke pagina waar het om gaat en wat je er kunt doen. De call-to-action is bijvoorbeeld het contact opnemen of het berekenen van de kosten voor een website.

Tip 3: Zorg dat de klanten jouw website kunnen vinden

Door in advertenties het websiteadres te benoemen, en door bijvoorbeeld in de zoekresultaten te komen bij Google, kan de klant de website gemakkelijk vinden. Hoe hoog je in de zoekresultaten wordt gepositioneerd, kun je beïnvloeden door de website te optimaliseren en de juiste zoekwoorden te hanteren naar de diensten of producten die je aanbiedt. Bij Webton kunnen we je daarbij helpen!

Tip 4: Online vergelijkingssites

Zorg dat je naast een eigen goede website ook aanwezig bent op de andere websites waar jouw klanten zoeken. Denk bijvoorbeeld aan Beslist.nl of Startpagina.nl. Beide websites laten een overzicht zien van de beste zoekresultaten, producten of diensten. Veel mensen gaan via die weg naar een website van een ondernemer. Sta je daar niet tussen, is dat een gemiste kans. Verder kun je met dit soort websites ook jouw positie in de zoekresultaten verhogen.

Vind je dit een interessant bericht? Deel het!