04-12-2018

Backlinks worden minder belangrijk

UPDATED 4-12-2018

Inmiddels zijn we vier jaar verder en wordt het tijd om naar de huidige stand van zaken te kijken wat betreft de invloed van backlinks. Zijn ze nog steeds belangrijk en vertelde Matt Cutts de waarheid in zijn video uit 2014?

Het antwoord is ja. Het verkrijgen van kwalitatieve backlinks is nog steeds belangrijk om hoog in de zoekmachine te eindigen. Alleen ligt de focus niet alleen meer op linkbuilding, maar is het maken van hoogwaardige content tegenwoordig net zo belangrijk. Het opbouwen van kwalitatieve links is echter wel wat moeilijker geworden, mede omdat Google in de loop van de jaren steeds beter in de smiezen heeft welke links wel en niet voldoen aan de gestelde eisen. Kwaliteit en relevantie zijn belangrijker dan ooit. Daarom ligt het creëren van hoogwaardige content direct in lijn met het verkrijgen van betere backlinks. Websites (en mensen) verwijzen nu eenmaal liever naar een stukje waardevolle content geschreven door een expert, dan naar een artikel met een sterk commercieel karakter. Hoe jij je content kunt aanpassen om zo betere backlinks te verkrijgen, lees je hier.

Ook kijkt Google meer en meer naar de relevantie en autoriteit van een website. Een link vanuit een bekende vergelijkingswebsite werkt natuurlijk beter dan een verwijzing van een blogger met een handjevol bezoekers. Om zelf een autoriteit te worden, is het naast kwalitatieve content ook belangrijk dat je een goede mix van links verzamelt. Naast dat je een slimme interne linkstructuur moet opbouwen, zijn ook de shares vanuit social media, brancheverenigingen, nieuwsbronnen en populaire blogs van belang. Juist door deze combinatie zorg je ervoor dat Google jouw website als waardevol gaat zien. En dat is voor je ranking natuurlijk alleen maar gunstig.

Het belang van linkbuilding voor hoge posities in Google is onomstreden. Zeker als het linkbuilden door een specialistische partij in goede banen wordt geleid. Toch zei Matt Cutts, hoofd van het Google webspam team, in een video (2014) dat backlinks geleidelijk wat minder belangrijk zullen worden. Hij merkte echter op dat backlinks nog vele jaren gangbaar zullen zijn in het Google ranking algoritme.

Om te beginnen, leggen we nog even kort uit wat backlinks precies zijn. Een backlink is een verwijzing van een andere website naar jouw domein. Logischerwijs geldt: hoe meer kwalitatieve backlinks een website heeft, hoe beter deze scoort in Google. Met kwalitatief bedoelen we onder andere dat er een bepaalde mate van relevantie moet zijn. Verkoop jij vishengels? Dan heeft een link afkomstig van een website over cosmetica niet zoveel zin.

Terug naar de video van Matt Cutts. Volgens hem focust Google zich nu sterk op manieren om te bepalen of een webpagina aan de verwachtingen van een expertgebruiker voldoet. Op dit moment gebeurt dit door te kijken naar de links naar de pagina, de reputatie van de site en de pagina’s en naar de kwaliteit van de inhoud op die betreffende pagina.

Google wil beter worden in het begrijpen van echte natuurlijke taal, zoals blijkt uit hun werk met spraakgestuurd zoeken. Zoekopdrachten van expertgebruikers worden dan beter begrepen en kunnen aan een beter antwoord worden gekoppeld.

Dat gaat gemakkelijker als kan worden gezien dat een verhaal door een expert op een bepaald gebied is geschreven. Volgens Matt Cutts werkt Google aan een expert auteur boost voor hun rankings. Hier komt het gebruik van natuurlijke taal in het spel om per pagina te bepalen of de auteur een expert is op het gebied van het onderwerp van de zoekopdracht.

De lancering van Google Hummingbird is een direct gevolg van Googles wil om getoonde zoekresultaten nóg nauwkeuriger af te stemmen op de vraag. Het gaat hier om een vernieuwd algoritme dat waarschijnlijk vlak na het opnemen van de video openbaar werd gemaakt. Het doel ervan is dat Google met Hummingbird complexere zoekopdrachten beter wil begrijpen. Niet voor niets is de naam afgeleid van wat we in Nederland de kolibrie noemen, een vogel die bekendstaat om snelheid en precisie. Met behulp van dit nieuwe algoritme kan de zoekmachine nog specifieker bepalen wat een gebruiker zoekt.

Naast een betere begrijpbaarheid, snapt Google nu ook in welke context de vraag gesteld wordt. Ook gebruikt het nu lokale zoekaanwijzingen voor het weergeven van zoveel mogelijk locatiegerichte resultaten. Zit jij in Hengelo achter de computer en zoek je een dierenwinkel? Dan krijgen de dierenwinkels die er op dat moment bij jou in de buurt zitten voorrang in de zoekresultaten.

Matt Cuttsbenadrukt in de video dat links “de komende paar jaar” niet zullen verdwijnen en nog steeds zullen worden gebruikt om reputatie te bepalen. In een volgende video cutts geeft hij ook aan dat Google sowieso backlinks nodig heeft om gebruikers de beste resultaten te tonen. Hij geeft hier antwoord op de vraag: Bestaat er een versie van Google waarbij backlinks niet worden meegenomen als rankingfactor? Zijn reactie: ‘Nee.’ De zoekmachine gebruikt deze informatie alleen voor interne doeleinden en om te checken wat dit zal doen met de zoekresultaten. Ook hier geeft hij aan dat backlinks nog steeds zwaar wegen om de reputatie van een website te bepalen, mede omdat ze nog steeds van invloed zijn op het tonen van de meest relevante en actuele zoekresultaten.

Maar in de loop der tijd zal Google wat betreft reputatie een klein beetje minder op links vertrouwen. Dus de komende jaren zal Webton de backlinks gewoon blijven aanleggen voor haar klanten en zorgen voor mooie posities in Google.

Vind je dit een interessant bericht? Deel het!