25-11-2012

Wat is de invloed van AuthorRank?

Zoekmachine optimalisatie in 2018: de invloed van AuthorRank

Als we kijken naar de trends die invloed hebben op zoekmachine optimalisatie en linkbuilding dan mogen we AuthorRank niet buiten beschouwing laten.

PageRank is lange tijd doorslaggevend geweest om de relatieve waarde van een website te beoordelen. Inmiddels is er aantoonbaar weinig toegevoegde waarde in het gebruik van PageRank maar het kan nog steeds waardevol zijn in combinatie met andere factoren (domain authority, page authority etc.).

In 2013 deed een nieuwe factor zijn intrede als het gaat om pagina kwaliteit en de score in een zoekmachine. Deze factor is beter bekend als AuthorRank (ook wel Author Rank of AgentRank zoals beschreven in een patent van Google).

Dit is waarom AuthorRank zoekmachine optimalisatie sindsdien heeft veranderd:

AuthorRank: een kort overzicht

De inhoud van een website, zoals gemeten door zoekmachines, is niet langer alleen gebaseerd op de naam of bekendheid van het domein of van een website. Deze wordt in toenemende mate gebaseerd op de reputatie en naam van de auteur (author) van de content van een website.

Deze “reputatie-score” waardeert auteurs op het internet en gebruikt deze score om de volgorde van zoekmachineresultaten te bepalen.

De gedachte achter dit waarderingssysteem is simpel. Er verschijnt steeds meer content op internet en een groot deel daarvan is van lage kwaliteit. Het wereldwijde web raakt hierdoor als het ware steeds meer ‘vervuild’ met nieuwe content. Online kan iedereen zichzelf immers ‘auteur’ noemen.

Google ziet deze ontwikkeling met lede ogen aan. De zoekmachine wil zijn gebruikers alleen de best mogelijke content bieden, maar soms staan er op hoge posities in de zoekresultaten ook websites van lage kwaliteit. Dat komt bijvoorbeeld omdat ze sterk geoptimaliseerd zijn of sterke backlinks achter zich hebben.

De zoekmachine is daarom op zoek naar een extra wapen in de strijd tegen content van lage kwaliteit. Dit wapen is AuthorRank. Elke auteur krijgt zijn eigen reputatiescore die meeweegt bij het rangschikken van de zoekresultaten.

Met andere woorden: pagina’s met content van een auteur met een hoge populariteit (en dus autoriteit) plaatst Google hoger in de zoekresultaten.

Wat is de invloed van AuthorRank?

Hoe wordt AuthorRank vastgesteld?

De standaard methode voor auteurs om op het internet door Google te worden gewaardeerd met de content die ze plaatsen is om pagina’s te verbinden met hun Google Plus-profielen.

Dit wordt gedaan door het gebruik van rich snippets (de korte beschrijving onder een zoekresultaat die weergeeft wat er op de pagina staat en waarom het relevant is). Auteurs worden dan beoordeeld op basis van toegevoegde verbindingen van de content die ze plaatsen.

Deze verbindingen zijn onder andere: het gebruik van sociale media (tweets, +1’s, shares, likes), de invloed en de toegevoegde waarde van het gebruik van sociale media, reacties op sociale media (zoals Yelp), de invloed en toegevoegde waarde van de personen die reageren en de kwaliteit en toegevoegde waarde van links die verwijzen naar de content.

Hoe meer een auteur schrijft over een bepaald onderwerp, en hoe meer reacties op die publicatie verschijnen, hoe hoger een score voor een auteur zal worden voor een bepaald onderwerp.

Het gebruik van AuthorRank voor zoekmachine beoordeling

Er zijn verschillende manieren om de AuthorRank van een website te verbeteren. Zo kan men denken aan het vinden van auteurs die al AuthorRank gebruiken en het verbeteren van de AuthorRank van mensen binnen een organisatie.

Websites en merken die momenteel geen auteurs hebben met een sterke online reputatie moeten dit zien te verbeteren voor bestaande content. Voor de lange termijn is het van belang de AuthorRank op te bouwen van de mensen in hun organisatie.

Het verbeteren van AuthorRank geschiedt door middel van het identificeren van, en verbinden aan auteurs die bekend zijn in de wereld van het merk.

Het gebruik van sleutelwoorden op Google is een uitstekende manier om bekende namen in de wereld van een merk te vinden. En met rich snippet laat Google Plus zien in hoeveel discussies en groepen de auteur is opgenomen. Dit getal is een goede indicatie om te beoordelen of iemands relatieve AuthorRank waarde toevoegt aan een merk.

Hoe verhoog ik mijn AuthorRank?

De score van een auteur met betrekking tot het aantal Google Plus groepen in combinatie met het aantal zoekopdrachten waarmee hun naam verschijnt geeft een goede lijst van potentiële auteurs om je aan te verbinden voor zoekmachine marketing. Verbind je aan deze auteurs en vraag hen nieuwe content te leveren voor jouw website.

Het bezoeken van populaire websites en blogs is belangrijk zodat nog meer aandacht wordt gevestigd op de content. Dit vergroot de kansen om de aandacht van bezoekers te trekken en reacties te krijgen, twee cruciale factoren om de AuthorRank van een website te verbeteren. Als de zichtbaarheid en invloed van een publicatie toenemen, zal ook de AuthorRank van een merk of website toenemen en dit zal bezoekersaantallen op de lange termijn verhogen.

Nu de inhoud voor zoekmachine marketing en zoekmachine optimalisatie nog altijd belangrijker wordt, zullen webdesigners en linkbuilders aandacht moeten besteden aan AuthorRank. De dagen dat PageRank de doorslag gaf binnen zoekmachine optimalisatie liggen inmiddels ver achter ons. AuthorRank is weliswaar niet de belangrijkste SEO-factor, maar wel eentje die invloed heeft op het succes van je website. Zie deze factor dus niet over het hoofd!

Vind je dit een interessant bericht? Deel het!