25-11-2012

25/11/12 – De groeiende invloed van AuthorRank

Zoekmachine optimalisatie in 2013: de groeiende invloed van AuthorRank

Als we kijken naar de nieuwe trends die invloed hebben op zoekmachine optimalisatie in 2013 dan is zeker dat AuthorRank een steeds grotere rol zal spelen in zoekopdrachten en optimalisatie strategieën.

PageRank is lange tijd doorslaggevend geweest om de relatieve waarde van een website te beoordelen. Gedurende de afgelopen paar jaar is er aantoonbaar weinig toegevoegde waarde in het gebruik van PageRank maar het kan nog steeds waardevol zijn in combinatie met andere factoren (domain authority, page authority etc).

In 2013 zal een nieuwe factor zijn intrede doen als het gaat om pagina kwaliteit en de score in een zoekmachine. Deze factor is beter bekend als AuthorRank (of AgentRank zoals beschreven in een patent van Google).

Dit is waarom AuthorRank zoekmachine optimalisatie gaat veranderen in 2013.

AuthorRank: een kort overzicht

De inhoud van een website, zoals gemeten door zoekmachines, is niet langer alleen gebaseerd op de naam of bekendheid van het domein of van een website. Deze wordt in toenemende mate gebaseerd op de reputatie en naam van de auteur (author) van de content van een website. Deze “reputatie-score” waardeert auteurs op het internet en gebruikt deze score om de volgorde van zoekmachineresultaten te bepalen.

Hoe wordt AuthorRank vastgesteld?

De standaard methode voor auteurs om op het internet door Google te worden gewaardeerd met de content die ze plaatsten is om pagina’s te verbinden met hun Google Plus profielen. Dit wordt gedaan door het gebruik van rich snippets (de korte beschrijving onder een zoekresultaat die weergeeft wat er op de pagina staat en waarom het relevant is). Auteurs worden dan beoordeeld op basis van toegevoegde verbindingen van de content die ze plaatsen. Deze verbindingen zijn onder andere: het gebruik van sociale media (tweets, +1’s, shares, likes); de invloed en de toegevoegde waarde van het gebruik van sociale media, reacties op sociale media (zoals Yelp), de invloed en toegevoegde waarde van de personen die reageren; en de kwaliteit en toegevoegde waarde van links die verwijzen naar de content. Hoe meer een auteur schrijft over een bepaald onderwerp, en hoe meer reacties op die publicatie verschijnen, hoe hoger een score voor een auteur zal worden voor een bepaald onderwerp.

Het gebruik van AuthorRank voor zoekmachine beoordeling

Er zijn verschillende manieren om de AuthorRank van een webiste te verbeteren. Zo kan men denken aan het vinden van auteurs die al AuthorRank gebruiken en het verbeteren van de AuthorRank van mensen binnen een organisatie.

Websites en merken die momenteel geen auteurs hebben met een sterke online reputatie moeten dit zien te verbeteren voor bestaande content. Voor de lange termijn is het van belang de AuthorRank op te bouwen van de mensen in hun organisatie. Het verbeteren van AuthorRank geschiedt door middel van het identificeren van, en verbinden aan auteurs die bekend zijn in de wereld van het merk.

Het gebruik van sleutelwoorden op Google is een uitstekende manier om bekende namen in de wereld van een merk te vinden. En met rich snippet laat Google Plus zien in hoeveel discussies en groepen de auteur is opgenomen. Dit getal is een goede indicatie om te beoordelen of iemands relatieve AuthorRank waarde toevoegt aan een merk. De score van een auteur met betrekking tot het aantal Google Plus groepen in combinatie met het aantal zoekopdrachten waarmee hun naam verschijnt geeft een goede lijst van potentiele auteurs om u aan te verbinden voor zoekmachine marketing. Verbindt u aan deze auteurs en vraag hen nieuwe content te leveren voor uw website.

Het bezoeken van populaire websites en blogs is belangrijk zodat nog meer aandacht wordt gevestigd op de content. Dit vergroot de kansen om de aandacht van bezoekers te trekken en reacties te krijgen, twee cruciale factoren om de AuthorRank van een website te verbeteren. Als de zichtbaarheid en invloed van een publicatie toeneemt zal ook de AuthorRank van een merk of website toenmen en dit zal bezoekersaantallen op de lange termijn verhogen.

Nu de inhoud voor zoekmachine marketing en zoekmachine optimalisatie belangrijker wordt, zullen webdesigners en linkbuilders meer aandacht moeten besteden aan AuthorRank. De dagen dat PageRank de doorslag gaf binnen zoekmachine optimalisatie zijn voorbij. Het tijdperk waar AuthorRank de dominante factor binnen zoekmachine marketing wordt komt er aan!

Vind je dit een interessant bericht? Deel het!