21-09-2016

AMP: het nieuwe ranking signaal?

Inmiddels heb je op onze blog ongetwijfeld het een en ander gelezen over Accelerated Mobile Pages (AMP), Google’s nieuwe initiatief om webpagina’s op mobiele telefoons versneld in te laden. Sinds de introductie in oktober 2015 zijn diverse zaken rondom AMP veranderd, waardoor veel SEO-specialisten zich afvragen wat de toekomst precies brengt. Eén vraag komt hierbij telkens weer naar voren: wordt AMP het nieuwe ranking signaal?

amp

Om bovenstaande vraag te beantwoorden, moeten we het beleid van Google eerst in een breder perspectief plaatsen. Op dit moment is AMP volgens het bedrijf nog geen ranking factor, maar er zijn wel degelijk signalen die aanleiding geven om te geloven dat dit in de toekomst zal veranderen:

1.    AMP is aanzienlijk gegroeid sinds de introductie

Google wil meer Accelerated Mobile Pages en probeert het gebruik hiervan actief te stimuleren. Sinds kort krijgen sommige webmasters in Search Console een melding met de suggestie om AMP toe te passen, waaruit blijkt dat Google de implementatie ervan niet lijdzaam wil afwachten.

Maar misschien nog wel belangrijker is de constatering dat AMP sinds de introductie aanzienlijk is gegroeid. In het verleden bleef de weergave van AMP pagina’s beperkt tot een carrousel in de mobiele zoekresultaten, maar dat is kort geleden veranderd. AMP pagina’s worden nu ook weergegeven in de organische zoekresultaten; een vrij drastische beleidswijziging van Google in minder dan een jaar tijd.

2.    HTTPS is een ranking signaal geworden

HTTPS stijgt in populariteit en dat is mede te danken aan de tomeloze inzet van Google. Net zoals het bedrijf streeft naar een snel web en daarom het gebruik van AMP pagina’s stimuleert, hecht Google ook waarde aan een veilig web waar persoonlijke gegevens van mensen versleuteld worden verzonden.

Toen SSL in de begindagen in opkomst was, liet Google weten dat beveiligde websites in de toekomst misschien voor een ranking voordeel in aanmerking zouden komen. En wat bleek: enkele maanden later kondigde de zoekmachine aan dat HTTPS een ranking signaal was geworden.

Bovenstaande situatie doet denken aan een recente verklaring van Google, waarin het bedrijf liet weten dat AMP op dit moment nog geen ranking signaal is. De parallel met HTTPS is snel getrokken: naast een veiliger web, kan Google ook een sneller web zelf stimuleren door AMP simpelweg een ranking factor te maken.

3.    Mobiele zoekopdrachten nemen nog altijd toe

Mobiele apparaten worden een steeds belangrijker onderdeel van ons leven. Elke dag weer grijpen we talloze keren naar onze telefoon om e-mail te checken, Facebook te gebruiken of op internet te zoeken. Aan de ontbijttafel, in de trein, op kantoor of in de slaapkamer: er is altijd wel tijd om snel even iets op te zoeken.

In dat licht bezien is het niet zo gek dat het aantal mobiele zoekopdrachten nog altijd blijft stijgen en de hoeveelheid zoekopdrachten vanaf een desktop computer inmiddels ruimschoots overstijgt. De noodzaak van een mobiele website is tegenwoordig voor elke webmaster duidelijk en gebruikers van de zoekmachine verwachten een steeds sneller antwoord op hun mobiele zoekopdrachten. Dit is precies de behoefte waarin AMP pagina’s voorzien, dus waarom zou Google de toepassing van AMP niet willen stimuleren?

Wordt AMP in de toekomst een ranking signaal?

Bovenstaande ontwikkelingen vormen een mogelijke indicatie dat AMP in de toekomst een nieuwe ranking factor zal worden. Vanuit Google’s gezichtspunt is het alleen maar logisch om de zoekresultaten af te stemmen op een groeiend aantal mobiele gebruikers, zoals de zoekmachine al eerder werd afgestemd op de toenemende behoefte aan een beveiligde verbinding met HTTPS.

Als AMP in de toekomst inderdaad een ranking signaal wordt, is responsive webdesign niet langer voldoende om hoog in Google te scoren met een mobielvriendelijke website. Wij adviseren dan ook om de ontwikkelingen niet af te wachten en alvast in te spelen op de eventuele implementatie van de nieuwe ranking factor.

Vroegtijdige integratie van AMP op je website biedt alleen maar voordelen: webpagina’s laden aanzienlijk sneller in voor mobiele gebruikers en je neemt alvast een voorsprong op de concurrentie. En dat is iets wat in dit continu veranderende online landschap steeds belangrijker wordt.

Bekijk de video hieronder voor meer informatie over Accelerated Mobile Pages:

Vind je dit een interessant bericht? Deel het!