23-05-2017

AMP pagina's nu twee keer zo snel

Diverse aanpassingen leiden tot snelheidswinst

Google communiceert de snelheidsverhoging via een blogbericht, waarin het bedrijf uitlegt hoe de snelheidsverbetering tot stand is gekomen. Een belangrijke rol spelen aanpassingen in de Google AMP Cache, waaronder server-side rendering van diverse componenten en een efficiënter gebruik van bandbreedte bij het inladen van afbeeldingen.

Daarnaast maakt Google gebruik van Brotli, een in 2015 geïntroduceerd compressiealgoritme dat de bestandsgrootte in een aantal browsers met 10% vermindert. Verwacht wordt dat steeds meer browsers dit algoritme in de nabije toekomst zullen ondersteunen. Zeker in combinatie met de andere maatregelen levert dit een flinke snelheidswinst op voor AMP pagina’s.

Implementatie AMP pagina’s verloopt naar wens

Google benut het nieuwsbericht voorts om enkele interessante statistieken te delen. Sinds de introductie van AMP heeft de techniek namelijk diverse mijlpalen bereikt. Inmiddels staan er meer dan 2 biljoen AMP pagina’s online, verspreid over bijna 1 miljoen verschillende domeinen. Dat betekent dat de implementatie van de technologie tot op heden naar wens verloopt.

Dat is koren op de molen van Google, dat het liefst ziet dat zoveel mogelijk sites de overstap maken naar AMP. Dat is in het belang van de zoekmachine, omdat snel inladen van zoekresultaten tot een hogere gebruiksvriendelijkheid leidt. Webmasters hebben er op hun beurt ook voordeel bij, omdat de snelheidswinst wordt beloond met een hogere positie in de zoekresultaten.

Blijf de concurrentie voor

Een sterke opkomst van AMP pagina’s is momenteel te zien in de e-commerce wereld. Snellere laadtijden betekent immers een hogere kans op conversie en dat is een voordeel dat online retailers maar al te graag willen benutten. Een grote speler zoals AliExpress heeft de techniek al succesvol geïmplementeerd en ook Zalando beschikt inmiddels over meer dan 250.000 AMP productpagina’s.

De advertentiewereld is een andere markt die door de technologie ingrijpend belooft te veranderen. Google ontwikkelt momenteel speciale AMP advertenties, die niet alleen net zo snel inladen als de overige content op de pagina, maar waarvan ook de verdienmogelijkheden sterk worden uitgebreid. Dit is met name interessant voor advertenties op mobiele platformen.

Duidelijk is in elk geval dat AMP in de lift zit en de toekomst heeft. Het aantal AMP pagina’s stijgt en de implementatie door grote platforms betekent dat de rest van de wereld snel zal volgen. Wij adviseren webmasters daarom niet te lang te wachten met de adoptie van deze technologie, omdat de concurrentie dat ongetwijfeld ook niet doet.

Wil jij AMP ook inzetten op jouw website? Informeer dan vrijblijvend naar de mogelijkheden via 074 – 3030400 of stuur een mailtje naar info@webton.nl.

Vind je dit een interessant bericht? Deel het!