24-01-2012

24/01/12 – Algoritmeverbetering layout

Algoritmeverbetering voor pagina-layout

Wij streven er voortdurend naar om uw zoekopdrachten te laten resulteren in kwalitatief betere websites. In dat kader introduceren wij vandaag een algoritmewijziging die kijkt naar de layout van een webpagina en de hoeveelheid content die op de pagina verschijnt als u op een resultaat klikt.

Zoals eerder gemeld ergeren gebruikers zich wanneer bij het klikken op een resultaat de feitelijke content soms moeilijk te vinden is. Gebruikers willen die content meteen zien, zonder eerst langs een hele rits reclameboodschappen te moeten scrollen. Deze wijziging kan dus negatieve gevolgen hebben voor sites zonder veel content “boven de vouw”. Gebruikers ergeren zich wanneer het deel van de website dat het eerst verschijnt niet veel zichtbare content boven de vouw bevat of als een groot deel van het eerste scherm van de site vol staat met reclame. Zulke sites kunnen voortaan een minder hoge klassering krijgen.

Wij weten dat op veel websites het plaatsen van advertenties boven de vouw heel gebruikelijk is; zulke advertenties doen het vaak goed en helpen om geld te verdienen aan online content. Deze algoritmewijziging heeft geen invloed op sites met een normaal aantal advertenties boven de vouw, maar wel op sites met uitzonderlijk veel advertenties in het bovenste paginadeel of waarop de feitelijke content van de pagina moeilijk is te vinden. Deze nieuwe algoritmeverbetering beïnvloedt als regel sites met maar een kleine hoeveelheid zichtbare content boven de vouw of waarbij relevante content permanent naar beneden wordt gedrukt door grote advertentieblokken.

Deze algoritmewijziging zal in de praktijk minder dan 1% van de zoekopdrachten wereldwijd beïnvloeden. Dit betekent dat bij een doorsnee gebruiker in minder dan een op de 100 zoekopdrachten een herschikking van de resultaten zou kunnen plaatsvinden. Als u van mening bent dat uw website wordt gedupeerd door de algoritmewijziging voor de pagina-layout, kijk dan eens naar hoe uw website het gedeelte boven de vouw gebruikt en of de content op de pagina mogelijk niet goed zichtbaar is of niet snel te vinden is voor gebruikers. Naast vele andere tools kunt u de BrowserStack tool gebruiken om te zien hoe uw website eruit ziet in verschillende schermresoluties.

Als u besluit om uw pagina-layout aan te passen, dan constateert het algoritme voor de pagina-layout automatisch de wijzigingen als we opnieuw crawlen en genoeg pagina’s van uw site hebben verwerkt om de wijzigingen te beoordelen. Hoe lang dat duurt hangt af van verschillende factoren, waaronder het aantal pagina’s op uw site en hoe efficiënt Googlebot de content kan crawlen. Op een doorsnee website kan het enkele weken duren voordat Googlebot genoeg pagina’s heeft gecrawld en verwerkt om layout-wijzigingen op de site te constateren.

In het algemeen blijft ons advies om door te gaan met het leveren van de best mogelijke gebruikerservaring op uw websites en u niet te richten op specifieke algoritme-tweaks. Deze wijziging is slechts een van de ruim 500 verbeteringen die wij dit jaar verwachten te introduceren. Neemt u indien u vragen heeft over dit specifieke onderwerp contact met ons op met één van onze medewerkers, info@webton.nl.

Vind je dit een interessant bericht? Deel het!