23-03-2015

Algoritme update in april 2015

23 maart 2015

Google vernieuwt ranking systeem: 5 dingen die je moet weten

Op korte termijn voert Google een aantal ingrijpende veranderingen door in het ranking algoritme. Gebruikers op mobiele apparaten zullen hierdoor in de nabije toekomst andere zoekresultaten gepresenteerd krijgen dan nu nog het geval is.

Websites die geen rekening houden met de op handen zijnde veranderingen, lopen het risico plotsklaps flink te dalen in de zoekresultaten. Dit zou niet de eerste keer zijn hetzelfde gebeurde veel populaire websites na de Google Penguin update in het verleden. In dit artikel benoemen wij 5 dingen die je moet weten om voorbereid te zijn op het nieuwe algoritme.

1. Responsive webdesign biedt geen ranking voordeel

responsive siteBij Webton benadrukken wij met enige regelmaat de voordelen van een responsive website. Een dergelijke website wordt op elk denkbaar apparaat goed weergegeven en zorgt voor lagere laadtijden voor mobiele gebruikers. Niet voor niets prijst Google responsive webdesign als een uitstekende manier om mobiel webverkeer in goede banen te leiden.

Veel mensen vragen zich daarom af of responsive webdesign de enige manier is om de mobiele ranking van een website een boost te geven. Google heeft hier nu duidelijkheid over gegeven: elke techniek die een verbeterde mobiele gebruikerservaring stimuleert, biedt ranking voordelen voor een website. Dit is dus niet exclusief voorbehouden aan responsive webdesign.

Hoewel een responsive website op zichzelf dus geen ranking voordeel biedt ten opzichte van andere mobiele site opties, is dit nog altijd de keuze die we bij Webton sterk aanbevelen. Er spelen namelijk meer factoren een rol dan ranking alleen. Bij responsive webdesign wordt er namelijk gebruik gemaakt van een enkele website die op alle apparatuur goed weergegeven wordt. Hierdoor is de website sneller gereed en te bewerken dan wanneer er twee afzonderlijke websites worden ontworpen (een desktop versie en een mobiele variant). Voor de meeste bedrijven biedt responsive webdesign tevens de beste prijs-kwaliteitsverhouding.

2. Mobiel vriendelijkheid wordt gedetecteerd per pagina

mobiel vriendelijkVeel websites proberen ranking voordelen te behalen door alleen de startpagina van hun website mobiel vriendelijk te maken. Helaas is dit zinloos, omdat het algoritme van Google mobiel vriendelijkheid analyseert per webpagina.

Elke pagina die niet mobiel vriendelijk is, zal hierdoor lager ranken dan in theorie mogelijk is. Het optimaliseren van enkele pagina’s biedt dus geen ranking voordelen voor andere pagina’s op je website. Wil je het zekere voor het onzekere nemen? Zorg dan simpelweg dat alle pagina’s van je website geoptimaliseerd zijn voor mobiel.

3. Sta CSS & Javascript toe op je website

Wanneer op je website elementen zoals Javascript en CSS worden geblokkeerd, zal je site Google’s test voor mobiel vriendelijkheid niet doorstaan, zelfs wanneer alle andere mobiele factoren in orde zijn. Googlebot moet zowel CSS als Javascript kunnen crawlen om tot een positief testoordeel te komen. Zorg dus dat dergelijke elementen op je website worden toegestaan!

Natuurlijk zijn er altijd uitzonderingen. Zo zijn er soms offsite Javascript elementen (denk hierbij aan Google Analytics of andere ingevoegde codes) waarover webmasters zelf geen controle hebben. Google houdt hiermee rekening en zorgt ervoor dat websites hiervoor niet worden gestraft. Zolang CSS en Javascript op de eigen website niet worden geblokkeerd, wordt de mobiele test over het algemeen met goed gevolg doorstaan.

Tip: Wanneer Javascript om een of andere reden niet wordt uitgevoerd, gebruiken veel webmasters noscript. Google ziet noscript nog altijd, maar annuleert dit wanneer het Javascript op de pagina gecrawld kan worden.

4. Google overweegt afzonderlijke mobiele zoekresultaten in toekomst

Google is bezig met de ontwikkeling van een aparte mobiele index. Mobiele gebruikers krijgen hierdoor zoekresultaten die toegespitst zijn op het device dat ze gebruiken en die afwijken van de zoekresultaten voor desktop gebruikers. Op dit moment is nog niet bekend wanneer de mobiele index geïntroduceerd wordt.

5. Implementeer de veranderingen tijdig!

Hoewel Google het nog niet officieel heeft bevestigd, wijzen alle signalen erop dat de algoritme update 21 april 2015 doorgevoerd zal worden. Het is nog niet bekend hoeveel tijd eroverheen gaat voordat veranderingen op websites geïndexeerd worden, maar hoe sneller webmasters inspelen op de update, hoe beter dit vanuit SEO-oogpunt is.

Elke pagina van een website zal afzonderlijk beoordeeld worden op mobiel vriendelijkheid. Veranderingen op de ene pagina hebben dus geen invloed op de ranking van andere pagina’s. Google heeft laten weten dat websites die op de 21e gereed zijn, niet hoeven te vrezen voor hun positie in de zoekresultaten.

Meer informatie

Zoals bij elke algoritme update zijn veel zaken nog twijfelachtig of onbekend. Zo gaan er geruchten dat Google tevens een tablet ranking factor wil introduceren voor tabletgebruikers, iets wat vooralsnog door het bedrijf wordt ontkend. Daarnaast is nog onduidelijk of de update gevolgen zal hebben voor desktop gebruikers.

Wil jij zeker weten dat jouw website geen schade lijdt door toekomstige updates van Google? Laat Webton jouw website dan analyseren op zoekmachine vriendelijkheid. Mail voor meer informatie of een vrijblijvend kennismakingsgesprek naar info@webton.nl of bel ons op 074 – 3030400.

Vind je dit een interessant bericht? Deel het!