10-08-2016

AdWords brengt updates uit…

AdWords brengt langverwachte updates uit

Google heeft vorige week drie nieuwe AdWords updates aangekondigd die adverteerders helpen inspelen op de toename van mobiele gebruikers. Uitgebreide tekstadvertenties, responsive display advertenties en apparaat-specifieke bodaanpassing zijn inmiddels wereldwijd beschikbaar voor mensen die in AdWords willen adverteren. In dit artikel gaan we op elke functionaliteit nader in.

adwords updates

Uitgebreide tekstadvertenties

Enige tijd geleden is Google gestopt met advertenties in de rechterkolom van de zoekresultaten. Dit heeft de weg vrijgemaakt voor uitgebreide tekstadvertenties, die door Google omschreven worden als ‘de grootste update aan ons advertentieplatform sinds we AdWords meer dan 15 jaar geleden introduceerden’.

Uitgebreide tekstadvertenties bevatten twee titelkolommen die elk ruimte bieden aan 30 karakters tekst. Daaronder is nog plaats voor een omschrijving van 80 karakters. Dat maakt de nieuwe advertentievorm circa 50 procent groter. Uitgebreide tekstadvertenties zijn ontworpen voor weergave op mobiele apparaten en schalen daarom automatisch naar de grootte van het scherm waar ze op worden bekeken. Google weet natuurlijk ook dat mobiel internetgebruik de komende periode alleen maar in populariteit zal toenemen, en speelt hier op deze manier slim op in.

Deze update aan het advertentieplatform kent een aantal mooie voordelen:

  • Hoger doorklikratio. Door het extra aantal karakters in de advertentie, stijgt de zichtbaarheid. Volgens Google moet de CTR hierdoor met zo’n 20 procent toenemen.
  • Adverteerders krijgen de kans om beter te communiceren met hun doelgroep. Omdat er simpelweg meer ruimte is voor het gebruik van karakters, kunnen ze bezoekers meer vertellen over het bedrijf en ook eventuele productinformatie toevoegen.
  • In het verlengde hiervan ligt een lager bouncepercentage. Bij het lezen van een uitgebreidere advertentietekst weten bezoekers beter wat ze kunnen verwachten. Komen ze vervolgens op je website terecht, dan zijn ze minder snel teleurgesteld en blijven daardoor langer op je website hangen.

Advertenties zien er een stuk aantrekkelijker uit. Adverteerders hoeven zich niet meer in allerlei bochten te wringen en zinnen af te breken om datgene te vertellen wat ze willen. Een langere omschrijving werkt vaak veel fijner en biedt de mogelijkheid om creatief met je tekst om te gaan.

Nu er voor retailers interessante koopseizoenen aankomen, adviseert Google adverteerders om uitgebreide tekstadvertenties zo snel mogelijk te implementeren in hun huidige online marketingstrategie. Vanaf 26 oktober worden de reguliere tekstadvertenties definitief verwijderd, maar tot die tijd worden beide advertentiesoorten nog weergegeven in de zoekresultaten.

Responsive Display advertenties

Responsive webdesign wordt al sinds jaar en dag door Webton aanbevolen en Google’s nieuwe responsive display advertenties onderstrepen nog maar eens waarom. Deze nieuwe typen advertenties passen zich automatisch aan op basis van de grootte van het scherm waarop ze worden weergegeven.

Voor wie nog niet helemaal thuis is in beeldadvertenties, leggen we nog even kort uit wat het precies inhoudt. Responsive display ads bestaan uit drie soorten advertenties die meeschalen met ieder device. Het is een verzamelnaam voor een text ad, image ad en een native ad. Dit wil echter niet zeggen dat de weergave van een responsive display ad standaard uit deze drie onderdelen bestaat.

In het netwerk van Google Display zitten zo’n 2 miljoen verschillende websites. Deze websites hebben natuurlijk niet allemaal dezelfde lay-out, waardoor advertenties niet overal even mooi en duidelijk werden weergegeven. Dikwijls was er simpelweg niet genoeg ruimte om ze optimaal te tonen. Door deze update is dit verleden tijd. Alle advertenties zijn responsive gemaakt, wat inhoudt dat ze qua stijl en lay-out geschikt zijn voor iedere website.

We zetten de voordelen van responsive display ads even voor je op een rij:

  • Ze presteren een stuk beter op mobiele devices en zorgen voor een veel groter bereik. Meer conversie is daar een logisch gevolg van.
  • Het bespaart veel tijd en geld. Voorheen moesten adverteerders hun advertenties in verschillende formaten aanleveren. Met deze update is dat verleden tijd. Google zorgt ervoor dat responsive display ads op alle apparaten optimaal vertoond worden.
  • Meer creatieve vrijheid. Advertenties kunnen nu uitgebreid worden met een afbeelding of logo. Naast dat de display ad er zo veel aantrekkelijker uitziet, krijgen bedrijven zo ook beter de kans om zichzelf te onderscheiden en de gewenste uitstraling te creëren.

De nieuwe advertentieruimte kenmerkt zich door titels van respectievelijk 25 en 90 karakters lang en biedt daarnaast plaats aan een omschrijving van 90 karakters, een webadres en een afbeelding. Wanneer adverteerders de benodigde informatie invoeren, creëert AdWords automatisch advertenties die over het gehele Google Display Netwerk optimaal worden weergegeven. Het enige wat je als adverteerder hoeft te doen, is het aanleveren van een afbeelding, een logo en de omschrijvingen. Google doet zogezegd de rest. Voor uitgebreide instructies, zie de supportpagina van de zoekmachine.

Voor wie nog niet helemaal thuis is in beeldadvertenties, leggen we nog even kort uit wat het precies inhoudt. Responsive display ads bestaan uit drie soorten advertenties die meeschalen met ieder device. Het is een verzamelnaam voor een text ad, image ad en een native ad. Dit wil echter niet zeggen dat de weergave van een responsive display ad standaard uit deze drie onderdelen bestaat.

In het netwerk van Google Display zitten zo’n 2 miljoen verschillende websites. Deze websites hebben natuurlijk niet allemaal dezelfde lay-out, waardoor advertenties niet overal even mooi en duidelijk werden weergegeven. Dikwijls was er simpelweg niet genoeg ruimte om ze optimaal te tonen. Door deze update is dit verleden tijd. Alle advertenties zijn responsive gemaakt, wat inhoudt dat ze qua stijl en lay-out geschikt zijn voor iedere website.

We zetten de voordelen van responsive display ads even voor je op een rij:

  • Ze presteren een stuk beter op mobiele devices en zorgen voor een veel groter bereik. Meer conversie is daar een logisch gevolg van.
  • Het bespaart veel tijd en geld. Voorheen moesten adverteerders hun advertenties in verschillende formaten aanleveren. Met deze update is dat verleden tijd. Google zorgt ervoor dat responsive display ads op alle apparaten optimaal vertoond worden.

Meer creatieve vrijheid. Advertenties kunnen nu uitgebreid worden met een afbeelding of logo. Naast dat de display ad er zo veel aantrekkelijker uitziet, krijgen bedrijven zo ook beter de kans om zichzelf te onderscheiden en de gewenste uitstraling te creëren.

Bodaanpassing per apparaat

Vanaf heden biedt Google adverteerders de mogelijkheid om apparaat-specifieke bodaanpassingen te doen voor devices zoals smartphones, tablets en computers. Dit stelt ervaren AdWords marketeers die hun doelgroep goed kennen in staat om veel gerichtere biedingen uit te brengen. Zo krijgen zij meer controle over hun campagnes en kunnen ze deze naar wens optimaliseren. Ieder bedrijf is anders en heeft z’n eigen strategie wat betreft adverteren. De een haalt veel conversie uit mobiel telefoongebruik terwijl de ander beter presteert via desktop. Nu de mogelijkheid bestaat om per apparaat verschillende biedingen in te stellen, stijgt de conversie aanzienlijk.

Beginnende adverteerders kunnen gebruik maken van Google’s Smart Bidding om een betere bodstrategie te ontwikkelen. Binnen enkele weken kunnen zij Smart Bidding ook benutten om per apparaat specifieke Doel-CPA-biedingen in te stellen.

Verder kunnen adverteerders na deze update ook een aparte biedstrategie per groep instellen. Oftewel: demografische targeting. Ze kunnen hun advertenties bijvoorbeeld inrichten op basis van geslacht, leeftijd, woonplaats en inkomen, en per groep een andere strategie hanteren.

Het moge duidelijk zijn: met deze twee nieuwe biedopties kun je als adverteerder nóg scherper gaan targetten en je advertenties op zo’n manier inrichten dat ze compleet afgestemd zijn op jouw doelgroep.

Vele nieuwe updates voor AdWords

De bovengenoemde drie updates zijn niet de enige vernieuwingen die AdWords in de afgelopen maanden heeft doorgevoerd. Onlangs schreven wij bijvoorbeeld nog over de manier waarop het platform tegenwoordig meer inzicht biedt in conversies. Google blijft AdWords continu doorontwikkelen en het lijkt dan ook zeker dat ons in de toekomst nog vele updates te wachten staan.

Vind je dit een interessant bericht? Deel het!