10-08-2016

AdWords brengt updates uit…

AdWords brengt langverwachte updates uit

Google heeft vorige week drie nieuwe AdWords updates aangekondigd die adverteerders helpen inspelen op de toename van mobiele gebruikers. Uitgebreide tekstadvertenties, responsive display advertenties en apparaat-specifieke bodaanpassing zijn inmiddels wereldwijd beschikbaar voor AdWords adverteerders. In dit artikel gaan we op elke functionaliteit nader in.

adwords updates

Uitgebreide tekstadvertenties

Enige tijd geleden is Google gestopt met advertenties in de rechterkolom van de zoekresultaten. Dit heeft de weg vrijgemaakt voor uitgebreide tekstadvertenties, die door Google omschreven worden als ‘de grootste update aan ons advertentieplatform sinds we AdWords meer dan 15 jaar geleden introduceerden’.

Uitgebreide tekstadvertenties bevatten twee titelkolommen die elk ruimte bieden aan 30 karakters tekst. Daaronder is nog plaats voor een omschrijving van 80 karakters. Uitgebreide tekstadvertenties zijn ontworpen voor weergave op mobiele apparaten en schalen daarom automatisch naar de grootte van het scherm waar ze op worden bekeken.

Nu er voor retailers interessante koopseizoenen aankomen, adviseert Google adverteerders om uitgebreide tekstadvertenties zo snel mogelijk te implementeren in hun huidige online marketingstrategie. Vanaf 26 oktober worden de reguliere tekstadvertenties definitief verwijderd, maar tot die tijd worden beide advertentiesoorten nog weergegeven in de zoekresultaten.

Responsive Display advertenties

Responsive webdesign wordt al sinds jaar en dag door Webton aanbevolen en Google’s nieuwe responsive display advertenties onderstrepen nog maar eens waarom. Deze nieuwe typen advertenties passen zich automatisch aan op basis van de grootte van het scherm waarop ze worden weergegeven.

De nieuwe advertentieruimte kenmerkt zich door titels van respectievelijk 25 en 90 karakters lang en biedt daarnaast plaats aan een omschrijving van 90 karakters, een webadres en een afbeelding. Wanneer adverteerders de benodigde informatie invoeren, creëert AdWords automatisch advertenties die over het gehele Google Display Netwerk optimaal worden weergegeven.

Bodaanpassing per apparaat

Vanaf heden biedt Google adverteerders de mogelijkheid om apparaat-specifieke bodaanpassingen te doen voor devices zoals smartphones, tablets en computers. Dit stelt ervaren AdWords marketeers die hun doelgroep goed kennen in staat om veel gerichtere biedingen uit te brengen.

Beginnende adverteerders kunnen gebruik maken van Google’s Smart Bidding om een betere bodstrategie te ontwikkelen. Binnen enkele weken kunnen zij Smart Bidding ook benutten om per apparaat specifieke Doel-CPA-biedingen in te stellen.

Vele nieuwe updates voor AdWords

De bovengenoemde drie updates zijn niet de enige vernieuwingen die AdWords in de afgelopen maanden heeft doorgevoerd. Onlangs schreven wij bijvoorbeeld nog over de manier waarop het platform tegenwoordig meer inzicht biedt in conversies. Google blijft AdWords continu doorontwikkelen en het lijkt dan ook zeker dat ons in de toekomst nog vele updates te wachten staan.

Vind je dit een interessant bericht? Deel het!