07-11-2011

07/11/11 – Actueler zoekresultaat Google

Zoekmachine Google heeft belangrijke aanpassingen gedaan in de manier waarop informatie wordt gevonden op het internet. Vandaag de dag verschijnt er zoveel informatie op het internet dat informatie die vandaag als nieuw wordt beschouwd, morgen alweer oud nieuws is. Google speelt hier handig op in door de meeste recente uitkomsten op een zoekopdracht automatisch te laten zien.

Door een nieuw algoritme in de zoekmachine worden zoekresultaten automatisch onderscheiden op actualiteit. Hierdoor krijgt de gebruiker van Google bij een zoekopdracht, afhankelijk van de zoektermen, het meest up-to-date resultaat. Uiteraard is niet bij elke zoekterm actualiteit noodzakelijk. Bij het zoeken naar recepten bijvoorbeeld kan een recept uit de jaren ’80 immers net zo goed zijn als een recept dat vandaag op het internet is geplaatst. Vandaar dat de zoekmachine onderscheidt maakt in zoektermen en actualiteit. Zoekopdrachten die vanaf nu het meest actuele resultaat opleveren kunnen worden onderscheiden in de volgende categorie├źn: Recente gebeurtenissen en ‘hot topics’, regelmatig terugkerende evenementen en frequente updates.

Recente gebeurtenissen & ‘hot topics’
Wanneer je zoekt op nieuws actualiteiten of trending topics op het internet wil je natuurlijk de meest up-to-date informatie hebben. Zo wil je als je ‘crisis Griekenland’ intoetst in Google het allerlaatste nieuws te zien krijgen wat daarover te vinden is. Het nieuwe algoritme van Google zorgt hiervoor.

Regelmatig terugkerende evenementen
Er zijn evenementen die op regelmatige basis plaats vinden, zoals de Olympische Spelen, verkiezingen of congressen. Wanneer je nu ‘Olympische Spelen’ als zoekterm ingeeft in Google, krijg je automatisch als eerste informatie over de Olympische Spelen van 2012, omdat dit de meest recente informatie is. Hierdoor hoeft de zoekterm ‘2012’ niet meer toegevoegd te worden.

Frequente updates
Niet elke zoekterm is gericht op onderwerpen die op dat moment actueel zijn. Desalniettemin wordt veel informatie op het internet regelmatig aangepast. Een voorbeeld hiervan is wanneer je een nieuwe camera wilt kopen. Wanneer je gaat zoeken op recensies van een bepaald merk camera wil je ook graag de meeste recente review op je scherm zien verschijnen. Ook dit is mogelijk dankzij het vernieuwde algoritme van Google.

Door verandering van het algoritme van de zoekmachine zal naar verwachting 35 procent van alle zoekresultaten van Google actueler worden. Deze verandering zorgt er dus voor dat niet alleen Google, maar ook Google-gebruikers effici├źnter kunnen werken.

Bron: GoogleBlog

Vind je dit een interessant bericht? Deel het!