18-07-2016

Actualiteit en mobielvriendelijkheid belangrijk!

Actualiteit en mobielvriendelijkheid belangrijke ranking signalen

Onlangs schreven wij over de schommelende rankings in Google waar veel online marketing specialisten melding van maakten. Op het eerste gezicht leek het om een kwaliteitsupdate van het algoritme te gaan, hoewel dit door Google nog niet officieel werd bevestigd. Inmiddels is er meer informatie naar buiten gekomen.

Onderzoek naar plotselinge schommelingen in rankings

SEO-expert Roy Hinkis voerde een onderzoek uit naar de schommelingen om te bepalen welke typen websites het meest beïnvloed zijn door de kwaliteitsupdate, zowel in positief als in negatief opzicht. Uit het onderzoek komt een duidelijk beeld naar voren, waarbij met name nieuwswebsites een duidelijke ranking boost hebben gekregen.

Hinkis kwam tot zijn bevindingen door het organische verkeer van de top 100.000 websites in de Verenigde Staten in mei 2016 te vergelijken met dat van dezelfde sites in juni 2016. Hierbij kwam een duidelijke trend bovendrijven: websites die veel nieuwsartikelen plaatsen, ontvingen in juni plotsklaps significant meer bezoekersverkeer dan in de maand ervoor.

nieuws-websites

Nieuwswebsites grote winnaar van de maand juni 2016

Aanzienlijk meer bezoekers voor nieuwswebsites

De website van de New York Post was de grootste stijger met een gemiddelde toename van organische bezoekersaantallen van maar liefst 155%. Hoewel andere nieuwswebsites het moesten doen met een lager percentage, werden ook zij beloond met meer verkeer uit Google: de totale ‘nieuws en media’-categorie van websites zag een stijging van ongeveer 14% in bezoekers.

Ook financiële websites en gamesgerelateerde websites hadden niets te klagen; met een respectievelijke toename van 16% en 13% zagen de webmasters van de betreffende sites hun bezoekersaantallen in korte tijd omhoog schieten.

De kwaliteitsupdate maakte echter ook slachtoffers: websites over carrière en opleiding raakten in een maand tijd bijna een kwart van hun organische verkeer kwijt, terwijl de FAQ-categorie een afname van zo’n 20% zag. Ook boek- en literatuurgerelateerde websites verloren 13% van hun organische bezoekersverkeer.

Actualiteit en mobielvriendelijkheid sterke ranking signalen

Als we de meeste vooraanstaande SEO-experts moeten geloven, zijn de schommelingen veroorzaakt door Google’s tweede kwaliteitsupdate. De eerste update van de zoekgigant werd ongeveer een jaar geleden uitgerold en had destijds ook al flinke gevolgen. Nu de rook van de plotselinge schok langzaam optrekt, ontstaat er een helder beeld met betrekking tot Google’s intenties.

De stijging van websites in de nieuwscategorie impliceert dat de actualiteit van content, ook wel content freshness genoemd, inmiddels een nóg sterker ranking signaal is geworden. Daarnaast maken steeds meer nieuwssites tegenwoordig gebruik van Accelerated Mobile Pages (AMP), waardoor veel van deze website in de AMP carousel worden getoond. Ook dit kan een bijdrage leveren aan een toename van bezoekersverkeer.

Blijf je website actualiseren

Hierdoor rest de vraag welke van deze twee aspecten een sterker ranking signaal is: content freshness of AMP. Dit is een vraag die in de toekomst ongetwijfeld zal worden beantwoord. In de tussentijd kunnen we al wel een voorlopige conclusie trekken.

Om hoog in Google te komen én te blijven, is het actualiseren van je website (bijvoorbeeld met content marketing) van groot belang. Naast het aanbieden van webpagina’s met responsive webdesign, is het toevoegen van Accelerated Mobile Pages aan je website waarschijnlijk een goede investering in de toekomst.

Vind je dit een interessant bericht? Deel het!