10-09-2018

Actualiteit en mobielvriendelijkheid belangrijk!

Actualiteit en mobielvriendelijkheid belangrijke ranking signalen

Onlangs schreven wij over de schommelende rankings in Google waar veel online marketing specialisten dagelijks mee te maken hebben. Vaak gaat het dan om kwaliteitsupdates, hoewel Google dat in de meeste gevallen niet officieel wil bevestigen. Inmiddels weten we meer over de invloed die kwaliteitsupdates uitoefenen op rankings.

Onderzoek naar plotselinge schommelingen in rankings

SEO-expert Roy Hinkis voerde een onderzoek uit naar de schommelingen om te bepalen welke typen websites het meest beïnvloed worden door kwaliteitsupdates; zowel in positief als in negatief opzicht. In eerste instantie richtte hij zich hierbij op de lenteperiode in 2016.

Uit het onderzoek komt een duidelijk beeld naar voren, waarbij met name nieuwswebsites een duidelijke ranking boost hebben gekregen.

Hinkis kwam tot zijn bevindingen door het organische verkeer van de top 100.000 websites in de Verenigde Staten in mei 2016 te vergelijken met dat van dezelfde sites in juni 2016. Hierbij kwam een duidelijke trend bovendrijven: websites die veel nieuwsartikelen plaatsen, ontvingen in juni plotsklaps significant meer bezoekersverkeer dan in de maand ervoor.

nieuws-websites

Nieuwswebsites grote winnaar van de maand juni 2016

Aanzienlijk meer bezoekers voor nieuwswebsites

De website van de New York Post was de grootste stijger met een gemiddelde toename van organische bezoekersaantallen van maar liefst 155%. Hoewel andere nieuwswebsites het moesten doen met een lager percentage, werden ook zij beloond met meer verkeer uit Google: de totale ‘nieuws en media’-categorie van websites zag een stijging van ongeveer 14% in bezoekers.

Ook financiële websites en gamesgerelateerde websites hadden niets te klagen; met een respectievelijke toename van 16% en 13% zagen de webmasters van de betreffende sites hun bezoekersaantallen in korte tijd omhoog schieten.

De kwaliteitsupdate maakte echter ook slachtoffers: websites over carrière en opleiding raakten in een maand tijd bijna een kwart van hun organische verkeer kwijt, terwijl de FAQ-categorie een afname van zo’n 20% zag. Ook boek- en literatuurgerelateerde websites verloren 13% van hun organische bezoekersverkeer.

Actualiteit en mobielvriendelijkheid sterke ranking signalen

Als we de meeste vooraanstaande SEO-experts moeten geloven, werden bovengenoemde schommelingen veroorzaakt door Google’s tweede kwaliteitsupdate. De eerste update van de zoekgigant werd ongeveer een jaar eerder uitgerold en had destijds ook al flinke gevolgen. Inmiddels zijn er nog vele andere kwaliteitsupdates geweest en ontstaat er een helder beeld met betrekking tot Google’s intenties.

De stijging van websites in de nieuwscategorie impliceert dat de actualiteit van content, ook wel content freshness genoemd, inmiddels een nóg sterker ranking signaal is geworden. Daarnaast maken steeds meer nieuwssites tegenwoordig gebruik van Accelerated Mobile Pages (AMP), waardoor veel van deze website in de AMP carousel worden getoond. Ook dit kan een bijdrage leveren aan een toename van bezoekersverkeer.

Blijf je website actualiseren

Hierdoor rest de vraag welke van deze twee aspecten een sterker ranking signaal is: content freshness of AMP. Dit is een vraag die in de toekomst ongetwijfeld zal worden beantwoord. In de tussentijd kunnen we al wel een voorlopige conclusie trekken.

Om hoog in Google te komen én te blijven, is het actualiseren van je website (bijvoorbeeld met content marketing) van groot belang. Naast het aanbieden van webpagina’s met responsive webdesign, is het toevoegen van Accelerated Mobile Pages aan je website waarschijnlijk een goede investering in de toekomst.

Hoe zorg je dat je altijd verse content hebt?

In theorie vindt iedereen het een prima idee om je website regelmatig te updaten – wekelijks, dagelijks of zelfs meerdere keren per dag. Je maakt afspraken over wie wat voor soort updates plaatst. In de praktijk blijkt het echter een behoorlijke opgave. Er is altijd de waan van de dag en andere zaken die voorgaan.

Maak een contentkalender

Consistent actuele content blijven plaatsen begint dan vaak ook met een planning. Dit noem je ook wel een contentkalender; je gaat voor een heel jaar plannen wanneer je waar aandacht aan gaat besteden.

Dat klinkt als een enorme opgave, maar valt in de praktijk best mee. Bedenk bijvoorbeeld eens welke belangrijke (terugkerende) evenementen in je branche er zijn waar je iets over wilt schrijven. Of bedenk op basis van zoekwoordenonderzoek op welke termen je nog hoger wilt scoren en plan hier nieuwe content voor in.

Schrijf van tevoren, automatiseer plaatsing

Misschien ligt de piek voor je werkzaamheden wel rond de kerstperiode. Dat is nu net de periode waarin (ook je communicatiemedewerkers) weinig tijd hebben voor het plaatsen van nieuwe content. Gelukkig kun je al veel van tevoren schrijven.

Zelfs artikelen die inspelen op de actualiteit zijn goed voor te bereiden. Denk maar eens aan hoe snel nieuwssites een ‘in memoriam’ publiceren wanneer een bekend persoon is overleden. Die hadden ze al op de plank liggen. Ze vullen alleen een paar details op het laatste moment in.

Maak voor alle afgeschreven artikelen alvast een publicatiedatum aan in je contentmanagementsysteem. Zo wordt deze automatisch online gezet en hoef je er vervolgens niet meer naar om te kijken.

Begin eenvoudig

Heb je op dit moment nog geen contentplanning? Begin dan eenvoudig. Liever een slim uitgedachte contentkalender met elke twee weken een relevant artikel, dan elke dag een post om het posten.

Er zijn verschillende tools voor contentplanning beschikbaar, maar je zou al kunnen beginnen met een eenvoudige tabel in Excel. Daarin staat wie wanneer wat met welk doel schrijft, wie het nakijkt en wanneer je het publiceert. Later kun je dit verder uitbreiden met content voor verschillende kanalen. Denk bijvoorbeeld aan Facebook, Instagram of een nieuwsbrief.

Bepaal zelf de grote lijnen (maar besteed de details uit)

Het is erg belangrijk dat je zelf nadenkt over je strategie voor contentmarketing, maar dat betekent niet dat je je met elk detail hoeft bezig te houden. Jij zet de grote lijnen uit en bepaalt de belangrijke onderwerpen. Ook kun je al een samenvatting schrijven voor de belangrijkste blogs. Iemand anders werkt vervolgens de details uit.

Moet ik ook gebruik gaan maken van AMP?

Accelerated Mobile Pages (AMP) zorgen ervoor dat je website sneller laadt op een mobiel device en Google beloont dit met een hogere positie in de zoekresultaten. Met een nieuwswebsite zul je dus absoluut over willen stappen op deze standaard. Ook voor contentrijke blogs (als leadgenerator) is het een slimme overstap.

Dat betekent echter niet dat iedereen zomaar naar AMP moet gaan. Voor sommige sites lijkt het (vooralsnog) niet de moeite waard. Zo heb je met AMP veel minder mogelijkheden tot branding en vormgeven van je site. Je kunt nauwelijks Javascript en CSS gebruiken. Ook de tracking van je klanten werkt anders. Bovendien is er minder mogelijkheid tot adverteren en custom content. Voor bijvoorbeeld e-commerce websites lijkt AMP daarom nu ook nog geen logische keuze.

Hoe kan ik mijn site voorbereiden op toekomstige kwaliteitsupdates?

Google rolt op dagelijkse basis updates uit en daarom is het belangrijk om goed op de hoogte te zijn van het beleid van de zoekmachine. Zo kun je tijdig inspelen op kwaliteitsupdates en minimaliseer je de kans op grote rankingschommelingen voor jouw website.

Bekend is bijvoorbeeld dat Google – naast de genoemde actualiteit en mobielvriendelijkheid – hecht aan factoren als contentrelevantie, contentlengte en contentkwaliteit.

Jouw strategie kan dan ook simpel zijn: zorg ervoor dat je content relevant, uitgebreid en kwalitatief hoogwaardig is. Niet alleen de nieuwe content die je creëert, maar ook de oude content die je eerder plaatste. Deze kun je actualiseren, verbeteren en uitbreiden.

Welke kwaliteitsupdate de zoekmachine vervolgens ook uitrolt – jij weet dat de kans minimaal is dat jouw site erdoor wordt getroffen. Je zult hooguit hoger gaan ranken omdat Google jouw site hoger plaatst en de concurrentie lager.

Wacht hoe dan ook niet af tot Google kwaliteitsupdates uitrolt voordat je iets aan je site verandert, want dan is het vaak al te laat. Cruciaal is dat je niet reageert op kwaliteitsupdates, maar ageert. Zo blijf je de laatste ontwikkelingen altijd voor.

Vind je dit een interessant bericht? Deel het!