03-08-2015

9 veelgemaakte SEO fouten

Vermijd deze veelgemaakte fouten!

9 veelgemaakte fouten die jou belemmeren om hoog in Google te komen

Zoekwoorden onderzoek ligt aan de basis van het succes van veel websites die hoog in Google scoren. Deze websites leveren vaak content van extreem hoge kwaliteit die niet alleen prettig leesbaar is voor bezoekers, maar ook precies de juiste zoekwoorden bevat om hoog te ranken in de zoekresultaten.

Er zijn echter talloze webmasters die zoekwoorden onderzoek uitvoeren, maar toch niet hoger in Google komen met hun website. Hoe kan dit? De meeste van deze webmasters maken veel voorkomende fouten die ervoor zorgen dat hun website een stap achter blijft op die van de concurrentie.

In dit artikel bespreken we daarom de 9 meest gemaakte fouten op het gebied van zoekwoorden en SEO en lichten we toe hoe jij deze kunt vermijden.

1. Een eenzijdige focus op zoekvolume

zoekvolume

Zoekwoorden met een hoog zoekvolume zijn erg populair onder webmasters. Dit lijkt logisch, want hoe hoger jouw website scoort op een term met veel zoekvolume, hoe groter de kans je site veel bezoekers krijgt! Toch?

De realiteit is helaas complexer dan dat. Zoekvolume is slechts een kleine schakel in een lange keten van belangrijke ranking factoren. Hoe hoger het zoekvolume van een zoekwoord, hoe hoger de concurrentie vaak is.

Het is daarom helemaal niet relevant hoeveel mensen er zoeken op een zoekwoord, als dit zoekwoord zo competitief is dat je hiermee nooit op de eerste pagina van de zoekresultaten zal belanden. Een zoekterm met een laag zoekvolume die bezoekers oplevert die daadwerkelijk converteren, is véél waardevoller dan een zoekwoord dat een grote hoeveelheid waardeloos bezoekersverkeer trekt.

Vergeet daarom vooral longtail zoekwoorden niet. Het grootste gedeelte van de bezoekers uit zoekmachines komt voort uit longtail zoektermen met een extreem laag zoekvolume. Maar juist dit zijn de termen die een hoge conversie opleveren!

2. Het onvoldoende benutten van Google Analytics

Google Analytics is een van de beste hulpmiddelen die je je als webmaster kunt wensen. Je kunt er onder meer je huidige webverkeer uit de organische zoekresultaten mee bekijken. Daarnaast kun je onderzoeken waarom bezoekers lang verblijven op pagina’s met bepaalde zoekwoorden, terwijl pagina’s met andere zoekwoorden een hoge bounce rate hebben.

Controleer bijvoorbeeld eens of zoektermen die het woord “tips” bevatten een veel lagere conversieratio hebben dan zoekwoorden die het woord “prijs” bevatten? Er zijn onvermijdelijk patronen zichtbaar in de data van je huidige zoekwoorden. Deze helpen je te voorspellen welke nieuwe zoekwoorden je veel bezoekersverkeer zullen opleveren. Google Analytics is overigens ook een zeer bruikbare tool om longtail zoekwoorden te ontdekken.

3. Overmatig ‘Keyword Cannibalism’ op webpagina’s

Keyword Cannibalism, ook bekend als Keyword Cannibalization, is een klassieke blunder van webmasters. Na het uitvoeren van zoekwoorden onderzoek weten ze op welke zoekwoorden ze zich willen richten, maar hoe passen ze dit nu toe in hun content? Veel webmasters doen datgene wat het meest voor de hand ligt: ze verwerken het zoekwoord in vrijwel alle content die ze schrijven in de hoop snel hoog in Google te komen.

cannibalism

Helaas sorteert deze tactiek bijna nooit het gewenste effect. Allereerst moet het belangrijkste zoekwoord niet over de hele website verspreid worden, maar juist verwerkt worden in een pagina met een autoriteit die hoog genoeg is om goed te scoren in Google. Alle inspanningen moeten erop gericht zijn om de content op deze pagina kwalitatief zo goed mogelijk te maken. Gebruikers die zoeken op het zoekwoord, belanden dan precies op de pagina waar ze naar op zoek zijn.

In SEO is het contraproductief om je kansen te spreiden. Liever focus je al je energie op één pagina om het maximale resultaat te halen. Bovendien is het spreiden van een zoekwoord over al je content de reinste vorm van Keyword Cannibalism. Áls je er al in slaagt om met verschillende pagina’s hoog te ranken op dit zoekwoord, ben je met je eigen pagina’s aan het concurreren! Hiermee verklein je ook nog eens de kans dat deze pagina’s veel bezoekersverkeer krijgen uit andere zoekwoorden…

4. Het negeren van lokalisatie in de zoekresultaten

Op het zoekwoord “schilder” wordt in Google veel vaker gezocht dan op een zoekterm als “responsive webdesign software”. Ondanks de forse concurrentie is de kans echter groot dat de schilder om de hoek meer bezoekersverkeer uit Google krijgt dan het gemiddelde webdesignbureau. Hoe kan dit?

Het algoritme van Google weet dat mensen die op “schilder” zoeken in de meeste gevallen een lokale schilder willen vinden. De zoekmachine toont daarom de website van de schilder om de hoek in de zoekresultaten wanneer mensen uit zijn thuisstad op “schilder” zoeken.

Er komen tegenwoordig steeds meer lokale zoekopdrachten, maar hierbij zijn de ranking factoren anders dan bij gewone zoekopdrachten. Het is daarom verstandig om met deze lokalisatie rekening te houden bij je zoekwoorden onderzoek. Wanneer je dit niet doet, kan het resulteren in gemiste kansen of wordt je website voorbijgestreefd door bedrijven die centraler gevestigd zijn in jouw thuisstad.

schilder

Tip: Gebruik je huidige locatie in Google om te zien hoe dit de zoekresultaten voor jouw zoekwoord beïnvloedt.

5. Geen overkoepelende SEO strategie

De beste zoekwoord specialisten gebruiken zoekwoorden onderzoek slechts als klein onderdeel van hun algehele SEO strategie. Deze SEO strategie is vervolgens weer een belangrijk onderdeel van de overkoepelende online marketing strategie. Zoekwoorden worden hierbij voornamelijk ingezet om de doelgroep te bereiken op specifieke punten in de conversie funnel.

Veel websites zijn een mix van pagina’s die duidelijk bepaalde zoekwoorden targeten en pagina’s die nauwelijks geoptimaliseerd zijn. Wanneer je echter succesvol zoekwoorden wilt targeten met je website, is het zaak om naar de website te kijken als een groter SEO-geheel. Elke webpagina op je site is dan een puzzelstuk dat een belangrijk onderdeel vormt van de totale SEO-puzzel.

Een andere strategische vergissing is het ontbreken van een langetermijnstrategie. Op welke zoekwoorden wil je over een jaar met je site bovenaan in Google staan? Meerdere stappen vooruit denken op basis van een langetermijnvisie is een belangrijke voorwaarde voor duurzaam succes. Wanneer je erin slaagt om de nummer 1 positie in Google te bemachtigen voor een bepaald zoekwoord, zal de groei van je site stagneren als je in de tussentijd niet al nieuwe zoekwoorden hebt getarget.

6.  Het onderschatten van de concurrentie

In veel gevallen zijn zoekwoorden met een hoog zoekvolume niet de beste optie om te targeten. Het is immers lastig om met zoveel concurrentie op de eerste pagina van Google te belanden. En als je niet op de eerste pagina van de zoekresultaten staat, kan je webpagina net zo goed niet bestaan.

Pas vanaf de eerste pagina beginnen potentiële bezoekersaantallen namelijk interessant te worden. Hoe hoger je positie op de eerste pagina van Google, hoe hoger ook de click-through rate zal zijn. Bovenaan in Google komen is dan ook de beste tactiek om zoveel mogelijk bezoekersverkeer naar je webpagina te genereren.

De nummer 1 positie in Google behalen is echter moeilijker dan veel mensen denken. De meeste webmasters verwerken tientallen zoekwoorden in webpagina’s die nauwelijks het vermogen hebben om écht goed te ranken op een van deze zoekwoorden.

Wanneer je echt kans wilt maken om hoog in Google te scoren, zul je een webpagina volledig moeten wijden aan 1 tot 3 semantisch gerelateerde zoekwoorden. Daarnaast zul je de pagina moeten optimaliseren, zodat het Google duidelijk wordt dat dit de beste pagina is voor gebruikers die zoeken op de betreffende zoekwoorden.

7. Zoekwoorden onderzoek doen ná het webdesign

Zoekwoorden onderzoek wordt vaak pas uitgevoerd als een website al lang en breed is ontworpen. Niet zo handig, want stel je eens voor dat jij 5 lucratieve zoekwoord groepen hebt ontdekt voor de producten of diensten die jouw website verkoopt. In dat geval zijn 5 subdirectories in je webwinkel logischer dan bijvoorbeeld 25. Als alle lucratieve longtail zoektermen hetzelfde woord bevatten, ligt het voor de hand om dat woord in de URL-structuur op te nemen.
keywords

Goede SEO wordt namelijk een stuk gemakkelijker wanneer de structuur van je website aan zoekwoord optimalisatie bijdraagt in plaats van deze in de weg te staan. Zoekwoorden onderzoek kan bovendien een waardevol hulpmiddel zijn bij het uitvoeren van marktonderzoek, want het laat letterlijk zien hoeveel mensen geïnteresseerd zijn in bepaalde onderwerpen.

De meeste organisaties slagen er desondanks niet in om een meer consumentengeoriënteerde website te ontwerpen, omdat zij vergeten zoekwoorden onderzoek al toe te passen tijdens hun marktonderzoek in de eerste voorstadia van het webdesign.

8.    Onvoldoende samenwerking met andere disciplines

Er is enige tijd overheen gegaan, maar online marketeers beginnen in toenemende mate te beseffen dat SEO geen op zichzelf staand vakgebied is. Bij het uitvoeren van zoekwoorden onderzoek is een goed begrip van de doelgroep vereist om zoekwoorden met een hogere conversieratio te targeten.

Als SEO-specialist target je immers geen kille lettercombinaties. In werkelijkheid probeer je de beste match te vinden voor zoekopdrachten van gebruikers. De aanwezige kennis en expertise binnen andere geledingen van jouw bedrijf komen hierbij zeer goed van pas.

Dit zijn enkele voorbeelden van partijen die een waardevolle bijdrage kunnen leveren aan jouw zoekwoorden onderzoek:

  • Collega’s die zich bezighouden met PPC. Net zoals je in Google Analytics belangrijke patronen kunt ontdekken in data over je huidige zoekwoorden, helpen de conversiegegevens van eerdere Google AdWords campagnes je om de waarde van potentiële zoekwoorden te beoordelen.
  • Servicemedewerkers en verkopers. Van iedereen binnen de organisatie hebben deze collega’s waarschijnlijk het meeste inzicht in het taalgebruik en eventuele vakjargon van de doelgroep.
  • Marketingmedewerkers. Collega’s die zich bezighouden met de algehele marketing van het bedrijf hebben vaak een uitstekend beeld van de doelmarkt en kunnen de gegevens uit eerder verricht marktonderzoek met je delen. Daarnaast kunnen ze je adviseren over zoekwoorden die passen bij de huidige merkcommunicatie van de organisatie.
  • Vrienden of kennissen die binnen de doelgroep vallen. Het kan nooit kwaad om bij kennissen die in de doelgroep passen eens te informeren naar hun interesses en voorkeuren. Zo kun je op laagdrempelige wijze ontdekken welke kansen je eventueel laat liggen op het gebied van zoekwoorden. Uiteraard kan dit een grootschalig en professioneel opgezet marktonderzoek niet vervangen.
  • Concurrenten. Jouw online rivalen targeten vaak dezelfde doelgroepen als jij en kunnen daarom een uitstekende inspiratiebron vormen voor zoekwoorden onderzoek. Het is in ieder geval de moeite waard om hun website eens te bekijken. Zo krijg je een goed beeld van de belangrijkste zoekwoorden die zij targeten. Wie weet brengt het je op ideeën!

9. Niet planmatig werken

SEO is een tijdrovend vakgebied en met name zoekwoorden onderzoek kan aardig in de uren lopen. Wanneer je van tevoren geen gedegen plan van aanpak hebt gemaakt, neemt zoekwoorden onderzoek alleen nog maar meer tijd in beslag. Stel jezelf daarom vooraf de volgende vragen:

  1. Welke zoekwoorden zijn het belangrijkst en moeten de meeste aandacht krijgen?
  2. Welke webpagina’s verdienen het meeste zoekwoorden onderzoek op basis van hun autoriteit en ranking potentieel?

plan

Conclusie

Na het lezen van dit artikel weet jij precies wat de meest gemaakte SEO fouten zijn die jou belemmeren om met je website hoog in Google te komen. Kun je desondanks nog wel wat hulp gebruiken om jouw online ambities te verwezenlijken?

Bel dan de SEO specialisten van Webton op 074 – 3030400 of stuur een mail naar info@webton.nl voor een kennismakingsgesprek of vrijblijvend advies. Wij helpen je graag om je marketingdoelstellingen te realiseren en hebben al honderden websites bovenaan in Google laten komen!

 

Vind je dit een interessant bericht? Deel het!