8 onmisbare tools voor zoekmachine optimalisatie

Wat zijn 8 onmisbare SEO-tools voor zoekmachine optimalisatie?

Bovenaan in Google komen is niet eenvoudig. Het vereist hard werk en het bieden van grote meerwaarde aan de doelgroep. En dat jaar in jaar uit opnieuw. Geen kinderspel!

Bovendien: hoe weet je of je op de goede weg bent? Of alle gecreëerde content de reputatie van jouw merk daadwerkelijk begint te verbeteren? En steeds meer bezoekers fan en daarmee potentieel klant van jouw bedrijf worden?

Dit kun je maar op één manier meten: door de harde cijfers te analyseren.

Gelukkig zijn er verschillende tools die dit soort belangrijke statistieken rondom jouw website in kaart brengen en overzichtelijk presenteren. In onze ogen zijn er op dit moment 8 tools die voor zoekmachine optimalisatie onmisbaar zijn. In onderstaande checklist lees je er alles over!

8 SEO-tools die je zoekmachine optimalisatie een impuls geven

  1. Google Analytics
  2. Google Search Console
  3. Google Keyword Planner
  4. Ubersuggest
  5. Yoast SEO plugin voor WordPress
  6. Mozbar
  7. SEMrush
  8. SerpBook

Google Analytics

Als er één bedrijf is dat veel data verzamelt, dan is het Google wel. Ook over jouw website weet de zoekmachine allerlei dingen waarvan jij zelf niet eens op de hoogte bent. Gelukkig kun je de belangrijkste statistieken opvragen met Google Analytics.

Google Analytics is een tool die alle activiteiten naar, op en van jouw website meet en inzichtelijk maakt. Zo zie je onder meer precies hoeveel bezoekers elke pagina krijgt, waar deze bezoekers vandaan komen, hoeveel tijd ze op elke pagina doorbrengen en op welk moment ze je website besluiten te verlaten.

Google Analytics

En misschien nog wel belangrijker: je krijgt inzicht in de bezoeken die jou het meeste opleveren. Dat doe je onder meer door in de tool conversiedoelen in te stellen, zodat je precies kunt meten wanneer, waarom en hoevaak bezoekers een belangrijke actie op je website uitvoeren.

Een voorbeeld van een conversie is bijvoorbeeld het bezoeken van een landingspagina in je sales funnel, de inschrijving voor een nieuwsbrief of de aankoop van een specifieke dienst of product. In het laatste geval kun je met Google Analytics zelfs de omzet meten. De mogelijkheden zijn eindeloos.

Google Search Console

Nog een Google-dienst als onmisbare SEO-tool: Google Search Console. Met deze tool vergaar je snel en eenvoudig belangrijke informatie over de zichtbaarheid van je website in de zoekresultaten. Je detecteert eventuele problemen (bijvoorbeeld op het gebied van veiligheid of indexatie) en kunt dan direct ingrijpen.

Dit is wat je met Google Search Console zoal kunt doen:

Voor een nog krachtiger combinatie koppel je Google Search Console aan Google Analytics. De integratie regel je eenvoudig via je Google Analytics-account.

Google Search Console

Google Keyword Planner

Drie keer is scheepsrecht en daarom mag een derde SEO-tool van Google niet ontbreken in deze lijst. Ook de Google Keyword Planner (in het Nederlands beter bekend als Zoekwoordplanner) is namelijk onmisbaar voor iedereen die zich serieus bezighoudt met zoekmachine optimalisatie.

Wat je met deze tool kunt?

De belangrijkste functie is het verrichten van onderzoek naar specifieke zoekwoorden. Zo kun je uitzoeken welke zoektermen relevant zijn voor jouw website en hoeveel mensen er maandelijks op zoeken.

Dat laatste is belangrijk, want zoals je hier kunt lezen, vormt een goede vindbaarheid op een bepaald zoekwoord nog geen garantie voor veel bezoekersverkeer naar je website.

Google Keyword Planner

De Zoekwoordplanner geeft je niet alleen waardevolle informatie over de organische zoekresultaten. De tool biedt namelijk ook inzicht in de kosten per klik die adverteerders betalen om op betaalde posities bovenaan in Google te ranken. Dit valt niet zozeer onder zoekmachine optimalisatie, maar voornamelijk onder zoekmachine adverteren.

Tot slot kun je met de Keyword Planner historische statistieken en verkeersprognoses opvragen. Op basis hiervan kun je lijsten samenstellen van zoekwoorden die voor jouw website waarschijnlijk goed zullen presteren.

Ubersuggest

Hoewel de Zoekwoordplanner bruikbaar is om een globale indruk te krijgen van zoekvolumes voor bepaalde zoekwoorden, is de tool voornamelijk gericht op statistieken voor adverteerders.

De content marketeer die op zoek is naar nieuwe invalshoeken en relevante zoektermen komt er enigszins bekaaid vanaf.

Gelukkig is er een andere SEO-tool die dit gat in de markt opvult: Ubersuggest. Deze tool maakt gebruik van Google’s functionaliteit Automatische aanvullingen om relevante zoekopdrachten voor te stellen op basis van de term die de gebruiker invult.

Ubersuggest

Stel dat een gebruiker de volgende zoekopdracht invult:

Zoekmachine optimalisatie

Google kan deze zoekterm dan aanvullen met de volgende schuingedrukte suggestie:

Zoekmachine optimalisatie tools kosten

Dit is een zoekopdracht waar mensen eerder op hebben gezocht en waarvan Google denkt dat hij misschien relevant is voor jou.

Ubersuggest benut deze functionaliteit en geeft je op basis van de term die jij invult alle mogelijke zoekwoordcombinaties waar anderen in het verleden op hebben gezocht.

Deze tool is een belangrijk wapen als jij serieuze stappen wilt zetten met je zoekmachine optimalisatie. Hij geeft je namelijk een uniek inzicht in de vragen (en de daarbij horende zoekopdrachten) die leven binnen jouw doelgroep.

Door antwoord te geven op deze vragen (en de zoektermen dus te verwerken in jouw content) raak je beter vindbaar op deze zoekopdrachten én word je als merk relevanter voor je doelgroep. Zo sla je dus twee vliegen in één klap!

Daarnaast is Ubersuggest een ideale SEO-tool om nieuwe invalshoeken voor je content te verzinnen als je het zelf even niet meer weet. Met name het schrijven van lange content wordt hierdoor een stuk gemakkelijker.

Yoast SEO plugin voor WordPress

Stel: je hebt uit de Google Keyword Planner en Ubersuggest een hele lijst met zoekwoorden gehaald voor het nieuwe artikel dat je wilt gaan schrijven. Op welke plekken en hoevaak moet je deze zoektermen nu verwerken in de tekst?

Je hoeft geen SEO-specialist meer te zijn om het antwoord op deze vraag te weten. Als je een WordPress-website hebt, kun je namelijk de handige plugin Yoast SEO gebruiken.

Deze gratis tool (er is ook een betaalde versie met meer opties beschikbaar) helpt je om de zoekmachine optimalisatie voor je teksten perfect volgens de richtlijnen uit te voeren.

Superhandig als je een beginner bent, maar ook makkelijk als je gevorderd bent en graag wilt dubbelchecken of je content wel SEO-proof is.

Yoast SEO plugin voor WordPress

De Yoast SEO plugin helpt je bij het optimaliseren van zaken als je titels, meta omschrijvingen en zoektermen in URL’s.

De tool laat je zien hoe je pagina in Google weergegeven zal worden en geeft waarschuwingsmeldingen als er zaken voor verbetering vatbaar zijn. Is de zoekwoorddichtheid in je tekst bijvoorbeeld te hoog? Dan laat de plugin dit duidelijk weten.

Voor iedereen met een WordPress-website (en wat ons betreft zou je die eigenlijk sowieso moeten hebben) bevelen we deze zoekmachine optimalisatie tool van harte aan.

Mozbar

Zoals de Yoast SEO plugin je belangrijke informatie geeft over je WordPress-website, zijn er ook plugins voor je browser die andermans website analyseren. Mozbar is de bekendste plugin in deze categorie en is beschikbaar voor populaire browsers zoals Chrome en Firefox.

Na het installeren van de plugin verschijnt er in je browser een extra balk met informatie over de website die je op dat moment bezoekt. Denk hierbij aan waardevolle informatie over de domeinautoriteit, de pagina-autoriteit en het linkprofiel achter de betreffende pagina.

Mozbar

Kortom: je ziet belangrijke statistieken die je iets vertellen over de redenen waarom een pagina of website wel of niet succesvol is.

Mozbar is dan ook een ideale tool voor het analyseren van je concurrenten… Ineens weet je waarom die ene concurrent je tot nu toe altijd voorbleef in de zoekresultaten. Maar daar gaat verandering in komen, nu jij weet welke zoekmachine optimalisatie technieken hij hiervoor heeft gebruikt!

SEMrush

Wil je nog verder de diepte in duiken bij het analyseren van de concurrentie? Dan is SEMrush de tool die je zoekmachine optimalisatie strategie naar het volgende niveau brengt.

SEMrush is overigens niet alleen handig voor een concurrentievergelijking, maar ook voor het analyseren van je eigen website.

SEMrush

Dit is wat je met SEMrush zoal kunt doen:

  • De herkomst van je websitebezoekers tot in detail analyseren
  • Nieuwe mogelijkheden voor zoekwoorden ontdekken
  • Nieuwe mogelijkheden voor backlinks ontdekken
  • Je huidige rankings en verbeterpunten analyseren
  • Je huidige linkprofiel analyseren
  • Technische problemen op je website ontdekken
  • Een site audit uitvoeren voor zaken als duplicate content, schema markup en redirects
  • Nieuwe kansen voor zoekmachine optimalisatie in kaart brengen
  • De concurrentie in de organische zoekresultaten van Google analyseren
  • De concurrentie in de betaalde zoekresultaten van Google analyseren

Je merkt het al: SEMrush is een tool met ongekende mogelijkheden voor SEO-specialisten.

Helaas moet je voor al deze opties wel flink betalen; een gratis account geeft je slechts beperkte functionaliteiten en maximaal tien resultaten per dag en zoekopdracht.

Betaalde accounts zijn er in vier varianten:

  • Pro: 99,95 dollar per maand
  • Guru: 199,95 dollar per maand
  • Business: 399,95 dollar per maand
  • Enterprise: offerte op maat

SerpBook

Als je met behulp van bovenstaande tools al die moeite in je zoekmachine optimalisatie steekt, wil je er natuurlijk ook resultaat van zien. Dat kan op verschillende manieren, maar een zeer belangrijke metric om te monitoren is de organische ranking van je website in Google.

Als jij de SEO voor je website op de juiste manier aanpakt, zul je zien dat je belangrijke pagina’s in de loop der tijd geleidelijk steeds hoger in de zoekmachine zullen stijgen. Zolang dat het geval is, weet je dat je op de juiste weg bent en je huidige strategie moet blijven volgen.

Het bijhouden van je rankings in Google en andere zoekmachines doe je het beste met een speciale rankingtool. Hiervoor zijn verschillende tools beschikbaar zoals SheerSEO, CuteRank en RankTracker.

De favoriet bij Webton is SerpBook. Al vanaf een bedrag van 13 dollar per maand kun je met deze tool de rankings van je website (of die van je klanten) bijhouden.

Van elke zoekterm kun je de voortgang meten en als je dat wilt ontvang je periodiek professionele rapporten met een totaaloverzicht van je rankingontwikkelingen.

SerpBook en vergelijkbare rankingtools voor SEO-optimalisatie zijn wat ons betreft onmisbaar om de effectiviteit van je online marketing strategie voortdurend te blijven meten.

SerpBook

Conclusie: welke SEO-tools moet ik écht gebruiken voor zoekmachine optimalisatie?

Dit waren ze dan; de 8 SEO-tools waar je echt niet zonder kunt als je jouw zoekmachine optimalisatie serieus aanpakt. Het mooie van deze lijst: de meeste tools zijn gratis te gebruiken!

Hieronder sommen we ze nog één keer voor je op zodat je direct aan de slag kunt:

  • Google Analytics (#1). Meet alle activiteiten naar, op en van jouw website. Krijg inzicht in de bezoeken die jou het meeste opleveren
  • Google Search Console (#2). Verzamel belangrijke informatie over de zichtbaarheid van je website in de zoekresultaten. Detecteer (technische) problemen en los ze direct op
  • Google Keyword Planner (#3). Verricht onderzoek naar specifieke zoekwoorden. Bekijk informatie over organische en betaalde zoekresultaten en vraag historische statistieken en verkeersprognoses op
  • Ubersuggest (#4). Vind relevante zoekwoorden op basis van zoektermen waar mensen in het verleden eerder op hebben gezocht. Krijg inzicht in vragen die leven binnen je doelgroep
  • Yoast SEO plugin voor WordPress (#5). Laat je teksten automatisch controleren op Google-vriendelijkheid. Ontvang meldingen over zoekwoorddichtheid, titels, meta omschrijvingen en URL’s
  • Mozbar (#6). Bekijk direct in je browser SEO-informatie over de website die je op dat moment bezoekt. Krijg inzicht in de sterke en zwakke punten van concurrerende websites
  • SEMrush (#7). Analyseer zowel je eigen website als die van de concurrentie tot in detail. Ontdek nieuwe kansen op het gebied van zoekmachine optimalisatie en technische problemen op je website
  • SerpBook (#8). Volg de rankings van je website op de voet en zie wat voor elke zoekterm de voortgang is. Monitor met deze tool nauwgezet de resultaten van alle zoekmachine optimalisatie
Vind je dit een interessant bericht? Deel het!