02-07-2012

02/07/12 – 8 tips voor een goede nieuwsbrief

Nieuwsbrieven versturen via het internet zorgt ervoor dat je een goede band kunt onderhouden met je (toekomstige) klanten. Maar het versturen van deze online nieuwsbrieven is natuurlijk geen garantie dat ze ook gelezen worden. Een goede inhoud van de nieuwsbrief zorgt er nog niet voor dat men ook daadwerkelijk de actie onderneemt om je nieuwsbrief te openen. Hieronder volgen 8 tips die ervoor kunnen zorgen dat je nieuwsbrief vaker geopend wordt:

Tip 1: Zorg ervoor dat de afzender duidelijk is
Zorg ervoor dat de ontvanger van de nieuwsbrief in één oogopslag kan zien van welk bedrijf de nieuwsbrief afkomstig is. Wees hierin zo duidelijk mogelijk, dit wekt namelijk vertrouwen op bij de ontvanger. Kies er bijvoorbeeld voor om in het afzenderveld de naam van je bedrijf neer te zetten. Alleen het invullen van een e-mailadres, zoals info@bedrijfx.nl, is niet aan te raden.

Tip 2: Maak gebruik van een uitnodigend en pakkend onderwerp
Grote kans dat de ontvangers van jouw nieuwsbrief dagelijks nog veel meer soortgelijke mailings ontvangen. Zorg er daarom voor dat jouw nieuwsbrief eruit springt met een opvallende onderwerpregel. Door het onderwerp van een nieuwsbrief moet een ontvanger geprikkeld worden om het te openen en het moet tegelijk duidelijk maken waar de mail over gaat. De ideale lengte voor een onderwerp regel is maximaal 45 tekens, onderwerpregels die langer zijn, worden door veel mailprogramma’s namelijk afgebroken.

Tip 3: Gebruik een sterke snippet of preheader
Een snippet of preheader is de eerste regel die zichtbaar is onder of naast de onderwerpsregel. In de meeste mailings zijn dit standaardregels, zoals:
•    Is deze e-mail niet goed leesbaar? Bekijk dan de webversie.
•    U ontvangt deze nieuwsbrief omdat u bent ingeschreven voor…
Hier kunt u juist uw creativiteit gebruiken. Zorg ervoor dat de snippet of preheader de ontvanger prikkelt om de nieuwsbrief verder te lezen.

Tip 4: Kies de juiste dag voor verzending
Een goede nieuwsbrief sturen die uitnodigt tot openen is niet genoeg. Je nieuwsbrief kan nog zo goed zijn, maar als het wordt verzonden op een onlogisch tijdstip, kan alle moeite voor niets zijn. Zo is het bijvoorbeeld voor een zakelijke doelgroep niet aan te raden om een nieuwsbrief ’s avonds of in het weekend te versturen, omdat veel mensen dan niet aan het werk zijn. Onderzoek wanneer de ontvangers van je nieuwsbrief het meest geneigd zijn om je mailing te openen. Een goed voorbeeld is net na de lunchpauze, dan zijn werknemers net iets minder met hun werk bezig en bestaat er dus meer kans dat ze je nieuwsbrief gaan lezen.

Tip 5: Zorg ervoor dat de juiste mensen zich inschrijven voor de nieuwsbrief
Wees bij inschrijving voor de nieuwsbrief eerlijk en duidelijk naar de toekomstige ontvanger. Maak duidelijk hoe vaak zij een nieuwsbrief zullen ontvangen en welke informatie zij kunnen verwachten.

Tip 6: Biedt ontvangers een eenvoudige uitweg
Zorg ervoor dat het voor de ontvangers van je nieuwsbrief niet moeilijk is om zich uit te schrijven wanneer ze de nieuwsbrief niet meer willen ontvangen. Het is niet alleen wettelijk verplicht om mensen deze kans te bieden, het heeft ook geen zin om ontvangers te blijven bestoken met mails die zij toch niet lezen. Loop dus niet het risico om bestempeld te worden als spam.

Tip 7: Bepaal wat de juiste zendfrequentie is
Probeer uit te vinden wat de juiste frequentie is voor het verzenden van je nieuwsbrief. In het meest ideale geval laat je zelfs de ontvanger al bij het inschrijven voor de nieuwsbrief kiezen hoe vaak hij/zij een nieuwsbrief wil ontvangen. Op deze manier weet je zeker dat de ontvanger nieuwsbrieven ontvangt wanneer hij/zij dat wil.

Tip 8: Meten is weten
Het geven van tips is natuurlijk handig, maar het is nog steeds zo dat iedere nieuwsbrief anders is. Om erachter te komen wat echt het beste werkt voor je nieuwsbrief, stel je verschillende soorten nieuwsbrieven op en meet je na iedere verzending wat de resultaten van de nieuwsbrief zijn. Op deze manier kom je erachter wat succesvol is voor jouw nieuwsbrief. Wees dus niet bang om te experimenteren, bijvoorbeeld door middel van verschillende onderwerpregels, verzendtijden, etc.

Bron: karelgeenen.nl

Vind je dit een interessant bericht? Deel het!