07-10-2015

8 gemiste kansen op SEO gebied

Bij Webton lopen we inmiddels al geruime tijd mee binnen de SEO-wereld. In de loop der jaren hebben we veel websites gezien die op het gebied van SEO kansen laten liggen. Zonde, want deze veelgemaakte SEO-fouten kunnen simpel worden voorkomen, maar dan moet je ze wel weten te herkennen!

In dit artikel bespreken wij de 8 meest gemiste kansen die bedrijven laten liggen bij het optimaliseren van hun content.

1.    Slechte titel kiezen

Veel websites gebruiken titels voor artikelen die niet het maximale SEO-potentieel van de content benutten. Dit is jammer, want het met mate verwerken van enkele zoekwoorden in de titel kan een positieve invloed hebben op de ranking van jouw content in de zoekmachine.

Ook het tegenovergestelde is vaak het geval. Daar waar sommige websites te weinig aandacht besteden aan hun titels, maken andere websites zich schuldig aan de overoptimalisatie ervan. Er zijn content marketeers die simpelweg zoveel mogelijk zoekwoorden in een titel proberen te stoppen.

De belangrijkste functie van de titel, voor SEO-ingewijden beter bekend als de title tag, is echter niet om zo hoog mogelijk te ranken in de zoekresultaten. Wat de titel wél doet, is de kans aanzienlijk vergroten dat de zoekmachinegebruiker klikt op jouw website. Mits de titel goed gekozen is natuurlijk.

Laten we een zoekopdracht naar “Italiaans restaurant in Enschede” als voorbeeld nemen:
cucina

Een van de zoekresultaten in Google is de website van restaurant La Cucina. De website laat een hoop steken vallen op het gebied van de optimalisatie van content. Zo zijn er onder meer geen belangrijke zoekwoorden in de titel verwerkt. Hierdoor rankt de website lager dan mogelijk en zien bezoekers niet wat restaurant La Cucina haar gasten te bieden heeft.

Bovendien beschikt dit zoekresultaat niet over een meta description – een veelgemaakte vergissing waar we zeker nog op terug zullen komen!

sorrentino

Een ander zoekresultaat is de website van restaurant Sorrentino. Ook deze website laat vanuit het oogpunt van SEO kansen liggen die het restaurant ongetwijfeld dagelijks bezoekers kosten. Ten eerste bevat de titel een spelfout. Slordig, maar niet onoverkomelijk. In ieder geval wordt het liefhebbers van Italiaans eten uit de titel duidelijk dat het eten zoals in Italië is.

Bovendien heeft restaurant Sorrentino wél de moeite genomen om een meta beschrijving toe te voegen. Deze bevat praktische informatie, zoals de locatie en contactinformatie van het restaurant. Niet echt een overtuigende sales pitch die gebruikers motiveert om verder te klikken, maar beter dan niets.

meta

Dat het ook anders kan, blijkt wanneer we de zoekopdracht “Italiaans restaurant Delft” invoeren. Een van de bovenste zoekresultaten is de website van Stromboli, die hoog rankt in Google. Dat het bedrijf aandacht heeft besteed aan SEO, is naast de zoekmachine notering ook te zien aan de titel.

De belangrijkste zoekwoorden zijn in de title tag verwerkt, wat positief bijdraagt aan de ranking van de website. Hierdoor wordt het gebruikers ook in één oogopslag duidelijk wat het restaurant zoal te bieden heeft. De kans neemt dan ook aanzienlijk toe dat mensen op dit zoekresultaat zullen klikken.

Besteed daarom de nodige aandacht aan de titel van je content en gebruik deze in je voordeel. Je hebt ongeveer 50 tekens in de title tag tot je beschikking om een bericht te schrijven richting gebruikers. Maak hier optimaal gebruik van en verwerk niet alleen zoekwoorden in de titel, maar denk ook na over de boodschap die je ermee wilt communiceren richting jouw doelgroep.

2.    Slechte meta description kiezen

We bespraken het zojuist al: naast de titel laten veel websites steken vallen op het gebied van de meta description, ook wel bekend als de meta beschrijving. De meta description fungeert als een aanvulling op de title tag en biedt extra ruimte om jouw content te beschrijven.

Zoekwoorden uit de zoekopdracht worden in de meta beschrijving vetgedrukt weergeven, wat de gebruiker helpt om snel te analyseren welke zoekresultaten het best overeenkomen met de zoekopdracht. Maar dit is niet de enige functie van de meta description.

Voor een content marketeer is de meta beschrijving namelijk de uitgelezen mogelijkheid om een overtuigende tekst te schrijven die de lezer verleidt om op het zoekresultaat te klikken. De meta description wordt zo een verkooptekst voor jouw bedrijf.

Vraag jezelf af waarom de zoekmachine gebruiker op jouw zoekresultaat zou moeten klikken. Overtuig de lezer!

meta

Dat is ook wat Stromboli probeert in het eerder genoemde voorbeeld voor de zoekopdracht “Italiaans restaurant Delft”. In de afbeelding hierboven zie je dat in de meta beschrijving een aantal Unique Selling Points (USP’s) van het restaurant opgesomd worden.

Denk hierbij onder meer aan ‘het hartje van Delft’ (centraal gelegen dus goed bereikbaar op een gezellige locatie in de binnenstad), ‘de heerlijkste Italiaanse gerechten’ (dit zal elke liefhebber van Italiaans eten aanspreken) en ‘al meer dan 30 jaar op authentieke wijze…’ (de jarenlange ervaring en authentieke wijze verraden het aanwezige vakmanschap bij het restaurant).

Het feit dat de meta description echter voortijdig afgekapt wordt, doet ons vermoeden dat deze redelijke meta beschrijving meer geluk dan wijsheid is. Wanneer een website namelijk zelf geen meta description invult, gebruikt Google automatisch de eerste paar regels tekst op de pagina.

Een kort bezoek aan de website van Stromboli leert ons dat dit helaas ook hier het geval is. Zonde, want met een beetje aandacht was er nóg meer uit deze meta description te halen.

Ook buiten Nederland worden dezelfde fouten gemaakt, zo blijkt uit onderstaand voorbeeld van de website van een Amerikaanse presidentskandidaat:

president

Zoals je kunt zien, prijkt onder de titel een nogal vreemde omschrijving. Logisch, want deze is door Google rechtstreeks van de website geplukt omdat deze geen meta description heeft:

code

Wat de site wél heeft, is een open graph description (dit beïnvloedt de weergave van gedeelde content op verschillende social media platforms). Helaas maakt Google hier geen gebruik van om een missende meta beschrijving te vervangen.

Dat het altijd erger kan, bewijst de website van een concurrerende presidentskandidaat:

here

Bovenstaande afbeelding laat de titel en meta description zien van de website van een andere presidentskandidaat in Amerika. Let met name op het verschil tussen de titel en de meta beschrijving: de titel rept van een presidentschap, terwijl de meta description een senatorschap beschrijft.

De meta beschrijving van deze website is overduidelijk al niet meer bijgewerkt sinds 2012. Dit kan de kandidaat in kwestie veel kiezers kosten. De titel en meta description die elkaar tegenspreken brengen bezoekers in de war. Hierdoor kunnen zij denken dat dit niet het juiste zoekresultaat is en besluiten om niet op de website te klikken. En dat betekent minder stemmen bij de verkiezingen!

In het voorbeeld hieronder, zien we hoe het ook kan:

telling

Deze concurrent van de twee eerder genoemde presidentskandidaten pakt de zaken een stuk slimmer aan. Niet alleen is de titel herkenbaar en duidelijk, ook de meta description laat er geen twijfel over bestaan dat dit een serieuze kandidaat is voor het presidentschap in 2016.

Vrijwel de maximale ruimte van de meta beschrijving (156 karakters) wordt benut om de bezoeker rechtstreeks aan te spreken. De boodschap wordt afgesloten met een enthousiasmerende call-to-action. De kans dat gebruikers op dit zoekresultaat klikken, is dan ook veel groter dan bij de eerdere voorbeelden.

Laat je meta description dus niet het ondergeschoven kindje zijn en geef deze de aandacht die hij verdient. Leg de gebruiker op korte maar krachtige wijze uit waarom hij jouw zoekresultaat moet verkiezen boven de andere zoekresultaten en wees overtuigend!

3.    Niet in de gaten houden van sitelinks

Sitelinks worden automatisch aangemaakt door Google. Dit is wel zo handig, maar betekent natuurlijk niet dat je ze niet af en toe in de gaten kunt houden. Sitelinks zijn namelijk een prima manier om bezoekers rechtstreeks naar bepaalde pagina’s op je website te leiden. We pakken ons eerdere voorbeeld er weer bij:

here

In bovenstaande afbeelding zien we de sitelink “Here” onder de meta description staan. Wanneer we op de link klikken, belanden we verrassend genoeg op de donatiepagina van de website. De donatiepagina wordt dus niet duidelijk omschreven en de website laat hier kansen liggen op extra donaties.

Wanneer er “Donations” of “Donate here” zou staan in plaats van “Here”, zouden er waarschijnlijk meer mensen (in dit geval doelen we op de mensen die toch al bereid zijn om een donatie te doen) direct doorklikken naar de donatiepagina.

Niet alleen restaurants en presidentskandidaten maken zich schuldig aan SEO-blunders. Zelfs Google zelf gaat af en toe de mist in, zo blijkt uit het volgende voorbeeld. Wanneer we de zoekterm “Google Search Console” invoeren, zien we het onderstaande plaatje:

webmaster

Het is inmiddels alweer bijna een half jaar geleden dat Google Webmaster Tools heeft hernoemd naar Search Console. Toch maken sommige sitelinks nog altijd gebruik van de oude naam. Ons advies is dan ook om Google Search Console zelf regelmatig te gebruiken om je eigen sitelinks in de gaten te houden.

4.    Niet gebruiken van Structured Data Markup

Het benutten van Structured Data Markup kan een grote meerwaarde vormen voor jouw website. Structured Data Markup, ook wel gestructureerde gegevensopmaak genoemd, laat je bepaalde elementen op je website markeren waardoor deze in de zoekresultaten worden weergegeven als rich snippets.

Rich snippets verrijken de zoekresultaten van Google met gestructureerde gegevens. Een zoekresultaat bestaat hierdoor niet meer alleen uit een titel, een URL en een beschrijving, maar er wordt een nieuw element aan toegevoegd. Wat dit voor element is, verschilt per pagina in kwestie.

In onderstaande afbeelding zie je de bovenste twee zoekresultaten voor de zoekterm “Hoog in Google”.

hoog in google

Zoals je ziet, valt de pagina van Webton op door de vele positieve beoordelingen van gebruikers (5 sterren, gemiddelde klantcijfer 9,6 en maar liefst 139 recensies). Het oog van gebruikers wordt hier direct naartoe getrokken.

Deze reviews rich snippet zorgt er dan ook voor dat veel gebruikers klikken op Webton’s pagina “Hoog en hoger in Google in no-time”, terwijl dit niet eens het bovenste resultaat in de zoekresultaten is.

Structured Data Markup helpt je website op deze manier aan een betere Click-Through Rate. De Google Data Highlighter tool is een handig hulpmiddel om met weinig technische kennis toch rich snippets aan je website toe te voegen.

5.    Niet goed functioneren van Google Analytics

Google Analytics is onmisbaar voor elke content marketeer. Deze tool biedt je inzicht in het gedrag van bezoekers op je website en presenteert overzichtelijke statistieken over het bezoekersverkeer per pagina. Toch gebeurt het regelmatig dat de informatie van Google Analytics niet blijkt te kloppen.

Hier kunnen verschillende redenen voor zijn, zoals de code van je website of de gebruikte Google Analytics tags. Wat de oorzaak ook is, je hebt niets aan gebruikersstatistieken die onjuist zijn. Controleer dus zeker de code van je site wanneer je gebruik maakt van Google Analytics.

Een handig hulpmiddel hiervoor is de Google Tag Assistant plug-in, waarmee je op eenvoudige wijze Google Analytics tags en andere Google tags (zoals bijvoorbeeld AdWords conversie tags) op fouten kunt controleren.

6.    Suboptimale integratie van video’s

Bij Webton roepen we al vele jaren dat content king is. Ook video’s zijn content en kunnen daarom een bruikbare toevoeging zijn aan je website. Dat hangt echter wel af van de manier waarop je de video’s in je pagina’s integreert.

Veel websites maken gebruik van JavaScript pop-ups om video’s af te spelen. Vanuit technisch oogpunt is daar niets mis mee, maar voor SEO-doeleinden blijkt het niet altijd de optimale keuze te zijn.

In de afbeelding hieronder zie je hoe een Amerikaans bedrijf een klant aan het woord laat in een video met JavaScript pop-up:

pop-up

Normaal gesproken zijn testimonials van klanten waardevolle marketing instrumenten. In dit geval zorgt de pop-up er echter voor dat er geen aparte pagina gewijd is aan de videotestimonial van deze klant.

Dit hoeft niet altijd een probleem te zijn, maar is uiteraard niet optimaal wanneer de video een populair onderwerp betreft. In dat geval heeft een losse pagina waarschijnlijk genoeg potentieel om hoog te kunnen ranken in de zoekresultaten van Google.

In het voorbeeld hierboven maakt de klantentestimonial deel uit van een pagina boordevol andere informatie. Het bedrijf heeft hier duidelijk een kans laten liggen om hoog te scoren met een aparte pagina náást de hoofdpagina waar de video nu op staat.

Een concurrerend bedrijf laat zien dat het ook anders kan:

ford

Het bedrijf in het plaatje hierboven wijdt aan elke productvideo een aparte pagina. Hoewel de titel van deze pagina duidelijk voor verbetering vatbaar is, scoort de website wél punten met de duidelijke meta description. De gebruiker ziet direct waar de video over gaat en wordt hierdoor aangemoedigd om door te klikken.

Denk dus goed na over de wijze waarop je video integreert in je website. Wat levert de beste resultaten op: één ijzersterke pagina met meerdere video’s of voor elke video een aparte pagina die hoog kan ranken? Weeg je opties zorgvuldig af en maak dan een weloverwogen keuze.

7.    Teveel code op jouw website

Jouw website is niet gebaat bij overbodige code. Sterker nog: het kan leiden tot fouten, SEO-problemen en een trage laadsnelheid van je site. Verwijder daarom elk stukje code dat niet strikt noodzakelijk is.

Gebruik Google PageSpeed Insights om te controleren welke optimalisaties jij op dit gebied kunt doorvoeren. Voer in het invulveld de URL van je website in en klik op “Analyseren”. In de meeste gevallen krijg je een overzicht van alle elementen die gecorrigeerd moeten worden om zaken als snelheid en de gebruikerservaring te verbeteren.

pagespeed

Wanneer je website verouderde code bevat, ziet PageSpeed Insights dit helaas niet altijd. Laten we veronderstellen dat jij in het verleden een bepaalde plug-in hebt gebruikt, maar inmiddels bent overgestapt naar een andere plug-in. Als je de code van de oude plug-in nooit hebt verwijderd, bevat je website nu dus overtollige code.

Een handig hulpmiddel om dit soort verouderde code te detecteren, is de Ghostery plug-in voor de Google Chrome browser. Ghostery brengt de elementen in kaart die voor jou onzichtbaar zijn en spoort zaken als trackers en andere code op effectieve wijze op.

Heb jij HTML goed onder de knie en ben je niet bang om jezelf door een flinke lap code te worstelen? Dan kun je overbodige elementen in de code van jouw website ook handmatig verwijderen. De wijze waarop je het doet, is minder van belang dan het feit dat je het doet.

8.    Geen XML Sitemap

Een XML Sitemap is noodzakelijk om een website snel te indexeren en problemen met duplicate content te voorkomen. Google weet hierdoor dat jouw website de originele bron van content is en indexeert deze over het algemeen binnen slechts 10 seconden.

Als jij trots bent op de uitstekende content die je schrijft (denk hierbij bijvoorbeeld aan lange content of evergreen content), dan wil je dat zoekmachines deze zo snel mogelijk indexeren zodat jouw website hierop kan ranken. Vergeet daarom absoluut niet gebruik te maken van een XML Sitemap.

De handigste manier om een XML Sitemap te maken is met behulp van een plug-in in je Content Management System (CMS). In WordPress wordt de Yoast SEO plug-in bijvoorbeeld vaak gebruikt om een sitemap te maken en om andere SEO-verbeteringen door te voeren. Vervolgens kun je de XML Sitemap in Google Search Console eenvoudig toevoegen.

Conclusie

Het benutten van SEO-kansen is van doorslaggevend belang om een voorsprong op de concurrentie te nemen en deze in de toekomst te behouden. Wanneer jij de 8 vaak gemaakte SEO-blunders uit dit artikel voorkomt, vergroot je de kans aanzienlijk dat zoekmachine gebruikers de weg naar jouw website weten te vinden.

Schakel je liever een ervaren partij in die de SEO-fouten op jouw website opspoort en je helpt om SEO-kansen optimaal te benutten? Neem dan vrijblijvend contact op met de specialisten van Webton via info@webton.nl of bel ons op 074 – 3030400. Wij hebben al talloze klanten aan een toppositie in Google geholpen en voeren graag een SEO check uit op jouw website.

Vind je dit een interessant bericht? Deel het!