14-12-2015

5 tips voor ijzersterke call to actions

Als eigenaar van een webshop denk je actiegericht. Je wil dat bezoekers een actie ondernemen als ze op je website belanden. Gelukkig bevindt zich in jouw arsenaal marketingwapens een instrument waarmee je dat kunt realiseren: de call to action. Maar hoe kun je dit instrument nu het beste inzetten? Dat leggen we je haarfijn uit in dit artikel.

CALL TO ACTION

Een call to action (CTA) is een knop of link die de gebruikers op jouw website aanzet tot een actie. Denk bijvoorbeeld aan de welbekende pop-ups die je aansporen om je in te schrijven voor een nieuwsbrief (“Ontvang nu het gratis E-book!”) of de schreeuwerige teksten die je overtuigen om een product met korting aan te schaffen (“Profiteer nu!”).

Wat de call to action ook is, het overkoepelende doel is altijd hetzelfde: actie aan de kant van de bezoeker. Of anders gezegd: het zorgt dat de bezoeker weet wat hij moet doen.

Hoe duidelijker jouw call to action, hoe beter de bezoeker weet welke actie hij moet ondernemen. Dat is goed, want dan krijg jij eerder je zin. En dát is wat je wil.

Het is dus zaak de call to actions op je site zo duidelijk mogelijk te maken. Een makkelijke manier om dit te bereiken, is om simpelweg aan elke pagina een call to action toe te voegen. Zo kun je de bezoeker als het ware stap voor stap begeleiden in zijn reis op jouw website. En heb je nagenoeg complete controle over zijn eindbestemming.

Klinkt goed, toch? Dat klopt. Toch heeft deze strategie één nadeel: de keten is zo sterk als de zwakste schakel. Alleen een sterke call to action zal leiden tot een klik naar de volgende pagina. Wanneer je bezoeker tussentijds afhaakt in de customer journey, sorteert je sales funnel geen effect meer.

Dat zou jammer zijn.

Daarom geven we in dit artikel 5 tips om goede call to actions te schrijven voor jouw webshop. Zo krijg je meer paginaweergaven, hogere conversie en, daar waar het uiteindelijk allemaal om draait, meer klanten.

Maar eerst:

Wat maakt nu een goede call to action?

Call to actions zijn er in vele soorten en maten. Alles wat een gebruiker instrueert om een bepaalde handeling te verrichten, is in principe een call to action. Een aantal voorbeelden:

  • Klikken op een knop om een aankoop te doen
  • Klikken op een Volg-knop van een social media account
  • Klikken op een link voor meer informatie
  • Invullen van een e-mailadres om een nieuwsbrief te ontvangen
  • Invullen van een klanttevredenheidsonderzoek in ruil voor een kortingscode
  • Bekijken van een video om een gratis E-book te ontvangen

Alle hierboven genoemde zaken zijn voorbeelden van handelingen die gebruikers tijd, geld of (een beetje) moeite kosten. Dus hoe kun je ze nu verleiden om de actie tóch te ondernemen?

Dat blijkt in de praktijk nog knap lastig. Het voorhouden van een worst is vaak niet voldoende.

Een gratis E-book in ruil voor het inschrijven op een nieuwsbrief of een kortingscode in ruil voor het meewerken aan een onderzoek; bezoekers zien het tegenwoordig op elke site die ze bezoeken. Het onderscheidend vermogen van jouw ‘offer they can’t refuse’ ligt daarom laag.

Je zult je daarom sterker moeten onderscheiden. Hoe? Door de overtuigingskracht te benutten van het extra wapen dat je ter beschikking staat: de call to action.

Een call to action is echter alleen overtuigend wanneer deze inspeelt op de wensen en behoeften van je doelgroep. We hebben het al eerder gezegd: het begrijpen van je doelgroep is cruciaal bij het schrijven van geïndividualiseerde content en het bedrijven van doelgroepgerichte linkbuilding. Deze wijsheid is van toepassing op alle facetten binnen de internetmarketing, dus ook op het schrijven van je call to action.

Zorg daarom dat je je eerst grondig verdiept in de bezoekers van je webshop. Wie zijn zij? Waar zijn ze naar op zoek? Wat zijn hun wensen en verlangens? En waarom bezoeken ze jouw site in plaats van die van een ander?

Doe onderzoek. Maak een profielschets. Treed met je prospects in contact via social media. Doe alles wat noodzakelijk is om jouw doelgroep beter te begrijpen. Daarmee leg je de basis om betere call to actions te schrijven.

Want pas als je eenmaal weet wat de bezoeker wil, kun je hem aansporen om te doen wat jij wilt. En zijn wensen blijken vaak verrassend goed verenigbaar met die van jou.

Goed, dan komen we nu eindelijk bij de 5 tips die we je eerder beloofden:

1.    Zorg dat je call to action opvalt

Zonet verklapten we het al een beetje: een goede call to action moet opvallen. Een eenvoudige manier om dat te bereiken, is door je call to action vet te drukken.

Zie je? Ook jouw blik werd direct naar de vetgedrukte tekst hierboven gezogen. Een simpel trucje om de aandacht van de lezer te trekken.

Natuurlijk zijn er meer foefjes om je call to action van de pagina te laten spatten. Denk bijvoorbeeld aan een link met een groot lettertype, een knop met felle kleuren of de call to action een prominente plek geven op je pagina.

Kijk bijvoorbeeld naar de grote rode knop aan de linkerzijde van deze blog post:

cta

De bezoeker krijgt twee verschillende mogelijkheden aangeboden om direct contact op te nemen. Kies maar!

Of wat te denken van deze ‘in your face’ call to action op de website van Victoria’s Secret:

VICTORIA

De website van Victoria’s Secret laat er geen twijfel over bestaan: jouw winkelmandje is angstvallig leeg. Deze call to action valt op, maar niet door felle kleuren. De combinatie van een grote afbeelding, opvallend lettertype en slimme plaatsing op de pagina trekt echter direct je aandacht.

Hier kun je als bezoeker toch niet omheen? De intentie is meteen duidelijk – de bezoeker wordt aangespoord: “SHOP NOW”!

2.    Maak je call to action kort maar krachtig

We waarschuwen je alvast: we gaan onszelf ogenschijnlijk tegenspreken. Een goede call to action is aan de ene kant namelijk lekker kort, maar aan de andere kant liefst ook behoorlijk specifiek. Bijt dit elkaar niet?

Wij denken van niet. De oplossing ligt namelijk voor de hand: maak je call to action kort maar krachtig.

Een handig trucje is om je call to action in gedachten in tweeën te snijden. In het eerste deel van de call to action spoor je de lezer aan om een actie te ondernemen. Dit is het korte gedeelte van de call to action en wordt vaak weergegeven in de vorm van een knop.

In het tweede deel van de call to action informeer je de gebruiker wat hem te wachten staat. Dit is het krachtige gedeelte van de call to action en hoort bij het begeleiden van de bezoeker in de customer journey waar we eerder over spraken.

Een call to action is namelijk méér dan de tekst die in je knop of link staat. Ook datgene wat eromheen staat, als toelichting of context, vormt een onderdeel van de call to action. En levert daarmee een belangrijke bijdrage aan de kans dat de bezoeker erop klikt.

Dit blijkt onder meer uit de afbeelding hieronder:

SOUTHWEST

De homepage van vliegmaatschappij Southwest bevat twee call to actions naast elkaar. De linker call to action schreeuwt met grote letters “Bespaar tot wel 30%”, met daaronder een “Bestel auto” knop. De rechter call to action meldt “Verdien 25,000 punten”, met daaronder een “Meer informatie” knop.

Beide call to actions zijn kort maar krachtig. De bezoeker snapt direct wat hij aangeboden krijgt.

Een nadere inspectie leert echter dat de call to actions aanvullende informatie bevatten. Tussen de schreeuwerige meldingen en de actieknop staat ter toelichting namelijk nog een onopvallende tekst die meer details over het aanbod bevat.

Dit is een slimme manier om bezoekers tot actie aan te zetten, zonder ze direct af te schrikken. De grote en korte meldingen trekken de aandacht, waarna de gedetailleerde tekst lezers verder informeert en over de streep trekt.

3.    Plaats je call to action op de juiste pagina

Een call to action die zich niet op de juiste pagina bevindt, verliest zijn communicatiekracht. Zorg er daarom voor dat je een call to action alleen plaatst op een pagina waar hij optimaal tot zijn recht komt.

Behoeft bovenstaand verhaal wat nadere uitleg?

Okay, stel dat jouw webshop een pagina bevat die gericht is op de top (het beginpunt) van jouw sales funnel. Dat wil zeggen: de bezoeker komt voor het eerst in aanraking met jouw merk of bedrijf.

In dat geval probeer jij een relatie te starten met deze potentiële klant. Dit kan bijvoorbeeld door een call to action te plaatsen voor een gratis E-book of een ander lokkertje om het e-mailadres van de bezoeker te krijgen.

Gaat het echter om een pagina die gericht is op het midden van jouw sales funnel? Dan moet je deze bezoeker op een andere manier benaderen. Hij is immers al bekend met jouw merknaam en wellicht globaal met de diensten die jij aanbiedt, maar weet nog niet of hij een aankoop wil doen.

Een actiegerichte call to action kan voldoende zijn om zo’n potentiële klant definitief over de streep te trekken. De beste keuze is dan meestal een call to action die jouw voordelige prijzen benoemt of aanvullende informatie geeft over jouw dienstverlening.

Hieronder een voorbeeld van de website van Perry Sport:

PERRYSPORT

De homepage van de bekende sportwinkel Perry Sport bevat een duidelijke call to action. De bezoeker wordt verwelkomd met een aanbod van maar liefst 50% korting op elk 2e artikel. In kleine letters wordt vermeld dat het om wintersportartikelen gaat, met daaronder een felrode “SHOP NU” knop.

Het kan zomaar zijn dat iemand deze pagina bezoekt zonder de intentie om een aankoop te doen, maar toch overstag gaat na het zien van de call to action. Waarom immers ook niet? Het wintersportseizoen is in volle gang en die aantrekkelijke korting is mooi meegenomen. Snel gebruik van maken, voordat het te laat is!

4.    Maak je call to action onweerstaanbaar

Een goede call to action valt niet alleen op, maar is ook onweerstaanbaar door zijn stijl en inhoud. Een pagina in jouw webshop moet het hart van de bezoeker sneller doen kloppen, ongeacht het stadium van de sales funnel waarin hij zich bevindt.

Gaat het om een nieuwe bezoeker? Bied de lezer dan kwalitatief ijzersterke content die hij absoluut wil lezen. Zit de gebruiker al wat dieper in de sales funnel? Doe hem dan een onweerstaanbare aanbieding.

Natuurlijk is het onmogelijk om elke pagina op je website tot een opwindende ervaring voor bezoekers te maken. Maar een pagina met een call to action moet op zijn minst de aandacht van lezers trekken én vasthouden.

Hieronder zie je een screenshot van de homepage van online muziekwinkel Bax-shop:

BAX-SHOP

Niet te missen is de extreem grote call to action, die pontificaal in het midden van de pagina is geplaatst. Het wordt de bezoeker meteen duidelijk: er is sprake van mega deals met extreem hoge kortingen bij Bax-shop.

Duidelijk is dat dit aanbod meer is dan een doorsnee aanbieding in de webshop. Enerzijds door het taalgebruik (“MEGA DEALS” en kortingen die “EXTREEM HOOG” zijn). Anderzijds door het webdesign van de pagina. De call to action neemt een groot gedeelte van de schermruimte in beslag, bevat felle kleuren en dikgedrukte letters.

Er kan geen misverstand over bestaan: dit is een uitzonderlijke aanbieding! De bezoeker moet sterk in zijn schoenen staan, wil hij niet op zijn minst op de call to action klikken om het productaanbod te bekijken…

Dit is een goed voorbeeld van de wijze waarop je webdesign slim kunt inzetten om de aandacht naar je call to action te trekken. Kleine details kunnen het verschil betekenen tussen een prospect en een klant.

Zet al je marketingwapens in om de conversie in je webwinkel zo hoog mogelijk te krijgen: niet alleen content, maar ook webdesign.

5.    Pas je call to action ook na de conversie toe

Jouw werk zit er nog niet op als de prospect eenmaal is geconverteerd naar een klant. Ook ná de conversie blijft de call to action jouw onmisbare tool om bestaande klantrelaties te behouden en te versterken.

Een “bedankje” is een populaire manier om de call to action na een aankoop in te zetten. Na het plaatsen van zijn bestelling belandt de bezoeker bijvoorbeeld op een pagina waar hij wordt bedankt voor zijn aankoop. Hier wordt hij ook getipt over diverse handige aanvullende diensten, zoals:

  • Bekijk hier gerelateerde producten
  • Vind hier een winkel bij jou in de buurt
  • Beoordeel hier je bestelling
  • Schrijf je hier in voor de gratis nieuwsbrief

Dit zijn allemaal call to actions, bedoeld om de band met de klant nog verder te verstevigen. Bijkomend voordeel is dat dit waardevolle gegevens oplevert en jij meer inzicht krijgt in de wensen en verwachtingen van jouw doelgroep.

Veel bedrijven sturen de klant enige tijd na zijn bestelling ook automatisch een mail. Slim, want dit is een gegarandeerd contactmoment. De klant hoeft namelijk niet naar jou te komen.

Een goed voorbeeld hiervan is onderstaande follow-up e-mail van de bekende etenbestelwebsite Thuisbezorgd.nl:

THUISBEZORGD

Nu wordt het je misschien duidelijk waarom bedrijven bezoekers steevast een nieuwsbrief aanbieden. Je moet elke situatie aangrijpen om een nieuw contactmoment te creëren. Dit is een win-winsituatie: jij en de klant leren elkaar beter kennen, waardoor de band sterker wordt en het wederzijds vertrouwen stijgt.

En dat allemaal door een simpele (en geautomatiseerde) call to action!

Conclusie

In dit artikel hebben we jou 5 tips gegeven om ijzersterke call to actions te creëren. Zo bereik je dat de bezoeker actie onderneemt en op jouw website de handelingen verricht die jij wil.

Wil je de tips nog eens overzichtelijk op een rijtje? Vooruit dan:

  • Zorg dat je call to action opvalt
  • Maak je call to action kort maar krachtig
  • Plaats je call to action op de juiste pagina
  • Maak je call to action onweerstaanbaar
  • Pas je call to action ook na de conversie toe

Pas deze tips toe voor een hogere conversie en meer klanten in je webshop.

Hulp nodig?

Gaat deze materie jou boven de pet of heb je simpelweg geen tijd om de tips in dit artikel te implementeren op je website? Schakel dan de internetmarketingspecialisten van Webton in.

Wij krijgen van klanten gemiddeld een 9,6 als cijfer voor onze diensten en passen veelvuldig call to actions toe in onze webdesign diensten. Bel voor meer informatie vrijblijvend naar 074 – 3030400 of mail ons op info@webton.nl.

Vind je dit een interessant bericht? Deel het!