09-05-2018

Deze 4 fouten in Google Analytics maak jij toch niet?

Google Analytics is van onschatbare waarde als je serieuze plannen hebt met je website. De tool verschaft je inzicht in het gedrag van je bezoekers en vertelt je wat je moet verbeteren om je doelstellingen te bereiken. Dat werkt alleen als je jouw Google Analytics-account op de juiste manier instelt. Dit zijn de 4 meest voorkomende fouten:

fouten google analytics

1. Je maakt geen gebruik van filters

Na het aanmaken van je Google Analytics-account, vind je er standaard één weergave terug. Alle onbewerkte gegevens komen hier binnen, zonder dat er filters of doelen zijn ingesteld. Je wilt alle data echter filteren op de gegevens die voor jou van belang zijn. We adviseren je hiervoor minimaal één extra weergave aan te maken, omdat je verloren data niet meer kunt terughalen na het eventueel foutief instellen van een filter. Voorzie het filter van een duidelijke naam en gebruik het om een specifiek gedeelte van alle binnenkomende data beter te analyseren.

weergave

2. Je sluit geen verkeer uit

Het bezoekersverkeer op je website kunt je onderverdelen in twee categorieën: relevant en irrelevant verkeer. Het relevante verkeer bestaat uit bezoeken van je doelgroep, waaronder voornamelijk (potentiële) klanten. Het irrelevante verkeer zijn de bezoeken van jou zelf, maar ook die van je personeel, webdesigners, SEO-specialisten en zoekbots. Je wilt niet dat de irrelevante bezoeken in Google Analytics een verkeerd beeld schetsen van het gedrag van de daadwerkelijke doelgroep. Filter daarom het irrelevante verkeer op IP-adres en sluit ook alle hits van bekende bots en spiders uit.

bots filteren

3. Je stelt geen doelen in

Weet jij wat je wilt bereiken met je website? Natuurlijk, je streeft naar succes. Maar het antwoord op deze vraag moet concreter zijn dan dat. Want als je concreet weet welke acties jij de doelgroep op je site wilt zien uitvoeren, kun je in Google Analytics meten in hoeverre dit daadwerkelijk gebeurt. Formuleer daarom heldere strategische doelen voor je website en stel deze vervolgens in je Google Analytics-account ook in. Zo hou je altijd inzicht in de progressie die je boekt en kun je waar nodig tijdig bijsturen.

doelen instellen

4. Je stelt geen SSL in

Op deze site hebben wij het belang van een SSL-certificaat voor je website meermaals benadrukt. Loopt je site eenmaal via een HTTPS-verbinding? Dan ben je er nog niet. In je Google Analytics-account moet je de URL namelijk nog omzetten van HTTP naar HTTPS. Anders kan het zijn dat de tool niet de juiste gegevens meet en hierdoor een foutief beeld geeft van het gedrag van je bezoekers. Voeg de nieuwe URL als je toch bezig bent ook meteen toe in Search Console voor nog meer waardevolle inzichten.

ssl analytics

Vind je dit een interessant bericht? Deel het!