Deze 7 fouten in Google Analytics maak jij toch niet?

Google Analytics is van onschatbare waarde als je serieuze plannen hebt met je website. De tool verschaft je inzicht in het gedrag van je bezoekers en vertelt je wat je moet verbeteren om je doelstellingen te bereiken. Dat werkt alleen als je jouw Google Analytics-account op de juiste manier instelt. Dit zijn de 7 meest voorkomende fouten:

fouten google analytics

1. Je maakt geen gebruik van filters

Na het aanmaken van je Google Analytics-account, vind je er standaard één weergave terug. Alle onbewerkte gegevens komen hier binnen, zonder dat er filters of doelen zijn ingesteld. Je wilt alle data echter filteren op de gegevens die voor jou van belang zijn. We adviseren je hiervoor minimaal één extra weergave aan te maken, omdat je verloren data niet meer kunt terughalen na het eventueel foutief instellen van een filter. Voorzie het filter van een duidelijke naam en gebruik het om een specifiek gedeelte van alle binnenkomende data beter te analyseren.

Met het instellen van filters kun je bijvoorbeeld:

  • Inzien welke pagina’s binnen je website de meeste bezoekers trekken.
  • Inzien vanaf welk kanaal bezoekers op je website zijn terechtgekomen.
  • Ongewenst spamverkeer uitsluiten.

weergave

2. Je sluit geen verkeer uit

Het bezoekersverkeer op je website kunt je onderverdelen in twee categorieën: relevant en irrelevant verkeer. Het relevante verkeer bestaat uit bezoeken van je doelgroep, waaronder voornamelijk (potentiële) klanten. Het irrelevante verkeer zijn de bezoeken van jou zelf, maar ook die van je personeel, webdesigners, SEO-specialisten en zoekbots. Vooral grote organisaties hebben hier vaak mee te maken. Je wilt niet dat de irrelevante bezoeken in Google Analytics een verkeerd beeld schetsen van het gedrag van de daadwerkelijke doelgroep. Dit tast de betrouwbaarheid van je statistieken aan. Filter daarom het irrelevante verkeer op IP-adres en sluit ook alle hits van bekende bots en spiders uit. Grote bedrijven maken vaak gebruik van een reeks IP-adressen, die stuk voor stuk uitgesloten moeten worden. Dit kun je het beste doen met deze tool.

bots filteren

3. Het niet of verkeerd plaatsen van de trackingcode

Om te begrijpen waarom dit fout is, leggen we eerst even uit wat een trackingcode precies is. Met een trackingcode verzamel je per pagina binnen je website waardevolle informatie over het bezoekersgedrag. Het komt regelmatig voor dat niet alle pagina’s over een trackingcode beschikken. Zo worden niet alle pagina’s doorgemeten waardoor je een onbetrouwbaar beeld krijgt van alle verzamelde data. Het is dus heel belangrijk om iedere pagina te voorzien van de juiste trackingcode.

De trackingcode moet altijd in de <head> sectie geplaatst worden. Op deze manier worden ook de bezoekers ‘meegerekend’ die de pagina direct weer verlaten of binnen enkele seconden doorklikken naar de volgende. De code wordt doorgaans zo snel geladen, dat dit geen invloed heeft op de meetsnelheid.

4. Je stelt geen doelen in

Weet jij wat je wilt bereiken met je website? Natuurlijk, je streeft naar succes. Maar het antwoord op deze vraag moet concreter zijn dan dat. Want als je concreet weet welke acties jij de doelgroep op je site wilt zien uitvoeren, kun je in Google Analytics meten in hoeverre dit daadwerkelijk gebeurt. Formuleer daarom heldere strategische doelen voor je website en stel deze vervolgens in je Google Analytics-account ook in. Zo hou je altijd inzicht in de progressie die je boekt en kun je waar nodig tijdig bijsturen.

doelen instellen

Een ander woord voor doelen is conversies. Dit kan van alles inhouden. Van het downloaden van een whitepaper tot het inschrijven voor de nieuwsbrief. Door het instellen van doelen, kom je erachter of je deze ook daadwerkelijk bereikt hebt. Meten is weten. Door precies in kaart te hebben wat werkt, kun je je website telkens blijven optimaliseren.

5. Je meet campagnes en advertenties niet

Heb je een account op Google Analytics én Google AdWords? Koppel deze dan met elkaar. Zo weet je niet alleen hoeveel bezoekers er op een advertentie klikken, maar ook welke handelingen ze daarna uitvoeren. Op basis hiervan kun je je advertenties en campagnes optimaliseren voor een nog beter resultaat.

Maar waarschijnlijk is Google AdWords niet het enige kanaal waar je gebruik van maakt. Je adverteert wellicht ook wel via Facebook, doet aan affiliate marketing en verzendt nieuwsbrieven. De resultaten hiervan wil je natuurlijk ook weten, echter meet Google Analytics deze niet standaard. Voorzie daarom iedere URL van een UTM tag, zo krijg je meer inzicht in waar je bezoekers precies vandaan komen en welke campagne wel of niet werkt.

6. Je stelt geen SSL in

Op deze site hebben wij het belang van een SSL-certificaat voor je website meermaals benadrukt. Loopt je site eenmaal via een HTTPS-verbinding? Dan ben je er nog niet. In je Google Analytics-account moet je de URL namelijk nog omzetten van HTTP naar HTTPS. Anders kan het zijn dat de tool niet de juiste gegevens meet en hierdoor een foutief beeld geeft van het gedrag van je bezoekers. Voeg de nieuwe URL als je toch bezig bent ook meteen toe in Search Console voor nog meer waardevolle inzichten.

ssl analytics

7. Je koppelt Google Analytics niet met Search Console

Ten eerste: waarom is het aan te raden om Google Analytics en Google Search Console aan elkaar te koppelen? Simpel. Met Search Console (voorheen Webmaster Tools) krijg je inzicht in hoe Google je website analyseert en indexeert. Hierdoor kom je er snel achter hoe een bezoeker op je website terechtkomt en wat de eventuele verbeterpunten zijn.

Google Analytics en Google Search Console zijn beide hele handige tools om je website te monitoren. Omdat je in Analytics echter geen toegang hebt tot alle organische gegevens, is het slim om deze te koppelen met Search Console. In Analytics kun je dan bijvoorbeeld in een oogopslag zien op welke zoektermen jouw bezoekers gezocht hebben. Zo heb je alle nuttige informatie onder één dak.

Conclusie: voorkomen is beter dan genezen

Fouten maken in Google Analytics doet vrijwel iedereen die het platform voor de eerste keer gebruikt. Dat is jammer, want zoals je kunt lezen is foutief gegenereerde (of gefilterde) informatie vaak lastig te herstellen. Hierdoor zijn je inzichten over een bepaalde periode niet of minder betrouwbaar.

Belangrijk is daarom om fouten in Google Analytics al in een vroegtijdig stadium te voorkomen. Dat doe je door je goed in te lezen voordat je het platform gaat gebruiken. Hier vind je de officiële handleiding die je daarbij helpt.

Tot slot willen we je wijzen op een laatste fout die veel beginnende gebruikers van Google Analytics maken. Hoewel, een fout kunnen we het niet echt noemen – we zien het zelf vooral als een gemiste kans.

Waar we op doelen is het gebruik van de Google Analytics app. Deze app is beschikbaar in een versie voor zowel Android als iOS en laat je in één oogopslag de belangrijkste prestaties van je website zien.

Daar waar de desktopvariant van Google Analytics zeer uitgebreid en complex is, presenteert de app alle belangrijke informatie in één bondig overzicht.

Hierdoor kun je de prestaties van je website een stuk eenvoudiger bijhouden en heb jij continu inzicht in de online resultaten. Ook verkleint het de kans dat je in de uitgebreide variant van Google Analytics fouten maakt. En dat is in onze ogen een groot voordeel.

Verder is alle informatie binnen de app deelbaar. Overzichten, grafieken, je kunt alles delen via WhatsApp of e-mail. Handig om even snel wat resultaten aan je collega te laten zien, of om nog even snel iets te wijzigen aan die ene marketingcampagne.  Tevens biedt de app nu de optie om te switchen tussen verschillende accounts. Dit was voorheen nog niet mogelijk.

Want, zoals het gezegde luidt: voorkomen is nog altijd beter dan genezen.

Vind je dit een interessant bericht? Deel het!