30-08-2010

30/08/10 – Van Reuzenwoud naar e-mailwoud

Van Reuzenwoud naar e-mailwoud: het is weer even wennen
Heerlijk toch, een paar weekjes op het warme zand van een Spaanse Costa. Of met de rugzak wandelend door de bossen van het Tsjechische Reuzenwoud. Of misschien gaat de voorkeur wel uit naar een verblijf op een heerlijk drukke Italiaanse camping met heus animatieteam voor de kids. Het maakt niet uit, iedereen heeft zijn of haar voorkeur voor de invulling van de zomervakantie. De doelen zijn echter voor veel mensen dezelfde: even weg uit de sleur en het werk vergeten. Dat vind ik zelf overigens een vreemd vakantiemotief; het zou inhouden dat bijna je hele leven een sleur is en dat je een grote hekel hebt aan je werk. Ik zou dan eerder een scheiding en een andere baan overwegen in plaats van een vakantie. Maar dat geheel terzijde.

Echterrrr… dan is het einde van de vakantie in zicht en begin je al weer een klein beetje vooruit te kijken naar je eerste werkdag. Of dat nou wel of niet een horrorscenario is, wat voor niemand een prettig vooruitzicht is, is de aanblik van de enorme waslijst aan e-mails die zich na het openen van je mailbox aan je openbaart.

Als dan die eerste werkdag echt is aangebroken, blijkt je vermoeden bewaarheid te worden. Ik zelf had het woeste genoegen om na twee weken genieten van een ontspannen uitstapje geconfronteerd te worden met pak ‘m beet 500 berichten. Gelukkig had ik me mentaal goed voorbereid en ik liet me niet van de wijs brengen. Ik dacht: daar kom ik in een dag wel doorheen en dat bleek ook zo te zijn. Maar aan het einde van die dag kwam ik tot een conclusie die je op zijn zachtst gezegd nogal frustrerend kunt noemen. Van alle berichten die ik al dan niet serieus heb bekeken, waren er hooguit honderd in meerdere of mindere mate relevant. De rest was pure bagger, rotzooi, bestaande uit onzinnige aanbiedingen – variërend van lichtgevende sleutelhangers (handig na een avondje sponsoring van de horeca) tot een gratis proefabonnement op De Telenietgraag – en nieuwsbrieven van zeer uiteenlopende aard.

Nu erger ik me niet zo heel snel aan de rariteiten van de digitale communicatie en de uitwassen van het internet, maar die bulk aan ongewenste e-mail doet toch op zijn minst een paar van mijn nekhaartjes een verticale positie aannemen. Toch vind ik het vreemd dat al die aanbieders van nieuwsbrieven en dergelijke zich blijkbaar niet realiseren dat ze met deze vorm van ‘marketing’ de plank meestal flink mis slaan.
In dat kader herinner ik mij een e-mail van een zakenrelatie die mij wees op handige tips voor ondernemers die op deze wijze communiceren.

Eén daarvan is dat wie een boodschap per e-mail wil versturen aan klanten, prospects of bestaande relaties daar heel voorzichtig mee om moet gaan, geleid door het overkoepelende credo ‘overdaad schaadt’. De lijst van geadresseerden die de boodschap moeten ontvangen is daarbij belangrijk. Het advies: ga gericht te werk, mail heel selectief en schiet vooral niet met hagel. Niet geschoten is weliswaar altijd mis, maar te vaak en lukraak geschoten is misser dan mis.

Verder is belangrijk dat bij het versturen van nieuwsbrieven gebruik gemaakt wordt van goede opt-in adressen, dat wil zeggen dat de ontvanger concreet zijn toestemming heeft gegeven voor verzending van de mailing aan zijn of haar adres. Voor die ontvanger is de boodschap blijkbaar relevant en het voorkomt dat de mail als spam wordt gezien. Verder is het oppassen geblazen met het aankopen van adressenlijsten; die zijn vaak slecht en kunnen tot spammeldingen leiden. Daarnaast is het verstandig om na het aanleggen van een adressenbestand te gaan tracken (analyseren); op die manier kan achterhaald worden welke ontvangers al lange tijd niet meer reageren. Als die adressen lang in het bestand blijven staan, kan de verzender door hen zelfs bestempeld worden als spammer.

Tenslotte nog een tip mijnerzijds aan die ondernemers die in de zomerperiode een aanbieding per e-mail of een nieuwsbrief willen versturen: denk voor je op de knop Verzenden klikt minstens vijf minuten na over die eerste werkdag na je eigen vakantie…

Ton Heerze
Directeur Webton Internetdesign
www.webton.nl

Vind je dit een interessant bericht? Deel het!