13-08-2018

3 tips voor online succes (update 2018)

3 onmisbare tips voor online succes

Er zijn 3 ingrediënten van doorslaggevend belang om online succes te boeken met je website. Maar zoals bij elk recept gaat het niet alleen om de ingrediënten, maar om de juiste balans hiertussen. De beste online marketeers proberen daarom niet alleen aan de criteria van zoekmachine algoritmes te voldoen, maar richten zich vooral op het op maat bedienen van gebruikers.

Het uitpluizen van zoekmachine ranking algoritmes lijkt misschien een slim idee, in de praktijk blijkt het een bijna onmogelijke opgave. Niet alleen veranderen de ‘ingrediënten’ met enige regelmaat, ook de verhoudingen hiertussen worden continu bijgesteld.

Zelfs wanneer we met honderd procent zekerheid elke ranking factor van Google zouden achterhalen, zouden we dit waarschijnlijk nog altijd niet weten om te zetten in gegarandeerde hoge rankings voor onze eigen websites.

online succesSlimme SEO-experts verspillen daarom geen energie aan het eindeloos analyseren van algoritmes om hier op korte termijn een succesje mee te boeken. In plaats daarvan beoordelen ze welke factoren de algoritmes belonen, om zo juist op langere termijn succes te boeken.

Elke online marketeer weet dat Google niet per se de websites beloont die het beste voldoen aan de criteria van het algoritme. De zoekmachine beloont vooral de websites die ernaar streven om aan de wensen en behoeften van individuele gebruikers te voldoen.

Hoge zoekmachine noteringen worden vaak gezien als het resultaat van goede zoekmachine optimalisatie. Zoekmachines zien hoge noteringen echter als de beloning voor een geoptimaliseerde gebruikerservaring.

Het gaat niet om de dingen die hoog genoteerde websites gedaan hebben om de nummer 1 positie in Google te behalen. Het gaat erom wat deze websites gebruikers te bieden hebben – de toppositie in Google is hiervan een logisch gevolg.

Wat bepaalt online succes in 2018?

We kunnen in dit artikel eindeloos de honderden ranking signals bespreken die zeer waarschijnlijk meespelen in zoekmachine algoritmes of filosoferen over de talloze content marketing strategieën die een website doen stijgen in Google. Over deze onderwerpen hebben we echter al de nodige artikelen boordevol waardevolle tips geschreven.

Daarom willen we ons in dit artikel niet zozeer richten op de verfijnde details, maar juist op the big picture van zoekmachine optimalisatie. Veel SEO-specialisten houden zich dagelijks dusdanig veel bezig met kleine details, dat het gevaar op de loer ligt om het grotere geheel uit het oog te verliezen.

Effectieve SEO begint nog altijd bij de drie basiselementen: een goede website structuur, zoekwoord optimalisatie en social media marketing.

Een goede structuur is het fundament van je succes

structuur siteWe kunnen niet genoeg benadrukken hoe belangrijk de structuur van een website is voor effectieve online marketing. Helaas wordt dit aspect door online marketeers in de zoektocht naar online succes vaak over het hoofd gezien.

Bij Webton houden we ons al meer dan 15 jaar bezig met zoekmachine optimalisatie. In deze periode is het meerdere keren voorgekomen dat klanten met een reeds ontwikkelde site ons benaderden voor online marketing diensten. Helaas bleken zij vaak niet op de hoogte van het feit dat de ontwikkelfase van een website net zo belangrijk is voor online succes als de navolgende marketingfase.

In sommige gevallen moet een website letterlijk van begin af aan opnieuw opgebouwd worden om zoekmachine vriendelijkheid te garanderen. De reden is simpel: niet alle websitebouwers bouwen websites op de juiste manier.

Er zijn twee zaken waar de structuur van een goede websites aan dient te voldoen. Enerzijds gaat het om wat goed is voor de zoekmachines, anderzijds is belangrijk wat goed is voor de bezoekers.

In de meeste gevallen zijn de dingen die goed zijn voor bezoekers ook goed voor de zoekmachines. Daarnaast zijn er echter diverse andere aspecten die, hoewel niet zichtbaar voor bezoekers, zoekmachines helpen om de webpagina’s op een site te indexeren en te beoordelen.

Wanneer de structuur van een website niet klopt, missen online marketing inspanningen vaak de gewenste uitwerking. Social media marketing kan resulteren in een verhoogd webverkeer naar je site, maar het gaat erom wat daarna gebeurt.

Blijven deze bezoekers enige tijd op je site of klikken ze snel weg? Natuurlijk zul je altijd een paar succesjes boeken, maar de vraag is in dit geval of het beter kan.

De structuur van je website heeft ook invloed op je ranking in zoekmachines. Hoe beter de structuur van je site, hoe gemakkelijker Google de belangrijkste webpagina’s kan identificeren.

Wanneer problemen onder de oppervlakte van je website blijven doorsudderen, wordt de rankingpotentie van je website negatief beïnvloed.

Update 2018: een voorbeeld van een goede websitestructuur

Een goede websitestructuur anno 2018 houdt rekening met zowel zoekmachines als gebruikers. De eerste stap is het maken van een hiërarchische informatiestructuur.

Heb jij bijvoorbeeld een verzendingsbedrijf dat producten (verpakkingen) en diensten (bezorging) aanbiedt?

Dan is onderstaande afbeelding een voorbeeld van een logische informatiestructuur:

Hoe ziet een goede websitestructuur eruit?

In de toplaag van de sitestructuur (vaak is dit de bovenste menubalk op de website) bevinden zich pagina’s zoals de homepage, klantenlogin en klantenregistratie. Ook functies zoals de zoekfunctie en social media deelknoppen staan in deze balk.

Eén treetje lager in de informatiestructuur bevinden zich andere relevante pagina’s voor klanten. Denk aan nieuws, een portfolio, de webshop, bedrijfsevenementen, informatie over diensten en een Over Ons-pagina.

De meeste van deze pagina’s zijn categoriepagina’s. Zo bevat de nieuwspagina diverse nieuws- en blogberichten, de shop uiteenlopende productpagina’s en de dienstenpagina’s verschillende dienstenpagina’s.

Dit is een mooi voorbeeld van een top-down informatiestructuur die makkelijk navigeerbaar is voor bezoekers.

Ook voor zoekmachines is de content op deze website eenvoudig te indexeren. Alleen al uit de URL-structuur blijkt duidelijk welke pagina’s bovenaan in de hiërarchie staan. Denk bijvoorbeeld aan:

https://www.jouwverzendbedrijf.nl/shop/verpakkingen/dozen

Zoals je ziet bevat de URL meerdere voor het bedrijf belangrijke zoekwoorden. Dit komt de online vindbaarheid van de site nog eens ten goede.

Spreek de bezoeker aan met zoekwoord optimalisatie

bovenaan-in-googleHet gebruik van zoekwoord optimalisatie zorgt ervoor dat je website de taal van je bezoekers spreekt. Het belang van zoekwoorden is momenteel een veelbesproken onderwerp onder SEO-experts.

Hoewel zoekwoord optimalisatie absoluut aan verandering onderhevig is, dragen zoekwoorden nog altijd in belangrijke mate bij aan het online succes van een website.

Zoekwoord onderzoek geeft online marketeers inzicht in de taal die website bezoekers spreken. Dit is belangrijk, want op deze manier leer je jouw doelgroep beter kennen.

Stel: jij verkoopt via je website tweedehands auto’s en optimaliseert al je content rondom het zoekwoord ‘gebruikte auto’s’.

Wanneer jouw doelgroep via zoekmachines vooral op ‘tweedehands auto’s’ zoekt in plaats van ‘gebruikte auto’s’, zal een groot deel potentiële klanten jouw website dus niet eens ontdekken.

Het is daarom uitermate belangrijk om in je content dezelfde zoekwoorden te gebruiken die jouw doelgroep ook gebruikt.

Algoritmes van zoekmachines worden steeds geavanceerder, waardoor de kans toeneemt dat een zoekmachine in de toekomst begrijpt dat de zoekwoorden ‘tweedehands’ en ‘gebruikt’ dezelfde betekenis kunnen hebben.

Op dit moment is daar echter nog onvoldoende sprake van. En zelfs wanneer algoritmes dit al wél perfect zouden begrijpen, is het dan nog aan te bevelen om in je content alleen de term ‘gebruikte auto’s’ te gebruiken?

Wij denken van niet, want volgens Google Keyword Planner zoeken gebruikers bijna 4 keer zo vaak op ‘tweedehands auto’s’ als op ‘gebruikte auto’s’.

Zelfs als maar een klein percentage van de doelgroep die zoekt op ‘gebruikte auto’s’ het woord ‘gebruikt’ niet associeert met ‘tweedehands’ (omdat zij bijvoorbeeld op zoek zijn naar derdehands auto’s of auto’s om te repareren, etc.), loop je in potentie duizenden gebruikers mis die vroegtijdig wegklikken omdat ze op jouw website niet denken te vinden wat ze zoeken.

Hoe werkt zoekwoordonderzoek anno 2018?

Zoekwoorden helpen ons om  goede content te schrijven die niet alleen beter geoptimaliseerd is voor zoekmachines, maar ook voor de wensen van jouw doelgroep.

Het is nooit verstandig om bezoekers te lokken naar een webpagina die gaat over het een, terwijl ze op zoek zijn naar het ander. Ook niet wanneer beide zaken in essentie hetzelfde betekenen! Want zelfs wanneer zoekmachines dit in de toekomst begrijpen, doen je bezoekers dit misschien niet.

Mensen hebben geen tijd en zin om na te denken over het verband tussen twee verschillende zoekwoorden. Liever klikken ze terug naar de zoekresultaten om snel een andere website te zoeken die wél hun taal spreekt.

Update 2018: Google begrijpt gerelateerde zoekwoorden

Sinds het schrijven van de originele versie van dit artikel zijn er een aantal zaken veranderd. Hierdoor is bovengenoemd voorbeeld over ‘gebruikte auto’s’ niet meer actueel.

Inmiddels is Google namelijk heel goed in staat om de betekenis van zoektermen te interpreteren.

Dat betekent dat de zoekmachine begrijpt dat de term ‘gebruikte auto’s’ voor gebruikers in veel gevallen hetzelfde betekent als ‘tweedehands auto’s’.

Vanuit SEO-perspectief hoef jij daarom minder rekening te houden met de exacte terminologie die je gebruikt. De zoekmachine begrijpt immers toch wel waar je pagina’s over gaan en koppelt deze automatisch aan relevante zoekopdrachten in de zoekresultaten.

Vanuit gebruikersperspectief verandert dit echter weinig aan ons advies van enkele jaren geleden.

Denk er maar eens over na. Wat lees jij liever: een tekst die continu de zoekterm ‘gebruikte auto’s’ herhaalt? Of een tekst die dit afwisselt met gerelateerde termen zoals ‘tweedehands’ en ‘occasion’?

Het antwoord ligt voor de hand. De laatste tekst leest een stuk prettiger omdat er meer variatie is in woordgebruik.

Ons oorspronkelijke advies blijft daarom ook in 2018 overeind: optimaliseer voor verschillende zoektermen. Daarmee maak je jouw tekst niet alleen voor bezoekers, maar ook voor zoekmachines prettiger leesbaar en beter te begrijpen.

Investeer in de relatie met je klanten

Social media stellen je in staat om makkelijk en snel te communiceren met je doelgroep. Veel online ondernemingen denken een website te bouwen, hoge rankings te kopen en vervolgens de online successen op elkaar te stapelen. Dit is een ouderwetse denkwijze die niet aansluit op de realiteit van online media.

Het is niet dat bovenstaande methodes niet kunnen werken, maar het uitgeven van duizenden euro’s aan online advertenties overtuigt zoekmachine algoritmes allerminst dat je website voldoet aan de wensen en behoeften van individuele gebruikers.

Hoe bouw je een duurzame klantrelatie op?

Sterker nog, zoekmachines staan erom bekend websites te straffen die moedwillig proberen de algoritmes met betaalde inspanningen te manipuleren.

In het huidige online landschap is engagement minstens net zo belangrijk als investeren in advertenties. Social media geven een onderneming de mogelijkheid om een relatie op te bouwen met klanten die daar welwillend tegenover staan.

Wanneer ze goed benut worden, bieden social media in feite gratis commerciële zendtijd. Maar in plaats van het onderbreken van iemands favoriete televisieserie, neem je deel aan een online gesprek met iemand die al eerder heeft aangetoond geïnteresseerd te zijn in jouw merk. Voor elke onderneming is dit een potentiële goudmijn.

Het gebruiken van social media om je content te promoten via spammy berichten is dan ook niet effectief. Social media moeten benut worden als een platform voor engagement, om zo duurzame relaties met klanten op te bouwen.

Hoe meer relaties je opbouwt, hoe meer trouwe klanten je zult hebben en hoe beter je weerstand kunt bieden aan de negatieve publiciteit die ook onlosmakelijk verbonden is aan deze online platforms.

Social media zijn ook onderdeel van de ranking signals die zoekmachines gebruiken voor hun ranking algoritme. Hoewel de algoritmes je exacte hoeveelheid tweets en shares misschien niet meetellen, kun je er zeker van zijn dat content die viraal gaat via social media waardevolle links oplevert die een zeer positieve bijdrage leveren aan je rankings.

Update 2018: adverteren via social media

In de oorspronkelijke versie van dit artikel leggen we in relatie tot social media vooral de nadruk op engagement. In de afgelopen jaren zijn sociale platforms echter enorm gegroeid.

Dat betekent dat het een stuk moeilijker is geworden om je doelgroep op organische wijze te bereiken. In een overvolle tijdlijn strijd je samen met de concurrentie om de aandacht van de klant.

Hierdoor is adverteren op social media een steeds aantrekkelijker optie. Net als adverteren in Google verzekert dit je van directe exposure bij de doelgroep.

Hoe adverteer je het best op social media?

De vraag die rijst is echter: aan welk sociaal kanaal besteed jij je advertentiebudget? Een gedegen doelgroeponderzoek is nodig om hier antwoord op te geven.

Duidelijk is dat oudere doelgroepen aanwezig zijn op Facebook. De jongere generatie geeft daarentegen steeds vaker de voorkeur aan Instagram en Snapchat.

Wij adviseren je een platform en advertenties te kiezen die aansluiten op de identiteit van je bedrijfswebsite. Zo versterken al je online kanalen elkaar en geef je een duidelijk signaal aan zowel zoekmachines als gebruikers.

Duurzaam succes met je website?

Zoekmachines willen websites belonen die bezoekers behagen en voorzien in hun wensen en behoeften. Bezoekers malen niet om zaken als website structuur, zoekwoord optimalisatie en social media marketing.

Goede online marketeers beseffen echter dat juist dit de zaken zijn die zoekmachines helpen te beoordelen of een website bezoekers daadwerkelijk bevalt.

Als zoekmachines de gedachten van gebruikers konden lezen, zouden ze geen gebruik meer maken van algoritmes om gebruikersintentie te achterhalen.

Maar zolang dit nog niet het geval is, zijn zoekmachines afhankelijk van website structuur, zoekwoorden en social media om te beoordelen in hoeverre een online onderneming voorziet in de wensen en behoeften van klanten.

Dit zijn dan ook de drie aspecten die je moet verbeteren als je duurzaam succes wilt met je website.

Vind je dit een interessant bericht? Deel het!