31-05-2018

3 SEO-tips voor B2B-leads van hoge kwaliteit

Steeds meer ondernemers proberen met hun bedrijfswebsite hoog in Google te komen. Helaas lukt dat lang niet altijd, want de concurrentie is moordend en investeert vaak ook in SEO. Wat is dan het verschil tussen de sites in de top van de zoekresultaten en de rest? De meest succesvolle websites voldoen doorgaans aan de volgende 3 criteria:

Focus op gebruikersintentie in plaats van zoekwoorden

Een aloude wijsheid onder SEO-specialisten luidt dat aan elke succesvolle website een gedegen zoekwoordonderzoek ten grondslag ligt. In het verleden hadden veel sites daarom voor elk zoekwoord een aparte landingspagina met een korte en geoptimaliseerde tekst. Online wemelt het van deze websites en ze scoren alsmaar slechter in de zoekresultaten.

Dat komt niet alleen omdat de content op inhoudelijk vlak diepgang en onderscheidend vermogen ontbeert, maar ook omdat Google zoekwoorden tegenwoordig anders benadert. De algoritmes van de zoekmachine begrijpen het verband tussen individuele zoekwoorden steeds beter. Lange content met meerdere gerelateerde zoekwoorden krijgt hierdoor de voorkeur in de zoekresultaten.

Dat is een logische keuze als je erover nadenkt. Gebruikers zoeken immers niet op zoekwoorden, maar op onderwerpen. Vaak zoeken ze het antwoord op een specifieke vraag. In dit antwoord zitten vaak meerdere gerelateerde zoekwoorden besloten. Hoe vollediger (en dus langer) de content is, hoe groter de kans dat de vraag van de gebruiker beantwoord wordt.

Het zijn hierdoor niet meer de websites met honderden pagina’s korte content die het beste ranken, maar de sites die een zo volledig mogelijk antwoord geven op de vragen van de doelgroep. Kortom: die de focus leggen op de intentie van de gebruiker! En laat dat nu net de sites zijn die ook de leads van de hoogste kwaliteit binnenhalen…

Doordachte sitestructuur en unieke content

Content van goede kwaliteit is een voorwaarde om een SEO-strategie te laten slagen. Belangrijk hierbij is dat artikelen niet alleen van hoge kwaliteit zijn, maar dat ze ook inhoudelijke raakvlakken vertonen. Steeds meer succesvolle merken houden hiermee rekening bij het inrichten van hun sitestructuur.

Bijzonder goed werken bijvoorbeeld zogenaamde hub-pagina’s, die gecentreerd zijn rondom een specifiek onderwerp en interne links bevatten naar alle artikelen op de site die verband houden met dit thema. Deze strategie werkt uitstekend om te ranken op zoekwoorden met veel concurrentie. Dat komt door de combinatie van content van goede kwaliteit, interne linking en sterke on-page optimalisatie. Bezoekers klikken vanaf de hub-pagina verder naar artikelen, waardoor ze meer tijd op de site doorbrengen en meer pagina’s bezoeken. Dit soort statistieken leidt vervolgens weer tot een hogere positie in Google en een grotere kans op conversie.

Voor het beste resultaat moet de content wel uniek zijn in vergelijking met die van de concurrentie. Gebruik bijvoorbeeld unieke of recente data (bijvoorbeeld uit eigen onderzoek) of publiceer een geschreven interview met een bekend expert in jouw vakgebied. Ook is het cruciaal dat je deze content op actieve wijze promoot en backlinks vergaart op andere websites. Uit rapporten komt keer op keer naar voren dat links nog altijd de belangrijkste factor zijn als het gaat over het positief beïnvloeden van rankings in Google.

Speciale content voor leadgeneratie

Naarmate je meer content publiceert, merk je welke onderwerpen de meeste bezoekers naar je website trekken. Deze converteren vaak niet direct naar klant, maar het zijn wel waardevolle leads die aangetrokken worden door content met een informatief karakter. Hou hiermee rekening bij het schrijven van je artikelen en probeer de vertrouwensband met de bezoeker te versterken door gratis waardevolle informatie te verstrekken over een onderwerp waarin je gespecialiseerd bent.

Daarna is het tijd om content te creëren die de leads ook daadwerkelijk converteert. Schrijf over dezelfde onderwerpen als in je informatieve content, maar gebruik zaken als whitepapers en checklists om e-mailadressen te verzamelen en stimuleer inschrijvingen op je nieuwsbrief. Vanaf dat moment kun je heel gericht de doelgroep benaderen die reeds heeft aangetoond geïnteresseerd te zijn in jouw visie en diensten. Daarmee is de kans op succesvolle conversie een stuk groter.

Vind je dit een interessant bericht? Deel het!