27-08-2014

Aandacht voor digitale marketing

Dat marketing en reclame positief bijdragen aan het succes van een onderneming is niet vreemd. Al jaren adverteren zowel grote als kleine ondernemingen via diverse media. Maar waar marketing vroeger, voor het gros van de bedrijven, zich vooral via offline media manifesteerde, zetten steeds meer ondernemers ook digitale mediakanalen in. Hierdoor gaat er een steeds groter deel van het marketingbudget naar online marketing.

Digitale marketing (ook wel online marketing genoemd)

Vier jaar geleden bleek uit een studie van Ciceron dat bedrijven destijds nog slechts 25% van het marketingbudget voor digitale marketing inzetten. Zonde, want digitale marketing was ook toen al essentieel voor een effectieve marketingstrategie.

Hoewel digitale marketing nog in de kinderschoenen stond ten opzichte van traditionele marketing, was het voor de levensvatbaarheid van een onderneming een belangrijke factor. Reden hiervoor was de verschuiving van traditionele media (bv. krant en dagbladen) naar online media (bv. social media en online kranten).

Inmiddels zijn de tijden veranderd en is online marketing niet meer weg te denken uit de marketingbudgetten van bedrijven. Anno 2018 gaat er vaak zelfs meer geld naar marketing op digitale mediakanalen dan naar offline alternatieven.

Dit heeft verschillende redenen:

  • Het bereik van online media groeit en dat van offline media daalt. Doelgroepen zijn in steeds sterkere mate aanwezig op bijvoorbeeld online sociale platformen, maar lezen steeds minder vaak kranten en magazines
  • Online marketing heeft een langere levensduur. Een artikel in een magazine heeft bijvoorbeeld een beperkte levensduur – de lezer gooit het na één keer lezen immers weg. Een online artikel daarentegen blijft tot in de lengte van jaren vindbaar in de zoekmachine en trekt dagelijks nieuwe lezers aan
  • Digitale marketing biedt beter meetbare resultaten. Met tools als Google Analytics of Google Ads is het mogelijk om prestaties van webpagina’s of advertenties zeer nauwkeurig te meten. Zo krijg je meer inzicht in de best presterende tactieken en kanalen en kun je het rendement van je marketingcampagne alsmaar verder verhogen
  • Online marketing is flexibel. Vallen de resultaten van je digitale marketing tegen? Dan kun je jouw content of advertentiecampagne realtime bijsturen. Dit in tegenstelling tot offline uitingen zoals krantenartikelen, die eenmaal ingediend en geplaatst niet meer aan te passen zijn
  • Digitale marketing is voordelig. Online marketing methoden zijn er in vele soorten en maten. Denk alleen al aan content marketing, linkbuilding en Google Ads. De eerste twee kun je helemaal gratis uitvoeren, terwijl de laatste veel goedkoper is dan offline adverteren via traditionele media zoals radio, kranten en televisie. Bovendien kun je met online marketing je doelgroep beter targeten, waardoor je meer rendement uit je marketingcampagne haalt.

Op welke media jouw strategie zich uiteindelijk richt, is afhankelijk van welke media de doelgroep gebruikt.

Is jouw doelgroep bijvoorbeeld vooral actief op social media, dan mis je een enorm bereik tijdens het adverteren als je social media niet meeneemt in de strategie.

Richt jij je vooral op de oudere generatie? Dan kan adverteren via offline media nog altijd een winstgevende tactiek zijn.

Wat doen concurrenten?

Een andere reden om ook digitale media in te zetten, is dat steeds meer bedrijven zich met deze vorm van marketing gaan bezighouden. Ook jouw concurrenten. Doe je dus niet mee met deze ontwikkeling, laat je zeker kansen liggen.

Vormen digitale media

Digitale media zijn heel uiteenlopend. Denk hierbij aan social media, zoals Facebook, Instagram, LinkedIn en Twitter, en aan online magazines en zoekmachines.

Daarnaast gebruiken steeds meer mensen hun smartphone als eerste zoekingang. Waar voorheen mensen vanaf huis achter een computer een website opzochten, is het internet nu niet meer huisgebonden. In de trein, of midden op de hei, kunnen mensen het internet bezoeken.

Nog een reden dus om ook online mensen te informeren over jouw diensten en producten.

Tweeten en Facebooken

Weest niet bang dat je als onderneming de hele dag met jouw online marketing bezig moet zijn. Social media draait om de sociale factor. Mensen houden nou eenmaal van authenticiteit en geloofwaardigheid.

Hoe je dat doet is eigenlijk heel simpel: blijf een menselijk merk. Juist via social media kun je laten zien wat jouw kennis is en opvattingen zijn over jouw diensten. Je kunt reageren op vragen die gesteld worden en zo de mensen achter het merk laten zien.

Wees op de hoogte

Wil je binnen jouw marketing ook digitale marketing opnemen? Zorg dan dat jij, of degene die verantwoordelijk is voor de inzet van de digitale media, op de hoogte is van de actuele veranderingen.

Dat kan natuurlijk door artikelen en boeken te lezen of door opleidingen te volgen.

Wat ook kan, is een betrouwbare partner zoeken die jou helpt en ondersteunt met de strategie. Wij houden ons dagelijks bezig met de trends, veranderingen, tips en nieuwe ontwikkelingen van digitale marketing.

Wil je dus meer weten over hoe je jouw marketing kunt uitbreiden met digitale media, dan helpen we je graag. We kunnen zelfs de volledige online marketing voor je uit handen nemen en zo zorgdragen voor jouw online succes.

Daarin kunnen we heel ver gaan; van social media tot zoekmachineoptimalisatie, en van Google Advertising tot het geschikt maken van jouw website voor pc, tablet en smartphone.

Vind je dit een interessant bericht? Deel het!