27-08-2014

27/08/14 – Aandacht voor digitale marketing

Digitale marketing moet meer aandacht krijgen

Dat marketing en reclame positief bijdraagt aan het succes van een onderneming is niet vreemd. Al jaren adverteren zowel grote als kleine ondernemingen via diverse media. Maar waar marketing vroeger, voor het gros van de bedrijven, zich vooral via offline media manifesteerde, zetten steeds meer ondernemers ook digitale mediakanalen in. En ondanks dat de aandacht voor digitale marketing steeds groeit, wordt er maar een klein budget voor aangewezen. Zonde vinden wij!

Digitale marketing

Uit een recente studie van Ciceron is gebleken dat slechts 25% van het marketingbudget voor digitale marketing wordt ingezet. Zonde, want digitale marketing is essentieel voor een effectieve marketingstrategie. Hoewel digitale marketing nog in de kinderschoenen staat ten opzichte van traditionele marketing, is het voor de levensvatbaarheid van een onderneming een belangrijke factor. Reden hiervoor is dat er een verschuiving plaatsvindt van traditionele media (bv. krant en dagbladen) naar online media (bv. social media en online kranten). Op welke media jouw strategie zich richt, is afhankelijk van welke media de doelgroep gebruikt. Is jouw doelgroep bijvoorbeeld vooral actief op social media, dan mis je een enorm bereik tijdens het adverteren als je social media niet meeneemt in de strategie. Daarnaast zijn er nog veel meer voordelen van online marketing; de marketingdoelen, -middelen en -strategie├źn worden meetbaar. Zo kun je precies zien welke advertenties de meeste mensen uit de doelgroep bereikt, kun je zien wat ze met jouw informatie doen en leer je wie de doelgroep is.

Wat doen concurrenten?

Een tweede reden om ook digitale media in te zetten, is dat steeds meer bedrijven zich met deze vorm van marketing gaan bezighouden. Ook jouw concurrenten. Doe je dus niet mee met deze ontwikkeling, laat je zeker kansen liggen.

Vormen digitale media

Digitale media zijn heel uiteenlopend. Denk hierbij aan social media, zoals Facebook en Twitter, en aan online magazines en zoekmachines. Daarnaast gebruiken steeds meer mensen hun smartphone als eerste zoekingang. Waar voorheen mensen vanaf huis achter een computer een website opzochten, is het internet nu niet meer huisgebonden. In de trein, of midden op de hei, kunnen steeds meer mensen het internet bezoeken. Nog een reden dus om ook online mensen te informeren over jouw diensten en producten.

Tweeten en Facebooken

Weest niet bang dat je als onderneming de hele dag met jouw online marketing bezig moet zijn. Social media draait om de sociale factor. Mensen houden nou eenmaal van authenticiteit en geloofwaardigheid. Hoe je dat doet is eigenlijk heel simpel: blijf een menselijk merk. Juist via social media kun je laten zien wat jouw kennis is en opvattingen zijn over jouw diensten. Je kunt reageren op vragen die gesteld worden en zo de mensen achter het merk laten zien.

Wees op de hoogte

Wil je binnen jouw marketing ook digitale marketing opnemen? Zorg dan dat jij, of degene die verantwoordelijk is voor de inzet van de digitale media, op de hoogte is van de actuele veranderingen. Dat kan natuurlijk door artikelen en boeken te lezen of door opleidingen te volgen. Wat ook kan, is een betrouwbare partner zoeken die jou helpt en ondersteunt met de strategie. Wij houden ons dagelijks bezig met de trends, veranderingen, tips en nieuwe ontwikkelingen van digitale marketing. Wil je dus meer weten over hoe je jouw marketing kunt uitbreiden met digitale media, dan helpen we je graag. We kunnen zelfs de volledige online marketing voor je uit handen nemen en zo zorgdragen voor jouw online succes. Daarin kunnen we heel ver gaan; van social media tot zoekmachineoptimalisatie, en van Google Advertising tot het geschikt maken van jouw website voor pc, tablet en smartphone.

Vind je dit een interessant bericht? Deel het!