26-11-2012

26/11/12 – Pinterest vs. Facebook

Het idee is ontzettend simpel. Pinterest biedt jou de kans om jouw prikbord te delen met jou vrienden, familie en andere kennissen. Op jouw prikbord kun je laten zien wat jij leuk, interessant, mooi en inspirerend vindt. Zo vlak voor de feestdagen is dat natuurlijk ontzettend handig voor zowel Sinterklaas als de Kerstman.

Uit meerdere onderzoeken is onlangs naar voren gekomen dat Pinterest gebruikers vaak verleidt en aanzet om producten die ze onlangs gedeeld hebben aan te schaffen.

In verschillende onderzoeken gaf maar liefst 69% van de respondenten aan dat ze na het zien van een bepaald product op Pinterest, dit ook daadwerkelijk hebben aangeschaft. Pinterest wordt voornamelijk gebruikt om op de hoogte te blijven van nieuwe trends en om inspiratie op te doen voor nieuwe aankopen. Hierdoor vormt Pinterest een belangrijke inspiratie bron voor consumenten. Dit in tegenstelling tot Facebook, Facebook wordt veel meer gebruikt om een sociaal netwerk te onderhouden.

Merkassociatie doet het beduidend goed op Pinterest, zelfs beter dan op Facebook. Gebruikers van Pinterest delen vaak producten van merken waar zij zich mee identificeren en hun volgers pikken dit vaak op. Iets wat op Facebook veel minder de orde van de dag is, daar draait het nog steeds om foto’s en statusupdates waar mensen zich in interesseren. Facebook doet echter wel zijn voordelen met het plaatsen van (kortings)acties. Maarliefst 33% van de Facebook gebruikers gaat in op deze acties terwijl slechts 11% van de Pinterest ingaat op dezelfde acties die te vinden zijn op Pinterest.

Met de komst van ‘the secret board’ zal de populariteit van Pinterest alleen maar toenemen. The secret board geeft gebruikers de mogelijkheid om een privé board aan te maken en hierop een verzameling van al hun favorieten producten en inspiraties te creëren. Hierbij kunnen ze zelf mensen toevoegen aan hun secret board en dit is natuurlijk ideaal vooral met de feestdagen op komst. Een mooi en bovenal handig online verlanglijstje voor de feestdagen.

Facebook mag op dit moment in gebruikersaantal wel velen malen groter zijn dan Pinterest, Pinterest is wel bezig met een ware opmars. Dagelijks komen er nog steeds heel veel nieuwe gebruikers bij. Ook bedrijven gaan zich steeds meer interesseren in Pinterest en komen zo in contact met nieuwe potentiele klanten.

Bron: karelgeenen.nl

Vind je dit een interessant bericht? Deel het!