22-10-2012

22/10/12 – Mobiel surfen op het internet

Je zou het misschien niet zeggen maar ons kleine landje heeft de hoogste marktpenetratie wat  betreft smartphones en tablets. Maar liefst 61% van de Nederlanders bezit tegenwoordig een smartphone, 16% is ook nog eens in het  bezit van een tablet. Je kunt dus wel stellen dat er een hoop mobiel data verkeer plaats vindt in Nederland. Gebruikers surfen wat af op het mobiele internet.

Logischerwijs passen veel Nederlandse bedrijven hun website aan zodat deze website optimaal geschikt is voor mobiel gebruik. Echter valt er voor bedrijven nog een hoop te leren, want mobiele websites staan eigenlijk nog in hun kinderschoenen. Bedenk maar eens hoe vaak je mobiel op websites surft en je mateloos ergert aan de simpele of misschien juist ingewikkelde websites op je telefoon.

Maar wat wil een gebruiker van een mobiele website nu daadwerkelijk? Hoe belangrijk vinden ze gebruikersgemak en naar wat voor informatie zijn ze eigenlijk op zoek? Google was dermate geïnteresseerd in deze vragen en voerde daarom een onderzoek uit. Uit dit onderzoek kwam een aantal interessante punten naar voren:

•    52% van de respondenten geeft aan dat een slechte mobiele website er toe leidt dat hun motivatie tot interactie met het desbetreffende bedrijf verlaagd wordt.
•    48% van de ondervraagden raakt geïrriteerd door websites die niet of uitermate slecht geoptimaliseerd zijn voor mobiel internet.
•    76% van de respondenten verwacht openingstijden te zien op een mobiele website.
•    Respectievelijk 61% en 54% van de respondenten is op zoek naar directe contact gegevens van de desbetreffende partij.
•    78% van de ondervraagden wil binnen twee kliks vinden waar ze naar op zoek zijn op een mobiele website en gaf de voorkeur aan het gebruik van een zoekfunctie op de mobiele website.
•    69% van de respondenten geeft de voorkeur aan mobiele websites met grote, goed-klikbare knoppen.
•    Gebruikers verwachten duidelijkheid en efficiëntie: 74% van de respondenten verwacht minimalistische, schone en efficiënte mobiele websites.
•    73% van de ondervraagden willen graag de mogelijkheid om vanuit één klik door te kunnen naar de conventionele versie van een website.
•    73% van de respondenten houdt niet van lange formulieren op mobiele websites en wil het liefst een zo laag mogelijk aantal invulvelden.

Google brengt met dit onderzoek nieuwe inzichten in de verwachtingen van de bezoekers van mobiele websites. Nu is het echter aan de bedrijven om hun websites aan te passen naar de wensen van hun (potentiële) klanten.

Bron: blog.nederlandinternet.nl

Vind je dit een interessant bericht? Deel het!