13-12-2011

13/12/11 – TOM Magazine en Webton

Webton introduceert nieuw concept:

Linkbuilding als nieuwe dimensie

in optimale vindbaarheid website

Ten onrechte zijn organisaties van mening dat met zoekmachineoptimalisatie (SEO) de vindbaarheid op het internet optimaal is geregeld. Een misvatting die bij menig ondernemer tot onbegrip en frustratie kan leiden: ondanks de SEO inspanningen blijft de ranking in Google beneden verwachting. Webton, de Hengelose specialist op het gebied van webdesign en internetmarketing, introduceert daarom het concept linkbuilding.

“Met een uniek zoekwoord gegarandeerd naar een toppositie in Google”

Linkbuilding is de volgende dimensie in het optimaliseren van de vindbaarheid op internet. Dat is de overtuiging van Ton Heerze, die na afronding van de studie toegepaste communicatiewetenschap aan de UT in 2000 zijn bedrijf Webton oprichtte. “In mijn studententijd was ik er al mee begonnen.”

De visie op websites en internetmarketing heeft Webton tot een vooraanstaand bureau doen uitgroeien. “Op het terrein van websites en internet kunnen we alles van A tot Z. Van webhosting en webdesign tot het versturen van digitale nieuwsbrieven etc.. Het complete pakket. Onze relaties waarderen dat, mede doordat er één aanspreekpunt is.”

Hij vervolgt: “Een goede prijs, een goed product en een site die er gelikt uitziet, die elementen vormen de basis”, aldus Heerze, “Ik verbaas mij er nog altijd over dat er veel slechte sites zijn. Als de bezoeker niet vindt wat hem aanspreekt, dan is hij binnen een seconde weer weg. In de eerste seconden moet de klik er letterlijk en figuurlijk zijn en moet die bezoeker op jouw site blijven om de informatie op te nemen.”

Als die bezoeker de site al vindt, want zelfs met zoekmachine optimalisatie is de vindbaarheid soms onvoldoende. Heerze licht toe: “Je kunt een website intern uitstekend voor elkaar hebben. Ik bedoel dan dat je de juiste zoekwoorden gebruikt en de inhoud van een site ook telkens actualiseert. Alleen bepaalt dat slechts veertig procent van je vindbaarheid. Google rekent je echter voor zestig procent af op het aantal links van buitenaf.”

Daarom is Webton gestart met een nieuwe dienst: linkbuilding. Zoals de naam al zegt: het realiseren van links op andere websites die linken naar de eigen website.

Webton heeft op basis van linkbuilding een eigen aanpak, waarbij met één algemene zoekterm de score op Google wordt verhoogd. Heerze: “Een bedrijf of organisatie selecteert een algemene zoekterm en via linkbuilding plaatsen wij op meerdere sites een link naar de website van het desbetreffende bedrijf.”

Een algemene zoekterm als ‘auto verkopen’ levert meer dan vijf miljoen resultaten op. Door de aanpak van Webton steeg de opdrachtgever naar plaats 2 in de Google-rangschikking. Dergelijke onvoorstelbare resultaten zijn inmiddels voor diverse opdrachtgevers uitgevoerd met algemene zoektermen zoals: containers, snoep, etiketten en wijn. De resultaten zijn verbluffend, zegt Heerze: “Binnen een aantal weken, meestal drie of vier, zie je de ranking in Google omhoogschieten. Na gemiddeld drie maanden is het optimaal.”

Over de aanpak zelf wil Heerze weinig kwijt: “Dan zou ik het geheim prijsgeven. Waar het in de kern om draait is dat wij linkdiversiteit creëren. Dat waardeert Google: het gaat niet om de kwantiteit maar de kwaliteit. Dat betekent ook dat je social media moet inzetten. Bijvoorbeeld een filmpje van je bedrijf op Youtube of een presentatie op een social media-site. Daar komt telkens weer een link bij naar jouw website en dat maakt het voor Google interessant.”

Linkbuilding betekent een garantie voor een hoge ranking in de grabbelbak die Google heet. Maar dat is vervolgens geen garantie voor meer omzet of meer prospects, waarschuwt Ton Heerze: “Wij kunnen met linkbuilding zorgen voor een goede vindbaarheid, een hoge plaats in de top 10 van Google. Maar de website moet natuurlijk wel goed zijn en je moet wat doen met die bezoekers. Net als een autobedrijf: een prachtige showroom met auto’s. Maar als de verkopers allemaal koffie zitten te drinken, dan heeft dat nog geen zin. Wij zien het in de praktijk: we helpen partijen aan een hoge ranking in Google, maar omdat hun oorspronkelijke website slecht is, levert het geen extra omzet op. Gelukkig kunnen we dan ook helpen met het bouwen van een nieuwe website…”

De aanpak op het terrein van linkbuilding, zoals Webton die biedt, heeft zich bewezen. Ton Heerze tot slot: “De return on investment blijkt in de praktijk enorm hoog. We zien klanten die het abonnement op onze dienst binnen een maand terugverdienen. Bij webshops gaat het soms om duizenden euro’s extra omzet. Het is nog een relatief onbekend fenomeen, maar wij hebben er voor relaties al fantastische successen mee bereikt.”

Tekst: Erwin Gevers – Foto: Gijs van Ouwerkerk

Vind je dit een interessant bericht? Deel het!