16-02-2015

10 misvattingen over WordPress websites

16 februari 2015

Er zijn veel verschillende Content Management Systems, maar WordPress is verreweg het populairst. Of je nu een webwinkel, corporate website, persoonlijke blog of fotografie website hebt, met WordPress kun je jouw online doelstellingen vrijwel altijd realiseren.

Webdesigners roemen de veelzijdigheid en het brede spectrum aan modificaties dat mogelijk is met WordPress, terwijl gebruikers de eenvoud en effectiviteit prijzen. Het is nog altijd een simpel blogging systeem dat weinig of geen kennis over programmeren, webdesign of andere technische details vereist.

Bijna een kwart van de top 10 miljoen websites in de wereld is gebouwd met WordPress. Maar door het grote gebruiksgemak, is het verleidelijk om zaken uit te proberen die misschien niet handig zijn. Ook worden belangrijke SEO-elementen al snel over het hoofd gezien, wat op termijn belemmeringen kan opleveren voor de groei, het succes en de winstgevendheid van je bedrijf.

SEO is een vakgebied waar op internet enorm veel informatie over te vinden is. Helaas bevat deze informatie vaak veel feitelijke onjuistheden en doen de nodige mythes de ronde op het gebied van SEO.

In dit artikel bespreken we de 10 meest voorkomende misvattingen over SEO voor WordPress websites. Zo kun jij deze fouten op je website genezen, of liever nog: voorkomen!

Misvatting 1: WordPress is standaard al geoptimaliseerd voor zoekmachines

Op internet heerst de hardnekkige mythe dat er zoiets bestaat als een zoekmachine geoptimaliseerd CMS. Hoewel WordPress zeker zoekmachine vriendelijk is, zul je nog altijd handmatig SEO-aanpassingen moeten doen om echt goede resultaten te krijgen. Het maken van de switch naar WordPress alleen is niet genoeg om op de eerste pagina van Google’s zoekresultaten te belanden.

De mythe van een SEO geoptimaliseerd CMS blijft zich verspreiden, omdat CMS verkopers het als Unique Selling Point (USP) gebruiken. Ze benoemen dit veronderstelde voordeel bij vergaderingen, op hun website, in hun marketingmaterialen en op conferenties.

En het werkt!

Bedrijfseigenaren of managers zonder al teveel technische kennis over SEO, weten niet precies wat het verschil is tussen vergelijkbaar klinkende termen als ‘zoekmachine geoptimaliseerd’ en ‘zoekmachine vriendelijk’.

Er zijn bedrijven die het equivalent van de jaarlijkse salarisposten van een team medewerkers uitgeven aan een nieuw CMS, alleen maar omdat ze geloven dat dit systeem alle SEO-behoeften vervult.

Helaas is dat niet hoe het werkt. Wat WordPress wél biedt, is een uitstekend startpunt. Zo kun je een site bouwen zonder dat het je veel tijd en geld kost en eenvoudig aanvullende SEO-elementen toevoegen – mits je weet hoe.

Misvatting 2: Een WordPress SEO plugin is alles wat je nodig hebt

Ehm… nee.

SEO is geen kwestie van een snelle en eenvoudige installatie. SEO is niet plug and play. Dat is niet hoe SEO werkt. SEO is een continu proces dat verweven moet worden in de lopende marketinginspanningen van een bedrijf.

Er is geen WordPress plugin die alle elementen van SEO dekt, net zoals alleen een goede hamer jou niet gaat helpen om een mooi nieuw huis te bouwen. Het op de juiste wijze instellen van een SEO plugin is een stap in de goede richting – maar is nog altijd slechts de eerste stap! Het grotere plaatje is een stuk complexer en uitgebreider.

Heeft jouw bedrijf serieuze SEO-ambities? Dan heb je een specialist nodig die organische zoekresultaten begrijpt, weet hoe SEO je marketing versterkt en je behoedt voor kostbare fouten. Een samenwerking met een SEO-specialist zou altijd voor de lange termijn moeten zijn om maximale resultaten te bewerkstelligen.

Misschien dat enkele voorbeelden uit de dagelijkse praktijk bovenstaande verduidelijken.

  • Wanneer je een upgrade uitvoert voor WordPress of een nieuwe plugin of thema installeert, zal dit de code van je website veranderen. Deze veranderingen, mits niet goed over nagedacht, kunnen de SEO van je website negatief beïnvloeden. Hierdoor kun je je zorgvuldig opgebouwde positie in de zoekresultaten verliezen.
  • Het toevoegen van nieuwe plugins kan de laadtijd van je website verhogen. Laadsnelheid is een belangrijke ranking factor in Google’s algoritme. Een ogenschijnlijk onschuldige verandering zoals het toevoegen van een plugin kan de rankings van je website dus negatief beïnvloeden.
  • Content marketing is cruciaal voor elke online onderneming. Het optimaliseren van je content op specifieke zoekwoorden naar aanleiding van een SEO-analyse, kan wonderen doen om toekomstige klanten aan te trekken, deze te binden en vervolgens te converteren naar kopers. De beschikbare data binnen WordPress is op zichzelf niet voldoende om een goed oordeel te kunnen vellen over zoekwoord trends waarop je jouw content zou moeten baseren.
  • Het uitvoeren van periodieke SEO-testen zorgt ervoor dat je website altijd is geoptimaliseerd en in staat is om bij te blijven bij de snel veranderende SEO-ontwikkelingen. Advies van een WordPress SEO-specialist is in dit opzicht onmisbaar en kan organisch verkeer dusdanig verhogen dat de investering zichzelf ruimschoots terugverdient.

Misvatting 3: Elke WordPress SEO plugin is goed genoeg

Er zijn twee SEO plugins die zichzelf onderscheiden van de rest: WordPress SEO van Yoast en All-in One SEO Pack. De laatste is iets populairder, terwijl de eerste iets hoger gewaardeerd wordt door gebruikers. Bij Webton hebben we een lichte voorkeur voor Yoast.

Onthoud dat je naast een SEO-plugin, ook aanvullende plugins nodig kunt hebben voor bepaalde SEO-taken, zoals het implementeren van je Google Analytics tracking code op elke pagina van je website.

Voordat je besluit voor welke WordPress SEO plugin je kiest, zijn er enkele belangrijke vragen die je jezelf moet stellen:

  • Compatibiliteit: Is de plugin compatible met andere functionaliteiten en technieken op mijn website? Blijft dit zo in de toekomst? Veronderstel niets, maar zoek het grondig uit.
  • Ondersteuning: Is er voldoende technische ondersteuning voor een plugin door de ontwikkelaars of de community? Zoek naar informatie op support forums, reviews en ervaringen van langdurige gebruikers om je oordeel op te baseren.
  • Populariteit: Hoe populair is de plugin? Veel downloads zijn een indicatie van wijdverspreid gebruik en een community van ervaren gebruikers die je eventueel kan helpen met het oplossen van problemen.
  • Toekomstige ontwikkelingen: Staan de ontwikkelaars van de plugin goed bekend als het gaat om het updaten en verbeteren van hun producten? Het kopen van WordPress thema’s en plugins van ontwikkelaars met een goede reputatie op websites zoals CodeCanyon en ThemeForest is veiliger dan het uitproberen van plugins van onbekende ontwikkelaars.

Misvatting 4: Een WordPress website host is zo gevonden

Fout! Er zijn veel factoren die jouw keuze voor een webhoster kunnen beïnvloeden. Denk alleen al aan zaken als het kostenplaatje, eenvoud van de installatie en webserver management.

Beschik jij over de middelen, tijd en capaciteit om zelf met hosting, upgrades, gegevensback-ups en website herstel om te gaan? Neem dan een virtual private server (VPS) en regel alles zelf.

Is dit niet het geval, kies dan voor een beheerde WordPress webhosting oplossing die jou zaken als techniek, veiligheid, administratie en prestatieproblemen uit handen neemt tegen een bescheiden vergoeding. Hierdoor heb jij meer tijd over voor je bedrijf en de creatie van content.

Een aantal andere zaken die je in ogenschouw moet nemen bij het kiezen van webhosting zijn:

  • Ondersteuning voor plugins: Sommige hosting providers staan het gebruik van bepaalde plugins niet toe. Controleer vooraf of dit jou beperkt in je keuze voor gewenste plugins.
  • Backup en herstel: Sommige webhosters bieden ‘1 klik’-oplossingen om je site te herstellen met back-ups als er iets is misgegaan.
  • Testomgeving: Het is prettig om over een testomgeving te beschikken waar je buiten het zicht van de bezoeker kunt experimenteren met je website en deze aanpassingen later gemakkelijk kunt publiceren.
  • Reputatie: Sommige webhostbedrijven lijken aan de buitenkant geweldig, kunnen zelfs bekende merken zijn, maar leveren webhosting van bedenkelijke kwaliteit. Doe vooraf uitgebreid online onderzoek om toekomstige problemen te voorkomen.
  • Let op affiliates: Veel WordPress webhosters geven hun partners een financiële vergoeding wanneer zij nieuwe klanten binnenbrengen. Online reviews zijn dus niet altijd betrouwbaar, omdat de schrijver een affiliate kan zijn van het webhosting bedrijf. Wees je hiervan bewust wanneer je je oordeel baseert op andermans ervaringen.
  • Expertise: Een webhoster zou een WordPress specialist kunnen zijn, of simpelweg een specialist in verkopen! Controleer dit voordat je een beslissing neemt. Iets onnozels zoals een trage webserver of een slecht beveiligingssysteem kan vervelende gevolgen hebben voor je bedrijfswebsite.

Misvatting 5: Een gratis WordPress thema is goed genoeg

Hmm… ja én nee.

Een groot voordeel van WordPress is de enorme hoeveelheid gratis thema’s die verkrijgbaar zijn. De meeste zijn in principe onschadelijk en kunnen een goede keuze zijn voor een persoonlijke blog. Sommige thema’s kunnen de SEO van je website echter flink in de weg zitten. Overweeg daarom de volgende zaken:

  • Bevat het thema spammy links? Een WordPress thema dat gratis wordt weggegeven als onderdeel van een link netwerk of SEO tactiek kan de organische zichtbaarheid en SEO-resultaten van je website sterk verminderen. Wanneer het niet toegestaan is om links te verwijderen, gebruik het thema of de template dan simpelweg niet.
  • Hoe zit het met updates en ondersteuning? Slechts weinig gratis thema’s krijgen updates tegen beveiligingslekken of voor toekomstige versies van WordPress. Dit kan slecht nieuws zijn voor je SEO.
  • Wat zeggen anderen erover? Gebruikersreviews en ervaringen kunnen jou vertellen of de ontwikkelaars betrouwbaar zijn en een goede reputatie bezitten.
  • Houdt het thema rekening met Google’s richtlijnen en bewezen SEO-technieken? Voer een kwaliteitscheck uit op de demo site van het WordPress thema en kijk of het voldoet aan Google’s richtlijnen, mobielvriendelijk is, snel inlaadt en degelijk geprogrammeerd is. Dergelijk vooronderzoek kan je in een later stadium veel frustratie schelen.
  • Is het thema goed ontworpen en mobielvriendelijk? De beste thema’s zien er aantrekkelijk uit en zitten technisch goed in elkaar. Sites die niet mobielvriendelijk of responsive zijn, lopen het risico weg te vallen uit de zoekresultaten van Google.

Misvatting 6: WordPress installatie moet bij voorkeur op een nieuw domein

Wanneer je reeds een bedrijfwebsite hebt en een blog wilt toevoegen, is het de vraag waar je WordPress wilt installeren. Laten we de verschillende mogelijkheden eens doornemen.

Een nieuwe domeinnaam kan relevant zijn in het geval van een korte marketingcampagne, zoals rondom een evenement of een productlancering. Ook het hosten van je blog op een nieuw domein is een optie. Je zal dan niet dezelfde SEO-effecten krijgen als bij je bedrijfswebsite, maar een ervaren SEO-expert kan je helpen om je publiek efficiënt te bereiken.

Door een sterke focus op de behoefte van het lezerspubliek, het testen van de effectiviteit van creatieve ideeën en het aanpassen van de zoekwoord strategie van de website, kan de kans op succes gemaximaliseerd worden. Maar vraag jezelf eerst af of je werkelijk een nieuw domein nodig hebt.

Want als dat niet het geval is, kun je jouw blog hosten op een subdomein, zoals bijvoorbeeld blog.jouwwebsite.nl. Onze eigen ervaring zegt dat het voor SEO doorgaans het meest ideaal is om WordPress in een submap te installeren, zoals https://www.webton.nl/category/blog.

Misvatting 7: Hoe meer WordPress categorieën een bericht heeft, hoe beter

In WordPress heb je de mogelijkheid om je pagina’s en berichten toe te wijzen aan meer dan één categorie. Maar welke invloed heeft dit op je SEO? Geen hele slechte – mits je oppast.

Wanneer je dezelfde content in verschillende categorieën plaatst zodat het verschijnt op meer dan één URL, is er sprake van duplicate content. Dit betekent dat je dit ofwel moet vermijden, ofwel Google moet informeren welke versie van de content het origineel is en geïndexeerd moet worden. Dit kun je doen door meta directives en rel=canonical te gebruiken.

Wanneer je content alleen via één URL bereikbaar is, hoef je je waarschijnlijk geen zorgen te maken om duplicate content problemen (zelfs wanneer andere pagina’s een samenvatting van de content bevatten). Vraag voor de zekerheid jouw SEO-adviseur hoe je WordPress thema omgaat met categorieën.

Misvatting 8: Hoe meer H1 tags een bericht heeft, hoe beter

Veel moderne WordPress thema’s maken gebruik van HTML5 en meerdere H1 tags per webpagina. Hoewel meermaals gebruik van H1 tags op een pagina vanuit een programmeer- of webdesignstandpunt niet per se slecht is, is het zeker niet ideaal voor SEO.

Sinds HTML5 raakt de toepassing van meerdere H1 tags op een pagina steeds meer in opkomst, maar dit kan door Google gezien worden als spammy en je organische zoekmachine rankings negatief beïnvloeden.

Wij adviseren om H1 alleen te gebruiken voor de bovenste heading; dit is vaak de belangrijkste op de pagina. Want wanneer je teveel schreeuwerige koppen op een pagina hebt, zal geen enkele nog opvallen…

Misvatting 9: Hoe meer functionaliteiten op de site, hoe beter

WordPress widgets maken het gemakkelijk om identieke brokken content op meerdere pagina’s te publiceren, zoals footers en sidebars. Hoewel dit niet gevaarlijk of schadelijk, biedt het vanuit SEO-opzicht weinig voordelen.

Een slimmere manier om WordPress widgets te gebruiken, is door content aan te bieden die afgestemd is op de inhoud van een pagina. Dit betekent een meerwaarde voor bezoekers, is gebruiksvriendelijk en bevordert de browse-ervaring van gebruikers. Je kunt widgets gebruiken om:

  • Een sociaal element toe te voegen aan een pagina die betrokkenheid van bezoekers stimuleert.
  • Een media plugin toe te voegen waarmee gebruikers afbeeldingen en video’s kunnen uploaden.
  • Nieuwe forumleden en hun berichten of foto’s een podium te geven.
  • Nieuwe content binnen forums en groepen sneller te ontdekken.

Een dergelijke strategie werkt goed voor elke site, of deze nu gaat over hondentraining, reizen of auto’s. WordPress widgets stellen je in staat om subdoelgroepen binnen je niche te targeten en hen te betrekken bij content waar ze interesse in hebben. Widgets kunnen hierdoor fungeren als een soort vitamine-injecties voor je online bedrijfsactiviteiten.

  • De loyaliteit van bezoekers verbetert en het wordt makkelijker voor zoekmachines om te begrijpen waar de pagina over gaat.
  • Omdat je bezoekers op maat bedient, is er een grotere kans op het krijgen van inbound links, Google +1’s en Facebook likes.
  • Nieuwe content binnen forums en groepen is sneller te ontdekken, zowel voor zoekmachines als voor bezoekers die de homepage van je website bezoeken.

De belangrijkste SEO-les die uit dit verhaal gehaald kan worden, is om niet willekeurig functionaliteiten en content toe te voegen aan een pagina, maar deze zaken af te stemmen op het onderwerp wat op die URL besproken wordt. Less is more. Verwijder overbodige elementen die je niet verder helpen bij het behalen van je doelstellingen.

Tip: Pas op voor site-wijde links die niet 100% relevant zijn. Hou de focus op het onderwerp. Wanneer een link niet relevant is binnen de context, verwijder hem dan.

Misvatting 10: De gebruikte taal is niet voor alle onderdelen van je WordPress website van belang

Hoewel je WordPress kunt gebruiken in een andere taal, moet jouw website altijd de taal van je bezoekers spreken. Dit zorgt voor een betere, rijkere, meer betrokken gebruikerservaring, wat vervolgens je SEO weer verbetert.

De WordPress community heeft de software reeds in vele talen vertaald. Via het administratiepaneel kun je de taal instellen, zonder dat hiervoor enige programmeer- of technische kennis vereist is. Omdat het afwisselen van verschillende talen op een website geen goede gebruikerservaring oplevert, is het verstandig om alle gebruikte WordPress plugins ook naar je eigen taal te vertalen.

Controleer daarom voordat je een plugin aanschaft, of deze makkelijk te vertalen is, zodat je dit kunt doen met een programma als Poedit. Doe hetzelfde bij elk WordPress thema dat je installeert. Dit is met name belangrijk als je van plan bent om met je bedrijf in de toekomst buitenlandse markten te verkennen.

Vermijd lokalisatie op basis van IP-adres, omdat veel gebruikers tegenwoordig gebruik maken van proxy servers en VPN switches. Hierdoor kan het lijken alsof ze zich op een andere locatie of in een ander land bevinden. Zorg ervoor dat de gebruikte talen op de website niet automatisch worden afgewisseld, want dit creëert verwarring bij bezoekers en gaat ten koste van de gebruikerservaring.

Conclusie

Wij hopen dat je na het lezen van dit artikel op de hoogte bent van de 10 meest voorkomende mythes op het gebied van SEO voor WordPress sites. We hebben ons met name gericht op problemen die onze klanten in de praktijk vaak blijken tegen te komen.

Meer informatie over een WordPress website maken of laten maken? Onze specialisten helpen je graag verder. Neem contact op met Webton via 074 – 3030400 of laat van je horen via ons contactformulier.

Vind je dit een interessant bericht? Deel het!