04-05-2012

04/05/12 – 10 gouden tips e-mailmarketing

10 gouden tips voor e-mailmarketing

E-mailmarketing kan een handige tool zijn om nieuwe klanten aan te trekken en bestaande klanten te behouden. Hoe zorg je er echter voor dat de e-mailmarketing die je verstuurd ook succesvol is? Hier volgen 10 tips die ervoor zorgen dat je het maximale resultaat uit e-mailmarketing haalt.

1. Houd je aan de E-mailcode
Sinds 1 januari 2012 is de ‘Code Verspreiding Reclame via E-mail’ ingesteld, dit is een gedragscode voor iedereen die e-mailmarketing verstuurt. De belangrijkste regels die in deze gedragscode opgenomen zijn:

  • De ontvanger moet een actieve handeling hebben uitgevoerd voor het geven van toestemming om e-mailmarketing te ontvangen, bijvoorbeeld het aanzetten van een vinkje.
  • De ontvanger moet bij elke mailing de mogelijkheid hebben om zichzelf uit te schrijven voor de mailing, dit moet snel en eenvoudig kunnen gebeuren.
  • Het merk of de bedrijfsnaam van de afzender moet duidelijk te zien zijn in het ‘van’-veld.
  • Het is niet meer toegestaan om een ‘noreply@’ e-mailadres te gebruiken.

2. Stel concrete doelstellingen op
Het succes van je e-mailmarketing is onder andere eenvoudig te meten door open- en klikratio’s. Het betekent echter niet meteen dat als een ontvanger via je mailing doorklikt naar je website, dat deze persoon ook daadwerkelijk wat koopt. Dit is natuurlijk wel het uiteindelijke doel van je mailings, daarom is het belangrijk om deze conversies op te nemen in je doelstellingen. Wat wil je dat de ontvanger doet na het lezen van je mail? Richt je mailings hierop in en meet achteraf of de doelstellingen zijn behaald.

3. Gebruik relevante content
Het is belangrijk dat de ontvanger van de mailing je berichten ook leest en niet weg klikt, dit doe je door relevante informatie op te nemen in je mailing. Wees kort en helder en maak eventueel gebruik van Lead Nurturing principes, dit zijn manieren om je klanten mailings te sturen die aangepast zijn op hun persoonlijke voorkeuren.

4. Maak gebruik van social media
Met alleen mailings kom je er tegenwoordig niet meer. Zorg ervoor dat je mailings links bevatten naar je social media pagina’s en maak het ook mogelijk om de informatie van de mailing te delen via social media. Op deze manier bereik je met je mailing nog meer (potentiële) klanten.

5. Zorg ervoor dat je mailings ‘mobile proof’ zijn
Steeds meer mensen lezen tegenwoordig hun mail op hun mobiel of tablet. Het is dus van belang dat de inhoud van je mailing ook te lezen is op deze apparaten. Ga na hoeveel van je ontvangers hun mail via een mobiel apparaat lezen en zorg ervoor dat je berichten ook op kleinere beeldschermen nog goed leesbaar zijn.

6. Zorg ervoor dat je mailing goed bezorgd wordt
Een hele efficiënte mailing is niets waard wanneer deze niet (goed) bij de ontvanger aankomt. Zorg ervoor dat uw reputatie bij ISP’s (Internet Service Providers) goed blijft. Dit doe je onder andere door een goede adreslijst te onderhouden en je aan de e-mailgedragscode te houden.

7. Houd het onderwerp kort
Het onderwerp van je mailing moet kort zijn en de ontvanger nieuwsgierig maken. In een regulier e-mailprogramma mag het onderwerp niet meer dan 50 karakters bevatten en in een mobiel e-mailprogramma is dit niet meer dan 32 karakters, houdt je hier ook aan. Daarnaast is het ook belangrijk om in het onderwerp geen verkeerde verwachtingen te scheppen, geef de ontvanger wat je belooft.

8. Maak gebruik van vaste procedures
Biedt je klanten steeds dezelfde kwaliteit, dit doe je door vaste procedures te gebruiken voor het creëren van de mailings.

9. Gebruik het juiste instrument
Goede mailingprogramma’s kunnen je bruikbare tools bieden die het opstellen, versturen en monitoren van mailings eenvoudiger maken. Verdiep je in dit onderwerp en zorg ervoor dat je een programma gebruikt die aansluit bij de behoeftes van je bedrijf en die van je klanten.

10. Blijf testen en verbeteren
Een goede mailing kan altijd verbeterd worden. Het optimaliseren van je mailing doe je door te testen wat aanslaat bij de ontvangers van je mailings. Test bijvoorbeeld wat er gebeurt wanneer je verschillende onderwerpen gebruikt, een button toevoegt of je beeldmateriaal verandert. Probeer bij het testen wel steeds één ding tegelijk te testen, anders is het nog niet duidelijk wat de invloed is van de verschillen in de mailings.

Bron: Frankwatching.com

Vind je dit een interessant bericht? Deel het!