03-09-2015

Sneller artikelen schrijven

10 geheimen om sneller artikelen te schrijven

Heb je jezelf wel eens afgevraagd hoeveel meer online succes jouw bedrijf zou boeken als je meer content zou schrijven? Het antwoord is: veel! Want hoewel kwaliteit minstens zo belangrijk is als kwantiteit, stelt het produceren van meer of langere content je in staat om jouw boodschap vaker richting de doelgroep over te brengen. Voor veel webmasters geldt echter dat zij moeite hebben met het regelmatig schrijven van lange content. In dit artikel verklappen wij daarom 10 content marketing geheimen om sneller content van goede kwaliteit te schrijven.

bloggen

1.    Maak een stappenplan voor het schrijfproces

De meeste mensen vinden het maken van een begin het moeilijkste gedeelte van het schrijfproces. Vaak staren ze net zolang naar een leeg document totdat ze een idee krijgen voor de eerste paar zinnen van het artikel. En vervolgens herschrijven ze deze eerste alinea nog meerdere keren…

Het schrijven van content kan natuurlijk een stuk efficiënter. Het vooraf maken van een stappenplan zorgt ervoor dat je tijdens het schrijfproces niet eindeloos hoeft te wachten op inspiratie, maar je heel gericht bezig kunt houden met elke afzonderlijke stap. En dat bespaart tijd, véél tijd.

Dit is een voorbeeld van een effectief stappenplan voor het snel schrijven van content zoals blog artikelen:

  • Brainstorm over ideeën en invalshoeken voor het artikel
  • Doe onderzoek over het onderwerp zodat je weet waarover je schrijft
  • Doe doelgroep onderzoek zodat je weet voor wie je schrijft
  • Doe zoekwoorden onderzoek zodat je weet hoe je schrijft
  • Bereid het artikel zorgvuldig voor
  • Schrijf een conceptversie van het artikel
  • Redigeer het artikel

Wanneer je brainstormt, onderzoek doet en artikelen voorbereidt, is het handig om te multitasken. Je kan bijvoorbeeld 15 verschillende ideeën opschrijven tijdens dezelfde brainstormsessie of onderzoek doen voor 5 verschillende gerelateerde artikelen tegelijkertijd. Zo voorkom je tijdverspilling doordat je telkens voor elk artikel dezelfde handelingen moet uitvoeren.

De Edit Flow plugin voor WordPress is een handig hulpmiddel om het bovenstaande stappenplan toe te passen op jouw eigen WordPress website. Heb jij nog geen WordPress site? Lees dan hier wat de grote voordelen van WordPress zijn.

Heb jij ondanks dit stappenplan toch moeite om snel prettig leesbare content te schrijven, lees dan deze 12 tips om saaie content te voorkomen.

2.    Bereid elk artikel zorgvuldig voor

Veel content marketeers hebben de neiging om een zorgvuldige voorbereiding van hun content over te slaan. In eerste instantie lijkt dit namelijk tijd te kosten, maar het tegendeel is waar: uiteindelijk bespaart het je tijd.

Als je snel content van goede kwaliteit wilt schrijven, heb je een goede voorbereiding nodig. Dit geldt zelfs voor content marketeers die al jarenlange ervaring hebben met het schrijven van webteksten. Een goede voorbereiding is extra belangrijk bij contentideeën waar je al je twijfels over hebt. Het voorbereiden van een artikel helpt je om te besluiten of het contentidee wel of niet de moeite waard is.

Het hoeft je slechts enkele minuten te kosten om een paar belangrijke punten per artikel op te schrijven. Deze punten helpen je later in het schrijfproces om niet af te dwalen van de centrale boodschap van je artikel. Het is immers zonde als je alinea’s vol met content schrijft die je later weer moet verwijderen.

Een goede voorbereiding helpt je daarnaast om daadwerkelijk aan de slag te gaan met je artikel. Heb je eenmaal de belangrijkste punten opgeschreven die je in het artikel wilt maken, dan gaat het schrijven daarna vaak vanzelf. Bovendien zul je merken dat het een stuk sneller gaat, omdat je niet langer inspiratieloos naar een lege pagina aan het staren bent!

3.    Schrijf content wanneer je op je creatiefst bent

Schrijven is een creatief proces. En zoals bij alle creatieve processen, is de kwaliteit van jouw schrijfwerk onlosmakelijk verbonden met jouw creativiteit op het moment van schrijven. Creativiteit wordt vaak gezien als iets ongrijpbaars, maar er zijn wel degelijk manieren waarop je jouw creativiteit ten volle kunt benutten.

Sommige mensen zijn het meest creatief en productief als ze ’s avonds werken, terwijl andere mensen vroeg in de ochtend hun beste schrijfwerk afleveren. Welke tijd van de dag ook jouw voorkeur heeft, maak hier optimaal gebruik van. Het kan zomaar dat een uur schrijven in jouw optimale dagdeel net zoveel waard blijkt te zijn als 3 uur schrijven op een ander tijdstip.

creativiteit tijdens bloggen

Als je nog niet weet op welke tijden je het meest creatief bent, experimenteer dan met schrijven op verschillende tijdstippen. Het moment dat het schrijven moeiteloos lijkt te gaan, is het moment dat jij op je productiefst bent. Mocht het vanwege werk of andere verplichtingen onmogelijk zijn om regelmatig op dit tijdstip te schrijven, maak dan gebruik van de andere tips in dit artikel om jouw schrijfuren zo optimaal mogelijk te benutten.

4.    Vermijd afleiding tijdens het schrijven

Een van de belangrijkste redenen waarom content marketeers niet zo snel blog artikelen schrijven als ze zouden willen, is omdat ze tijdens het schrijven regelmatig afgeleid worden. Als je altijd telefonisch bereikbaar bent en je emailprogramma de hele dag aan staat, is het natuurlijk niet zo vreemd dat deze zaken je aandacht opeisen tijdens het schrijven. En dan hebben we het nog niet eens over werkontwijkende activiteiten zoals Facebook, Skype en Twitter…

Vermijd daarom zoveel mogelijk zaken die je kunnen afleiden tijdens het schrijven van je content. Zet je telefoon uit of in de vliegtuigstand, sluit je emailprogramma, gebruik in WordPress het knopje Afleidingsvrij schrijven en sluit overbodige tabbladen in je browser. Zorg daarnaast dat je in een rustige ruimte zit waar je ongestoord kunt werken.

5.    Schrijf een conceptversie van je artikel

Wanneer je aan het schrijven bent, is het verleidelijk om al tijdens het schrijfproces zaken aan te passen en verbeteren. Misschien besluit je op de helft van je artikel wel om toch een andere invalshoek te kiezen en de inleiding van je tekst te herschrijven.

Dit is logischerwijs enorm hinderlijk voor de voortgang van je schrijfproces en vergroot de kans dat je het artikel uiteindelijk niet afmaakt. Stel tijdens het schrijven daarom duidelijke prioriteiten en laat je creatieve flow niet onderbreken door andere zaken.

Mocht je tijdens het schrijven besluiten belangrijke veranderingen aan te willen brengen in je artikel, maak hiervan dan een snelle notitie voor later (bijvoorbeeld: “inleiding herschrijven die aansluit op nieuwe conclusie”) en ga ondertussen gewoon verder met het schrijven van je artikel. Wanneer de conceptversie eenmaal gereed is, kun je altijd nog zaken aanpassen.

6.    Stop niet met schrijven om zaken op te zoeken

Ben je wel eens gestopt met schrijven om snel iets op te zoeken voor je artikel en was je een half uur later nog steeds doelloos op internet aan het browsen? Het zal veel schrijvers van online content niet onbekend voorkomen…

Wanneer je daarna weer begint met schrijven, blijkt het vaak lastig om verder te gaan waar je gebleven was. Je bent namelijk uit je creatieve schrijfproces gehaald en bent vergeten welke punten je ook alweer wilde maken. Dit is voor veel schrijvers een valkuil waar ze gemakkelijk intrappen, maar het doet enorm veel afbreuk aan de snelheid waarmee je een artikel schrijft.

schrijven artikel

Stop voortaan daarom niet meer met schrijven, maar maak een notitie over datgene waar je informatie over op wilt zoeken en ga verder met het schrijven van het artikel. Wil je bijvoorbeeld een link toevoegen? Schrijf dan “link toevoegen” achter de zoekterm in kwestie en ga verder waar je gebleven was. Je kunt deze tekst indien gewenst markeren zodat je deze later gemakkelijk terug kunt vinden. In een later stadium is het dan heel gemakkelijk om de link toe te voegen.

7.    Gebruik een to-do lijst voor content zoals blog artikelen

Het tijdens het schrijven bedenken van alle zaken die je in een artikel wil noemen kan de nodige tijd kosten. Dit gaat ten koste van de tijd die je besteedt aan het daadwerkelijk schrijven van je content. Ook het in een later stadium toevoegen van deze zaken is tijdrovend tijdens het redigeerproces.

Maak daarom vóórdat je begint met schrijven een to-do lijst van zaken die je in het artikel wilt verwerken. Dit is een voorbeeld van een handige t-do lijst bij het schrijven van een blog post:

  • Verzin een aansprekende titel die de aandacht van de lezer trekt
  • Plaats in het begin van het artikel een opvallende afbeelding die de aandacht trekt
  • Begin de inleiding van het artikel met een stelling, vraag of citaat
  • Hou het bij korte alinea’s in de bodytekst voor een goede online leesbaarheid
  • Voeg aan de conclusie een concrete call-to-action toe

Een to-do lijst hoeft helemaal niet ingewikkeld te zijn, want je kan bij elk artikel dezelfde richtlijnen hanteren. Hierdoor creëer je een uniforme schrijfstijl en is jouw content altijd duidelijk herkenbaar. Bovendien helpen deze vastigheden jou om snel content van hoge kwaliteit te schrijven, ook in situaties waarin je weinig tijd hebt.

to do list

8.    Kies voor een informele tone of voice

Het kiezen van de juiste tone of voice voor je artikelen helpt je om een trouw lezerspubliek op te bouwen. Met name bij blog artikelen is een informele manier van schrijven vaak een goede manier om de lezer het gevoel te geven dat je een persoonlijk en informeel gesprek met hem voert.

Wanneer je juist gewend bent om een formele schrijfstijl te hanteren, kan het even wennen zijn om een informele tone of voice te hanteren. Na verloop van tijd zul je echter merken dat een informele schrijfstijl helpt om content veel sneller te schrijven en bovendien leidt tot meer lezersbinding.

Heb je desondanks moeite met een informele schrijfwijze? Doe dan net alsof je blog artikel een emailbericht is waarin je de vraag van een lezer beantwoordt. Het is dan niet nodig om moeilijke woorden te gebruiken of complexe zinnen te formuleren. Schrijf het antwoord simpelweg op in de woorden die het eerst in je opkomen.

9.    Bekijk een webversie van je artikel vóór het redigeren

Bij het redigeren van je eigen teksten kan er nog wel eens een foutje tussendoor sluipen. Spel- of typefouten vallen je als auteur niet altijd op, omdat je zelf al denkt te weten wat je geschreven hebt. Het is daarom slim om vóór het redigeren een voorbeeld van je artikel als webversie te bekijken. In een CMS zoals WordPress kan dit heel eenvoudig door aan de rechterzijde van je conceptartikel op de knop ‘Voorbeeld’ te klikken.

Hierdoor zie je hoe de uiteindelijke versie van het artikel eruit komt te zien, waardoor eventuele fouten je eerder opvallen dan in de versie waar je al gewend aan bent. Het kan je ook helpen het grotere geheel te overzien en te beoordelen of de boodschap van je artikel aankomt bij de lezer. Het kan zomaar blijken dat je meer zaken moet aanpassen dan alleen enkele spel- en typefouten. Vergeet ook zeker niet andere noodzakelijke stappen te nemen voor publicatie van je content.

10.    Begin met je volgende artikel voor het einde van de werkdag

Voor veel schrijvers geldt dat het begin van elk artikel het grootste gedeelte van de totale schrijftijd in beslag neemt. Eindig je werkdag dus niet door de laatste content waar je mee bezig was af te ronden, maar maak alvast een begin met het volgende artikel.

Dit kan simpelweg het kopiëren en plakken van je eerder gemaakte to-do lijst in een leeg document zijn. Indien mogelijk, schrijf je daarna nog enkele regels als inleiding van je nieuwe artikel. Je zult merken dat dit veel tijd scheelt wanneer je de volgende dag verder gaat met het artikel.

Wanneer je de dag erna begint met schrijven, heb je namelijk reeds een begin gemaakt voor je blog post. Hierdoor voel je niet de weerstand om te beginnen die je normaal kan voelen bij het schrijven van een nieuw artikel. Dit is daarom ook een handige methode om te gebruiken voordat je gaat lunchen of een pauze neemt.

Conclusie

Hoe sneller jij content schrijft, hoe vaker je content kunt plaatsen. En hoe frequenter jij deze content plaatst, hoe meer organisch verkeer je website zal krijgen. Het sneller schrijven van goede content zoals blog artikelen bespaart je daarom niet alleen veel tijd, maar levert ook een belangrijke bijdrage van het succes van je website.

Heb jij ondanks de tips in dit artikel simpelweg geen tijd of zin om zelf op regelmatige basis content te schrijven en te plaatsen? Maak dan gebruik van de content marketing diensten van Webton. Onze professionele tekstschrijver schrijft tegen een voordelig tarief prettig leesbare content waarmee uw website hoger in Google komt. Meer weten? Bel voor informatie vrijblijvend naar 074 – 3030400 of mail naar info@webton.nl.

Vind je dit een interessant bericht? Deel het!