fbpx
5 minuten

Usability test: nog altijd actueel!

Webton introduceert de usability test

usability test De usability oftewel gebruiksvriendelijkheid van websites is tegenwoordig een hot item. Een website moet snel laden, prettig navigeren en goed worden weergegeven. Dit alles ongeacht het apparaat waarmee de website wordt bezocht.

Bezoekers blijven namelijk langer, komen sneller nog eens terug en zijn eerder geneigd aankopen te doen via een website met een hoge usability. Een gebruiksvriendelijke website heeft over het algemeen een veel hoger rendement.

Webton heeft daarom de usability test ontwikkeld om te bepalen of jouw website aan de eisen van de moderne gebruiker voldoet.

Wat is de usability test?

De usability test van Webton laat zien hoe bezoekers een website gebruiken. Deze informatie geeft veel prijs over de sterke punten van een website, maar ook de negatieve kenmerken komen al snel naar voren.

Hierdoor is makkelijk te bepalen welke zaken veranderd moeten worden om de gebruiksvriendelijkheid te optimaliseren.

Wat is het voordeel van usability testing?

test Veel problemen op het gebied van usability zijn heel eenvoudig te achterhalen. Het probleem is echter dat veel webmasters ze niet zien, omdat ze niet objectief zijn en de benodigde expertise ontberen.

Een onafhankelijke partij met kennis van zaken kijkt met een frisse blik naar een website en zal daarom veel eerder problemen op het gebied van gebruiksvriendelijkheid kunnen aanwijzen.

Want dat die problemen er zijn, dat is zeer waarschijnlijk. Elke website heeft namelijk verbeterpunten op het gebied van gebruiksvriendelijkheid, zelfs grote websites zoals Nu.nl, Neckermann.com en Marktplaats.nl.

Hoe werkt een usability test?

Een usability test wordt uitgevoerd door een website grondig te ontleden. Dit betekent dat de complete navigatie- en menustructuur onder de loep wordt genomen, alsmede de look and feel van individuele webpagina’s.

Vaak blijkt dan dat kleine aanpassingen voldoende zijn om de gevoelsmatige gebruiksvriendelijkheid voor de gemiddelde bezoeker flink te verhogen. Soms zijn drastischer maatregelen echter noodzakelijk.

Wanneer een belangrijk onderdeel van de website te wensen overlaat, is het aan te bevelen dit onderdeel in zijn geheel te vernieuwen. Hierbij valt bijvoorbeeld te denken aan een bestelproces dat omslachtig verloopt of een inschrijfformulier waar eindeloos veel gegevens in moeten worden gevuld.

Dergelijke zaken schrikken bezoekers af en werken contraproductief. Een usability test helpt om dit soort problemen te voorkomen.

Welke usability test methodes zijn er?

Usability tests zijn er in verschillende vormen. Het uitvoeren van zo’n test is tegenwoordig een stuk makkelijker dan voorheen.

Het meest bekend is nog altijd de klassieke self test. Hierbij begeleidt een tester de deelnemende personen en legt hij uit wat er moet gebeuren.

Welke usability test methodes zijn er?

Deze testmethode is echter kwetsbaar. Als een deelnemer niet op tijd komt of de opdracht niet serieus neemt, gaat dit ten koste van de betrouwbaarheid van de testresultaten.

Ook de tester speelt in dit opzicht een belangrijke rol. Cruciaal is dat er tijdens de usability test sprake is van zo min mogelijk sturing om de resultaten niet te beïnvloeden.

Het inzetten van een ervaren tester en betrokken proefpersonen lost al veel van bovengenoemde problemen op.

Tegenwoordig zijn er ook digitale testmethodes die begeleiding door een tester overbodig maken. De deelnemer doet de usability test dan in zijn eigen omgeving en laat zich aansturen door digitale instructies. Alle handelingen en interactie worden opgenomen.

Neuro usability test: een voorbeeld

Sterk in opkomst is ook de zogenaamde neuro usability test. Deze testvorm maakt gebruik van geavanceerde technologieën om het gedrag van de gebruiker accuraat te meten.

Technieken zoals heatmaps en eye tracking laten exact zien waar de deelnemer op elk gegeven moment naar kijkt. Zo ontstaat er een duidelijk beeld van de kijkpatronen van websitebezoekers.

Aanvullend EEG-onderzoek koppelt het kijkgedrag van de proefpersonen vervolgens aan meetbare emoties.

Voelt een deelnemer een bepaalde emotie en klikt hij daarna op een link? Dan kan de tester hieruit afleiden waarom de gebruiker op die link klikt.

Usability test: vragenlijst of niet?

Bovengenoemde methode is betrouwbaarder dan het laten invullen van een vragenlijst. Uit onderzoek blijkt namelijk dat mensen zelf vaak niet precies weten waarom ze iets doen. Ze handelen eerst en verzinnen er pas daarna een verhaal of reden bij.

Een vragenlijst invullen bij een usability test

De neuro usability test biedt hiermee een hogere betrouwbaarheid dan de klassieke self test en verschaft veel inzicht in de beweegredenen van gebruikers.

Hier kun jij op inspelen door bezoekers van je website precies te bieden waar ze naar op zoek zijn. Kleine tekstuele veranderingen (ook wel bekend als microcopy) zijn hiervoor al voldoende.

Wat is het verschil met User Experience (UX)?

Usability is iets anders dan de begrippen User Experience (UX) of User Interface (UI).

Daar waar het bij UX gaat om de totale gebruikersbeleving, draait het bij usability om het gebruikersgemak en bij UI om de gebruikersinterface.

Usability en UI leggen dus de nadruk op het functionele aspect van de gebruikerservaring. En dat is weer bepalend voor de UX.

Een voorbeeld van een usability test

Stel dat jij een webshop in sportkleding wilt testen op zijn UX, UI of usability.

  • Wat je met de UX test wilt meten is de mate waarin de gebruiker in algemene zin enthousiast is over de webshop. Ziet de website er strak uit en ogen de productafbeeldingen professioneel?
  • Wat je met de UI test wilt meten is de mate waarin de gebruiker enthousiast is over de interface. Hoe makkelijker verloopt de klantregistratie en het betaalproces?
  • Wat je met de usability test wilt meten is de mate waarin de gebruiker enthousiast is over de bruikbaarheid van de website. Vindt hij snel het product waar hij naar zoekt? Welke betaalmogelijkheden zijn er?

Zoals je ziet is er enige overlap tussen UX, UI en usability. Maar één ding is zeker: een goede usability is een cruciale voorwaarde voor een goede UX.

Daarom vormt een usability test altijd een goed uitgangspunt bij het beoordelen van een website.

Waarom Webton?

usability testing Een usability test biedt als het goed is niet alleen een frisse blik van een onafhankelijke partij. Belangrijk is ook dat deze partij over de nodige kennis en ervaring beschikt.

De expertise van een ervaren usability testfacilitator is in de meeste gevallen onontbeerlijk om gedurende het testproces de juiste keuzes te maken.

Webton beschikt over kundige medewerkers die jou helpen het optimale rendement uit een usability test te halen. Daarnaast hebben wij de noodzakelijke tools om een usability test live door klanten te laten bijwonen.

Uiteraard is onze testopstelling zo samengesteld dat de toeschouwersrol geen invloed zal hebben op het uiteindelijke resultaat.

Wil jij meer weten over onze usability test of je vrijblijvend laten adviseren in een kennismakingsgesprek? Neem dan contact op via 074-3030400 of stuur een mail naar info@webton.nl.

Ton Heerze

Over de auteur

Ton Heerze
Eigenaar en oprichter

In 2000 heb ik Webton opgericht. Het verbeteren van organische vindbaarheid in Google is een passie van me waarmee ik graag andere bedrijven ook verder help!

167 artikelen

Reageer op dit artikel

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Reageren
074 3030 400
Deel dit artikel